اخبار کسب و کارعمومی

طرز تهیه زغال با بشکه

زغال ماده ای اسفنج مانند و سیـاه هست و تقریباً مـی توان آن را کربن خالص دانست.علت آن که از داغ کردن یـا سوزاندن چوب یـا استخوان حیوان، زغال پدید مـی آید؛ این هست که آن ها بر اثر حرارت، آب و گازهای نـهفته درون خود را از دست مـی دهند، و فقط جسم جامدی از خود بر جای مـی نـهند که با دستگاه برش زغال برش داده می شوند.

با توجه به این که زغال محصول پر مصرفی می باشد بسیاری از افراد سرمایه خود را در جهت راه اندازی خط تولید زغال سرمایه گذاری می کنند. جالب است بدانید که تولید زغال به روش های مختلف سنتی و صنعتی انجام می شود که ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم به بیان تولید زغال در بشکه بپردازیم که یکی از روش های تولید زغال سنتی می باشد و امروزه به ندرت از آن استفاده می شود. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طرز تهیه زغال با بشکه

نحوه تولید زغال در بشکه

برای تهیـه زغال چوب دو راه وجود دارد:

۱ – مقداری چوب و هیزم را روی هم انباشته، درون هوای آزاد آتش مـی زنند. طریقه درست کردن زغال در بشکه این شیوه قرن هاست که درون جنگل های شمال اروپا از آن پیروی مـی شود. ولی اشکالش این هست که گازهای متصـاعد از چوب درون هوا پراکنده مـی شود و به هدر مـی رود.

۲ – چوب ها را جمع آوری کرده با نقاله هایی بـه کوره های مخصوصی مـی برند. همـین که آتش بر افروخته شد، دریچه تنور را مـی بندد و آن گاه چوب ها درون فضایی بسته، بـه تدریج مبدل بـه زغال مـی شوند.برای استفاده از گازهای متصاعد نیز جایی آماده کرده اند که از راه منفذی که بـه کوره زغال متصل است، بـه آن جا رهسپار مـی گردند. درون آن جا این گازها بـه صورت مواد مفیدی مانند الکل، چوب، اسید استیک و استون درون مـی آیند.

راه اندازی خط تولید زغال سنتی

شما می توانید با یک حرارت غیر مستقیم و مدام هر چوبی و حتی برگ های آن ها را به زغال تبدیل کنید.

روش های مختلفی برای تولید زغال وجود دارد و هر کدام از این روش ها می تواند زغال مناسب و خوبی را ارائه دهد. (به شرطی که طبق روال گفته شده پیش بروید)

در گذشته و همچنین اکنون نیز روش های سنتی استفاده می شدند و می شوند

در روش های سنتی و قدیمی که می توان گفت معمولا برای حجم زیادی از چوب ها مورد استفاده قرار می گیرند، چوب ها را در ابتدا در چاله ها و گودال هایی در زمین قرار می دهند و سپس از مواد ترکیبی کمپوست مانندی برای حرارت دهی یواش و آهسته به آن ها بهره می برند.

در بسیاری از شهر های ایران، مانند: جهرم، بندرعباس و یا شهر های شمالی از ترکیب پوست های برنج (شلتوک) و گندم (یا پوست ذرت) و کود برای حرارت دهی آهسته استفاده می کنند. در کل هر ماده ای که به آهستگی بسوزد برای این کار مناسب است.

بعد از قرار دادن چوب ها در گودال ها و اضافه کردن مواد سوختنی خاص به آن ها، این پوست های برنج و گندم کمپوست شده با کود یا هر ماده سوختنی دیگر، از زیر آتش می زده می شوند تا یواش یواش شروع به سوختن کنند.

اما در روش های سنتی به دلیل کنترل نداشتن بر روی مقدار دما و حرارت شما باید مقدار زمان زیادی را صرف به دست آوردن زغال کنید. به همین دلیل است که برای توده های عظیمی از چوب مناسب است.

در این حال با قرار دادن چوب ها در گودال و اضافه کردن مواد سوختنی به آن می توان تپه هایی از چوب های در حال سوختن را مشاهده کرد که برای تبدیل شدن به زغال می توانند تا حدود ۱۵ روز زمان ببرند.

بعد از گذشت ۱۵ روز و گذشت پروسه فرآیند آن ها برای تبدیل شدن به زغال، اکنون چوب ها کاملا پخته اند و فقط کافیست تا در محیطی پلمپ یا به اصطلاحی دیگر خفه شوند تا به یک ذغال سفت و با کیفیت تبدیل گردند.

برای این کار در روش سنتی که یکی دیگر از سختی های این روش را نشان می دهد، کارگران باید زغال ها را از دل توده ای از مواد سوختنی بیرون بیاورند و آن ها را بلافاصله در ظرف ها یا دلی هایی فلزی پلمپ و خفه کنند تا بعد از گذشت دو روز به یک زغال مناسب تبدیل شوند. بعد از تشکیل زغال با استفاده از تیغه برش زغال آنها را برش می دهند.

ساخت کوره زغال

کوره های صنعتی : این مدل از کوره ها  به وسیله کارخانجاتی که در این حوز قالیت دارند تولید می شود.که البته مستلزم هزینه بالایی است.

کوره های سنتی : برای ایجاد کوره زغال سنتی به چندین مورد توجه کنید تا بعدا به مشکل بر نخورید:

انتخاب مکان مناسب برای ایجاد کوره زغال .

سعی کنید از محیطی دور از مناطق مسکونی برای ایجاد کوره استفاده کنید و هر چه این مکان دور افتاده تر باشد بهتر است چرا که الودگی های ناشی از این کوره زیاد است.

بعد از انتخاب محل مناسب اقدام به حفر چاه برای ایجاد کوره کنید .هر چه این کوره ارتفاع بیشتر و دهانه بزرکتری داشته باشد،

حجم بیشتری از هیزم در آن جای می گیرید و به طبع زغالی بیشتری تولید می کنید.

حالا با استفاده از گل و خشت و اجر دور تا دور کوره را صاف می کنید.بهتر است این کار را به یک بنا بسپارید تا کیفیت بیشتر و زمان کمتری از شما گرفته شود.

با استفاده از بشکه

تهیه زغال با استفاده بشکه نیز می تواند انجام شود به این شکل که ابتدا یک بشکه 220 لیتری تهیه کرده سپس سوراخهایی رادور تا دور  در انتهای دیواره بشکه ایجاد کنید حدودا 10 سوراخ به قطر 3 الی 4 سانتیمتر.

درب بالایی بشکه را جدا کرده و و ذو سوراخ به قطر 3 سانتیمتر روس آن ایجاد کنید.

حالا هیزم ها را درون بشکه ریخته و آتش بزنید و بعد از اینکه آتش کل هیزم ها را فرا گرفت درب پشکه را روی ان بگذارید و منتظر بمانید.بعد از سرد شدن بشکه زغال ها اماده اند.

تهیه زغال

چوب ها را به اندازه های متوسطی در بیاورید نه زیاذ قطور و نه زیاد نازک تا زغال به صورت یکنواخت سوخته و زغال یک دستی عمل بیاید، حالا چوب ها را به داخل چاه بریزید و آتش بزنید و بعد از مدتی دز چاه را ببندید تا زغال ها سرد شوند و آماده استفاده شوند .و می توانید آنها را برای مصارف زغال قلیان و زغال کبابی به فروش برسانید.

به این نکته توجه کنید که از انجایی که تراکم چوب هر درختی باهم متفاوت است بهتر از شاخه ها و یا چوب های یک نوع درخت داخل کوره بریزید.

مزایای کوره های زغال  سنتی

یکی از مهمترین مزیت های قابل توجه در مورد کوره های سنتی هزینه احداث پایین آن است که با کمترین هزینه قابل راه اندازی است. بر خلاف کوره های صنعتی که نیازمند برق و گاز صنعتی هستند کوره های سنتی به این دو مورد احتیاجی ندارند.

معایب کوره های سنتی

از مهمترین معایب کوره های سنتی می توان به الودگی زیست محیطی بالای ان اشاره کرد، چرا که هیچ راه حلی برای این موضوع وجود ندارد. در ازای هیزمی که در ان میریزید فقط به اندازه یک چهارم زغال بدست می آورید. خطرهای مراقبتی و بهداشتی که در صورت رعایت نکردن با آن مواجه می شوید. از انجا هر نوع کوره زغال سنتی نیاز به مجوز دارد در صورت نداشتن مجوز با مشکل رو برو خواهید شد و کوره شما توسط شهرداری از بین خواهد رفت.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.