اخبار کسب و کارعمومی

کابینت چوبی گزینه مناسب تری است یا فلزی؟

کابینت فلزی با دستگیره تک پیچ یکی از انتخاب‌های پرطرفدار در میان خانواده‌های ایرانی در سال‌های گذشته بود. با تغییر سبک دکوراسیون و استفاده از ام دی اف و های گلاس، استفاده از کابینت آشپزخانه فلزی کم‌تر مورد استفاده قرار گرفت. اما این روزها این نوع از کابینت‌ها هم تغییرات بسیار زیادی داشته و به یک سبک مدرن و شیک تبدیل شده‌اند. اگر شما نیز قصد خرید کابینت از جنس فلز را دارید، با ما همراه شوید تا در این مقاله با انواع کابینت فلزی، مزایا و معایب هر کدام، تناسب آن با سبک دکوراسیون و غیره آشنا شویم. در انتها نیز انواع دستگیره کمد و کابینت را مورد بررسی قرار می دهیم.

کابینت چوبی گزینه مناسب تری است یا فلزی؟

کابینت آشپزخانه فلزی مناسب چه دکوراسیونی است؟

اولین سوالی که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد آن است که کابینت فلزی مناسب چه آشپزخانه‌هایی با چه سبک دکوراسیون است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کابینت‌های فلزی دارای تنوع بالا در طرح و رنگ هستند، از این رو با انتخاب یک طرح و رنگ مناسب، این نوع کابینت می‌تواند به هر سبک از آشپزخانه شما بیاید.

انواع کابینت فلزی

– کابینت گالوانیزه

یکی از مدل‌های قدیمی برای کابینت فلزی، انواع گالوانیزه است که امروزه کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابینت‌ها قیمت مناسبی داشته و در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند. برای رنگ آمیزی آن‌ها معمولا از رنگ‌های کوره‌ای و استاتیک استفاده می‌شود. با وجود قدیمی بودن این نوع از کابینت‌ها، امروزه روکش‌ها و رنگ‌های جدید و شیکی برای آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن ظاهری شیک و بسیار زیبا می‌دهد.

– کابینت استیل

این نوع از انواع کابینت فلزی یکی از جدیدترین‌ها به شمار رفته و در طراحی آشپزخانه‌های مدرن یک انتخاب پرطرفدار به شمار می‌رود. از این نوع کابینت بیشتر در مکان‌های عمومی که نیاز به بهداشت بالایی دارند، مانند رستوران‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. البته سبک‌های خانگی آن نیز در معماری و دکوراسیون داخلی مدرن حرف زیادی برای گفتن دارد. درب و بدنه کابینت‌های فلزی استیل کاملا برس خورده و صیقلی هستند، از این رو زیبایی و نمای آن‌ها چند برابر است.

– کابینت از جنس فولاد خام

از دیگر انواع کابینت فلزی، کابینت از جنس فولاد خام است. این نوع کابینت فلزی از ورق سیاه و یا فولاد خام ساخته می‌شود. تمامی اجزای این کابینت از فلز ساخته شده و یک انتخاب زیبا با قیمت مناسب برای شما به شمار می‌رود. این نوع از کابینت‌های فلزی را نیز می‌توان جز جدیدترین‌ها در نظر گرفت.

– کابینت مسی

از دیگر سبک‌های جدید و مدرن کابینت فلزی، کابینت مسی است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. اگر شما یک فرد ریسک پذیر هستید و همواره دوست دارید متفاوت از دیگر به نظر برسید، کابینت آشپزخانه فلزی مسی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. نکته قابل ذکر در مورد این کابینت، آن است که کابینت‌ها به تدریج تغییر رنگ داده و به رنگ پتینه در می‌آیند. البته بسیاری از افراد این تغییر رنگ را دوست دارند و آن را جز ویژگی‌های منفی این کابینت نمی‌دانند.

ورق گالوانیزه چیست؟

در بخش‌های بالا خواندیم که یکی از اجزای تشکیل دهنده کابینت فلزی، ورق گالوانیزه است. اما این ورق دقیقا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ ورق گالوانیزه همان ورق فولادی است که فلز آن با روی پوشیده شده است. علت این کار جلوگیری از زنگ زدگی خوردگی فلز است. زیرا ورقه‌های آهنی و فولادی اگر در مجاورت رطوبت قرار بگیرند، در زمان کوتاهی دچار زنگ زدگی خواهند شد. طول عمر این ورقه‌ها در مقایسه با ورقه‌های بدون پوشش روی بسیار بیشتر است.

ورق آهن سیاه چیست؟

از ورقه‌های دیگری که در ساخت کابینت فلزی استفاده می‌شود ورق آهن سیاه است. در این ورق سطح آهن به خوبی صیقل داده شده و صاف است. به این ورق، نورد گرم هم گفته می‌شود. این ورقه‌های فولادی در دمای بسیار بالایی ذوب شده و رنگ ماتی دارند، از این رو به آن‌ها ورق آهن سیاه گفته می‌شود. ورقه آهن سیاه را با روی و یا هیچ ماده ضد زنگ دیگری پوشش نمی‌دهند، از این رو احتمال خوردگی و زنگ زدگی آن‌ها بیشتر است.

صفحه کابینت فلزی چیست؟

در صورتی که قصد خرید کابینت آشپزخانه فلزی داشته باشید، باید یک صفحه مناسب نیز برای آن انتخاب کنید. صفحه کابینت چیست؟ صفحه همان چیزی است که بر قسمت بالایی کابینت‌های زمینی قرار داده می‌شود. این صفحه می‌تواند از جنس ام دی اف، چوب، فلز، سنگ یا روکش پی وی سی باشد. انتخاب صفحه کابینت نیز باید براساس دکوراسیون داخلی آشپزخانه و سبک آن انجام شود. اگر سبک دکوراسیون شما مدرن و مینیمال است، بهترین انتخاب برای صفحه کابینت، ام دی اف و یا PVC است.

رنگ مورد استفاده برای درب کابینت فلزی

یکی از مراحل ساخت کابینت‌های فلزی، رنگ آمیز درب آن است. رنگ آمیزی درب کابینت‌های فلزی معمولا با استفاده از پیسوله انجام می‌شود. البته در صورتی که هزینه و بودجه برای شما محدودیتی ندارد، برای نتیجه بهتر کار می‌توانید از رنگ استاتیک نیز استفاده کنید. رنگ استاتیک یکپارچه تر و زیباتر از رنگ دستی و یا پیسوله‌ای از آب در خواهد آمد.

برای رنگ آمیزی درب کابینت فلزی شما می‌توانید از رنگ کوره‌ای نیز علاوه بر رنگ استاتیک استفاده کنید. نکته مهم آن که برای رنگ آمیزی درب کابینت فلزی، کیفیت را فدای قیمت نکنید. ممکن است شما بخواهید برای هزینه کم‌تر از رنگ‌های معمولی استفاده کنید، اما این رنگ‌ها بعد از مدت کوتاهی به راحتی از روی درب کنده خواهند شد. در ادامه بیشتر با دو رنگ مورد استفاده در کابینت‌های فلزی آشنا خواهیم شد.

– رنگ کوره‌ای

از آن جا که این رنگ‌ها داخل کوره و در دمای بالا پخته می‌شود، به آن‌ها رنگ‌های کوره‌ای گفته می‌شود. این رنگ‌ها در دو صورت پودری و مایع در بازار موجود هستند. برای رنگ آمیزی درب کابینت فلزی با رنگ کوره‎ای، ابتدا رنگ به خوبی روی درب رنگ آمیزی شده، سپس درب رنگ آمیزی شده را داخل کوره با دمای مشخص و در زمان تعیین شده قرار می‌دهند. بعد از بیرون آمدن از کوره درب رنگی بسیار زیبا و مقاوم خواهد داشت. رنگ کوره‌ای در برابر عوامل محیطی مانند گرما، حرارت، نور و غیره مقاومت بالایی دارد.

– رنگ استاتیک

استفاده از رنگ استاتیک یکی از جدیدترین روش‌ها برای رنگ آمیزی فلزها و مواد رسانا است. در این روش ابتدا رنگ بر روی درب فلزی اجرا می‌شود. سپس به آن یک جریان الکتریسیته وصل شده و آن را داخل یک استخر رنگ قرار می‌دهند. بعد از بیرون آوردن درب فلزی، رنگ آن یکپارچه و بسیار شیک خواهد شد. رنگ استاتیک ظاهری متفاوت با رنگ‌های عادی داشته و برای دکوراسیون‌های مدرن و فانتزی بسیار عالی است. همانند رنگ‌های کوره‌ای این رنگ نیز مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی داشته و طول عمر قابل توجهی دارد.

کابینت آشپزخانه فلزی

همونطور که ابتدای مطلب گفتیم، کابینت فلزی 3 نوعند. این کابینت ها بعد از دوران کابینت های چوبی قدیمی به عصر جدید پا گذاشتند. در ادامه انواع این سه مدل رو نام میبریم. بعلاوه میتونین ده ها نمونه از تصاویر مدل های مختلف کابینت فلزی رو توی گالری مدل کابینت آشپزخانه فلزی ببینین.

این  سه مدل کابینت فلزی عبارتند از:

1- کابینت فلزی با ورق سیاه (فولاد خام)

2- کابینت فلزی گالوانیزه

3- کابینت فلزی استیل

که دو مدل اول رو در این مطلب بررسی کرده و مقایسه ی مدل کابینت فلزی استیل رو در مطالب بعد انجام خواهیم داد.

جنس بدنه و درب ها در کابینت فلزی فولادی و کابینت فلزی گالوانیزه

کابینت فلزی با فولاد خام (یا همان ورق سیاه) نسبتاً ارزانتر هستن ولی خیلی راحت زنگ میزنن؛ اما کابینت های فلزی با ورق گالوانیزه کمی گرانتر اند اما از اون طرف طول عمر بیشتر و جنس مقاوم تری نسبت به زنگ زدن دارن. یونیت (چهارچوب) کابینت و درب ها در این نوع کابینت ها از فلز ساخته می شن و جوش ها با جوش نقطه ای، کارپید و لحیم اجرا میشن. لولاها و کشوها نیز در این نوع کابینت ها از جنس فلز هستن.   خلاصه همه چی فلزیه

رنگ آمیزی در کابینت آشپزخانه فلزی

معمولاً رنگ آمیزی یونیت در کابینت نوع اول (ورق سیاه) و دوم (ورق گالوانیزه) با پیسوله انجام میشه. البته میتونه با هزینه بیشتر، رنگ استاتیک برای این بخش استفاده بشه که بهتر از حالت رنگ آمیزی دستی و پیسوله ای است. برای درب ها هم معمولاً از رنگ کوره ای و یا رنگ استاتیک استفاده میشه تا عمر و دوام بیشتری داشته باشن. یادتون باشه رنگ معمولی روی ورق گالوانیزه خیلی بد اجرا میشه یا بهتره بگیم خیلی راحت کنده میشه!   لطفاً از رنگ های کوره ای یا استاتیک برای این نوع کابینت استفاده کنین.

صفحه روی کابینت فلزی

صفحات این نوع کابینت ها می تونه از سنگ، فلز یا صفحات امروزی تر مثل ام دی اف با روکش PVC استفاده بشه. خیلی محدودیت زیادی برای نوع صفحه توی این نوع کابینت ها نیست.

مزایای کابینت فلزی

مزایای کابینت های فلزی با ورق سیاه فولادی و همینطور مزایای کابینت های فلزی با ورق گالوانیزه شامل این موارد هستن:

– مقاومت زیاد نسبت به ضربه، و استحکام بالا

– قیمت پایین تر نسبت به سایر کابینت ها؛ البته نه همیشه.

– قابلیت تعمیر و ترمیم نسبتاً ساده

معایب و اشکالات کابینت های فلزی فولادی و گالوانیزه

ابدا بگیم که این دو نوع کابینت فلزی (فولادی – گالوانیزه) به تدریج دارن با سایر انواع کابینت جایگزین میشن و به دلیل قیمت مناسب و ویژگی های مثبت دیگه، بیشتر برای جایگزینی از همین کابینت ام دی اف که در ادامه بررسیش میکنیم، استفاده میشه. اما چیه که دارن جایگاه خودشون رو کم کم به سایر کابینت ها میدن؟!

– مقاومت پایین در برابر رطوبت و خوردگی (زنگ زدن) به ویژه در کابینت فولادی که با ورق سیاه درست میشه.

– کابینت گالوانیزه مقاومت بهتری داره ولی باز هم چندان مقاوم نیست.

– عدم امکان استفاده از انواع اکسسوری و یراق آلات مدرن در این نوع کابینت

– طرح و رنگ محدود برای ساخت

قیمت کابینت فلزی

همونطور که گفتیم، قیمت کابینت های فلزیِ «فولادی» و «گالوانیزه» قیمت نسبتا پایینی در مقایسه با سایر کابینت هاست و حتی میتونن از قیمت کابینت ام دی اف هم کمتر باشن. البته این مساله همیشگی نیست و می تونن از کابینت های دیگه گرونتر هم باشن ولی اگه بخوایم کلیت رو درنظر بگیریم، از کابینت ام دی اف ارزون تر و در کل دارای قیمت نسبتا پایینیه.