اخبار کسب و کارعمومی

پریز برای خانه هوشمند

این روزها تقریبا همه چیز یا اغلب وسیله ها هوشمند سازی شده و میتوان آن ها را با کمک اپلیکیشن های مخصوص کنترل کرد. یکی از دستگاه ها و لوازم خانگی هوشمند پریزها هستند. هوشمندسازی این دستگاه ها زندگی را به معنی واقعی کلمه برای ما آسان کرده و حتی اگر در خانه شما هیچ وسیله هوشمندی وجود ندارد، با کمک کاربرد پریز هوشمند قادر خواهید بود از حداقل فواید یک بهره مند شوید

پریز هوشمند چیست؟

پریز هوشمند در ظاهر مانند پریز های معمولی ست اما از نظر عملکرد، تفاوت های عمده ای میان این دو وجود دارد. برای نصب این پریزها نیازی نیست که سیم پیچی ساختمان را تغییر دهید یا پریزهای قدیمی را از جای خود درآورید؛ کافیست دو شاخه ی پریز هوشمند را وارد پریز قدیمی کنید. به همین سادگی! در ضمن نصب پرده برقی هم خیلی آسان است.

پریز برای خانه هوشمند

پس از آن می توانید هر وسیله برقی که به پریز است را از یک اتاق دیگر یا حتی بیرون از خانه و کیلومترها دورتر، از طریق اپلیکیشنی که همراه آنست و در گوشی هوشمند خود نصب می کنید، کنترل نمایید. البته اگر اقلام هوشمند بیشتری در خانه دارید، تاچ پنل هوشمند نصب شده روی دیوار هم امکان کنترل پریز هوشمند را می دهد. روی تخت دراز بکشید و با لمس صفحه ی گوشی به قهوه ساز دستور دهید که برایتان قهوه آماده کند. یا مثلا از محل کار خود آرام پز را چک کنید که خاموش نشده باشد.

۱. خنک کردن خانه

ساده ترین و ابتدایی ترین کاربرد میتواند برای روزهای پیش رو یعنی روزهای گرم سال باشد. اگر سیستم خنک کننده هوشمند و امروزی ندارید و مجبورید که هر روز سرکار بروید و بعد از آن وارد یک خانه گرم شوید، حتما به فکر خرید یک پریز هوشمند باشید.

میتوانید وسیله سرمایشی قدیمی و یا جدید خود را به پریز هوشمند متصل کنید. تنها کافیست وقتی نزدیک خانه هستید پریز را روشن کنید تا سیستم سرمایشی روشن شود و خانه را برایتان خنک کند. با این کاربرد پریز هوشمند شما با خیال آسوده و تنی خنک پا را به خانه میگذارید.

۲. افزایش آرامش ذهن و روان

اگر شما هم مثل من آدم فراموش کاری هستید و همیشه وقتی خارج از خانه به این فکر میکنید که “مبادا فلان وسیله روشن باشد و من آن را خاموش نکرده باشم”، حتما باید یک پریز هوشمند بگیرید. افزایش آرامش خاطر نیز میتواند کاربر پریز هوشمند باشد. زیرا بدون هیچ دغدغه دیگری، با کمک گوشی هوشمند خود وسایل متصل به پریز را چک میکنید.

و از روشن یا خاموش بودنشان اطمینان حاصل میکنید.  همه چیز تنها به لمس انگشت شما بستگی خواهد داشت. این کاربرد، به صرفه جویی در انرژی و هزینه می انجامد و هم آرامش خاطر شما را دو چندان میکند.

۳. آشپزی در خارج از خانه

کمک به پخت و پز و آشپزی نیز میتواند کاربرد پریز هوشمند باشد. تنها کافیست که مواد اولیه را داخل آرامپز خودتان قرار دهید و از محل کارتان با کمک پریز هوشمند آن را کنترل کنید. تا زمانی که به خانه میروید، آرامپز غذای شما را آماده کرده و شما بدون اینکه خیلی به خودتان زحمت بدهید، غذا را کشیده و میل میکنید.

۴. فریب دادن سارقان و خرابکاران

روشن کردن هوشمندانه چراغ ها زمانی که در خانه نیستید یکی از بهترین  روش های در امان ماندن خانه ها از دست سارقان است. تنها کافیست که چند لامپ را به پریز خودتان متصل کنید تا از این کاربرد پریز هوشمند نیز استفاده کرده باشید. برای اینکه بیشتر سارقان را سردرگم کنید، میتوانید در هر جایی از بیرون خانه برای مدتی چراغ را خاموش کرده و دوباره روشن کنید. این بهترین کاری است که برای محافظت از خانه های خودتان میتوانید انجام دهید.

۵. جوشاندن آب

هر خانه یا هر مکانی که انسان در آن زندگی میکند نیازمند آب داغ و جوش است. ساده ترین استفاده از آب جوش، دم کردن چایی یا آماده کردن قهوه است. اگر پریز هوشمند خودتان را به یک دستیار صوتی مثل الکسا متصل کرده باشید، تنها کافیست یک فرمان صوتی در آغاز صبح  صادر کنید تا خانه هوشمند به کمک پریز هوشمند به راحتی آب را برایتان جوش بیاورد.

و یک چای داغ و قند پهلو میل کنید. شما میتوانید به محض اینکه چشم هایتان را باز کردید فرمان را صادر کنید تا بعد از شستشن دست ها چایی تان آماده شود.

۶. دسترسی راحت تر به پریزهای مخفی

بعضی اوقات پریزها در جایگاه های نامناسبی تعبیه میشوند. برای مثال زیرپله، پشت کمد، کابینت و خلاصه در جایی نصب شده اند که دسترسی آنی به آن ها سخت است و اگر نیاز باشد چیزی را از برق بکشیم واقعا به دردسر میافتیم. یک راه زیرکانه در این مواقع استفاده از کاربرد پریز هوشمند است. به این شکل که شما یک بار برای همیشه در این موقعیت یک پریز هوشمند متصل میکنید و هر زمان که لازم بود پریز فعال یا خاموش باشد آن را کنترل میکنید.

۷. روشن و خاموش کردن سیستمهای صوتی

اگر یک رادیو در خانه دارید می توانید آن را با یک پلاگین هوشمند ترکیب کنید تا موسیقی (یا اخبار) را در زمان های معینی روشن یا خاموش کنید. شما می توانید با کمک اپلیکیشن نصب شده روی گوشی همراه، تبلپ و یا حتی سیستم خانگی خودتان انجام دهید. اگر یک سیستم دستیار صوتی دارید بهتر و راحت تر میتوانید اینکار را انجام دهید.

۸. محدود کردن دسترسی به اینترنت برای بچه ها

این دستگاه نیاز به یک دستگاه دیگر (یک توسعه دهنده وای فای مجزا یا یک هاب مرکزی جداگانه با شبکه مجزا) دارد. سپس می توانید این دستگاه را به پریز هوشمند وصل کنید تا در صورت آنلاین بودن دستگاه های کودک، امکان کنترل دستی یا اتوماتیک بر روی آن را برایتان فراهم کند. حتی اگر از دستیار صوتی در خانه هوشمند خودتان استفاده میکنید، میتوانید با فرمان صوتی به پریز بگویید که دسترسی دستگاه کودک به اینترنت را محدود یا قطع کند.

۹. گرم کردن خانه

هرچند که بهترین وسیله برای کنترل دمای خانه و گرم نگاه داشتن آن است اما اگر خانه شما بزرگ باشد تنها یک ترموستات نمیتواند پاسخگوی تنظیم دمای همه اتاق ها باشد. در این شرایط، شما باید قطعا از یک وسیله گرمایشی پرتابل و سیار استفاده کنید.

گرم کردن و تنظیم این وسیله پرتابل میتواند کاربرد پریز هوشمند باشد. شما با کمک پریز هوشمند میتواند قبل از اینکه وارد یک اتاق سرد شوید از قبل بخاری یا وسیله گرمایشی را روشن کنید تا وقتی وارد آن اتاق میشوید از هوای مطبوبع و گرم آن لذت ببرید.

۱۰. کنترل روشنایی

روشن کردن سیستم های روشنایی که به هیچ طریق دیگری نمیتوان آن ها را هوشمندسازی کرد کاربر پریز هوشمند امروزی است. اگر نوع سیستم روشنایی که می خواهید در باغ شما تنظیم شود لزوماً با هیچ یک از موجود در بازار همخوانی ندارد. اما دوست دارید کنترل چراغ ها و لامپ ها را همچنان به شکل مدرن در دست داشته باشید اصلا نگران نباشید. چاره کار تنها خرید یک پریز هوشمند است.

اگر یک حیاط بزرگ دارید که یک راهرو از دم در ورودی تا دم در خانه دارید و این مسیر تاریک است. تنها کافیست که لامپ های راهرو را به یک پریز هوشمند متصل کنید و قبل از اینکه به خانه برسید با روشن کردن پلاگین مسیر را نیز برای خودتان روشن کنید.

۱۲. اتوی مو از قبل گرم شده

معمولا اتو کشیدن مو آخرین مرحله ی آماده شدن است. به احتمال زیاد این صحنه برایتان آشناست (به خصوص برای خانم ها) که آماده شده اید و یک دفعه یادتان آمده که ای دل غافل! اتوی مو یا فر کننده را روشن نکرده اید. از طرفی هم دیرتان شده و باید صبر کنید تا گرم شود. حالا باید چه کرد؟ با موهای ژولیده به مهمانی بروید یا پریز هوشمند بخرید تا اتو را از قبل برایتان آماده کند؟

مطمئنا راه حل دوم را انتخاب می کنید. می توانید لا به لای آماده شدنتان اتو را از راه دور روشن کنید یا از قبل به پریز برنامه دهید که اتو را راس یک ساعت روشن و شروع به گرم کردن آن کند و شما به باقی کارهایتان برسید.

۱۳. ویلای شمال را از تهران گرم کنید

گاهی دوست دارید مدتی را به مسافرت رفته و در ویلایی که در شهر دیگری دارید، رفرِش شوید. اما اگر در فصل سرما بروید، ساعات اولیه از کرده ی خود پشیمان می شوید زیرا سرمای ویلا به مغز استخوان می رسد. در تابستان هم گرما همین کار را می کند.این مسئله نباید برنامه هایتان را برهم بزند. در نزدیکی شهر مورد نظر به پریز هوشمند بگویید که سیستم گرمایشی یا سرمایشی را روشن کند تا خانه با زبان بی زبانی به شما خوشامد بگوید.

۱۴. تلویزیون و کنسول بازی بچه ها را کنترل کنید

امروزه بیشتر بچه ها در اتاق خود تلویزیون و کنسول بازی دارند و وقتی غرق بازی می شوند، درس و کتاب و ساعت خواب، همه از یاد می روند. همین یکی از نگرانی های والدین آنهاست و در پی چاره ای برای جدا کردن بچه ها از این وسایل اند.این بار هم پریز هوشمند به کمک می آید. پریز را زمانبندی کنید تا راس یک ساعت مشخص، تلویزیون و کنسول را خاموش کند یا خودتان از راه دور برای اتاق فرزندتان خاموشی بزنید تا دچار کمبود خواب و افت تحصیلی نشود.

۱۵. برنامه های تلویزیونی و رادیویی مورد علاقه تان را از دست ندهید

رادیو و تلویزیون همکاری بسیار خوبی با پریزهای هوشمند دارند. چنانچه به یکی از برنامه های رادیویی یا تلویزیونی علاقه دارید و فراموش می کنید سر ساعت آن را تماشا یا گوش کنید، به پریز هوشمند برنامه دهید تا به محض شروع برنامه، رادیو یا تلویزیون متصل به خود را روشن کند.

پریز هوشمند را می توان انقلابی ترین ابزار در خانه ی هوشمند دانست، زیرا قابلیت هوشمند سازی وسایل برقی غیرهوشمند را دارد. علاوه بر آن، پریز هوشمند از سایر لوازم هوشمند ارزان تر است و چنانچه بودجه ی کافی برای هوشمند سازی کامل خانه را ندارید، پریز هوشمند می تواند گزینه ی مقرون به صرفه ای باشد.

درمورد سهولت کاربرد اپلیکیشن آن هم نگران نباشید. کار با آن برای تمامی اعضای خانواده اعم از بزرگ و کوچک ساده و آسان است. کافیست برنامه را در گوشی هوشمند خود نصب کنید و با لمس صفحه، به دستیار کوچکتان فرمان دهید.همه ی اینها تنها بخش کوچکی از هنرهای پریز هوشمند و در واقع خانه ی هوشمند بود. قابلیت اتصال وسایل هوشمند به Wi-Fi و برنامه پذیری آنها دنیای جدید و شگفت انگیزی را ایجاد کرده که ورود به آن ارزشش را دارد.

آیا می توان برای پریز هوشمند زمانبندی تعیین کرد؟

مانند  که می توان به آنها برنامه ی روشن و خاموش شدن داد، پریز هوشمند هم برنامه پذیر است و از طریق آن، امکان زمانبندی لوازم خنگ و غیر هوشمند خانه فراهم می شود.برای مثال، با این قابلیت می توانید کاری کنید که سیستم صوتی، شما را با آهنگ مورد علاقه تان از خواب بیدار کند؛ چای ساز در آشپزخانه مقدمات صبحانه را بچیند؛ لامپ دستشویی روشن شود تا دست و صورتتان را بشویید و روز خود را با همکاری پریز هوشمند شروع کنید.

بسیاری از پریزهای هوشمند حالت دور از خانه را دارند. با فعال کردن این حالت، وقتی که برای مدتی از خانه دور هستید، لامپ ها در فواصل زمانی مختلف روشن و خاموش می شوند تا تظاهر به حضور صاحب خانه نموده و سارقین را دور کنند.

آیا پریز هوشمند باعث کاهش هزینه ها می شود؟

یکی از دلایلی که مردم در حال روی آوردن به وسایل هوشمندند، پایین آمدن مبلغ قبض برق است. زمانی که به محض خروج شما از خانه لامپ ها بصورت خودکار خاموش می شوند، یعنی کاهش مصرف انرژی و هزینه های آن. در اپلیکیشن بعضی از پریزهای هوشمند گزینه ای وجود دارد که میزان انرژی مصرفی تان را نشان می دهد.