اخبار کسب و کارعمومی

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون

امروزه یکی از ملاک های اصلی کاربران برای انتخاب وسایل الکترونیکی که نمایشگر دارد، بزرگ بودن آن است؛ در چند سال اخیر مشاهده کرده ایم که نمایشگر گوشی ها و تلویزیون ها بزرگتر شده اند و مردم هم این افزایش اینچ را می پسندند.
همه ما لذت تماشای فیلم را در نمایشگرهای بسیار بزرگ تجربه کرده ایم، سینماها همیشه برای ما هیجان انگیز بوده اند؛ تصاویر فیلم روی پرده های نمایش بسیار بزرگ به نمایش درمی آید و همه محو تماشای آن می شوند. شاید گاهی اوقات به سرتان زده یک تلویزیون بسیار بزرگ تهیه کنید تا همان حس سینما در خانه به شما منتقل شود، گاهی هم هوس خرید پروژکتور و پرده نمایش کرده اید تا محدودیتی در سایز نمایشگر نداشته باشید.
اما این دو هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند و شرایط بسیار متفاوتی برای شما ایجاد میکنند، هرکدام از آن ها ویژگی های خود را دارند و هزینه آن ها یکسان نیست. در این مطلب به شما کمک می کنیم که راحت تر بین خرید تلویزیون و پروژکتور تصمیم بگیرد و پول خود را در بهترین انتخاب‌تان خرج کنید تا لذت کافی را تا چند سال تجربه کنید. همراه مجله تکنولایف باشید.

برای خرید و مشاهده به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

پروژکتورها

یکی از بهترین روش ها برای تماشای فیلم و سریال یا بازی های ویدئویی، استفاده از پروژکتور ها است که با تصویر بزرگ و هزینه نسبتا کمتر از تلویزیون، تجربه بهتری برای کاربران به وجود می‌آورد. پروژکتورها از دو بخش اصلی تشکیل می شوند، یکی دستگاهی که ویدئو را پردازش و ارسال می‌کند، دیگری پرده نمایش که محتوای تصویری ارسال شده از پروژکتور را نشان می‌دهد.
امروزه پروژکتورها با سه نوع فناوری لامصپ تصویر تولید می شوند، LCD ،DLP و LCOS.


پروژکتورهای LCD

عموما با همان فناوری تلویزیون های صفحه تخت ساخته شده اند که قیمت آن ها یین ارزان تا متوسط در بازار است. این نوع از پروژکتورها از دو نوع دیگر کیفیت پایین تری دارد اما روشنایی بسیار زیادی دارند. کیفیت این پروژکتورها بیشتر از HD نمی شود اما شرکت هایی مانند اپسون مهارت بالایی در تولید این پروژکتورها دارد که قیمت آن بیشتر از پروژکتورهای فول اچ دی شرکت های نوپا است. اپسون از بهترین تولید کننده های نمایشگر از گذشته تا کنون بوده که به شفافیت بسیار بالای تصاویر معروف است.

پروژکتورهای DLP

این نوع از پروژکتورها از تراشه های زیاد و میلیون ها آینه کوچک تشکیل شده اند که کیفیت بسیار زیادی دارند؛ این کیفیت بسیار زیاد باعث می شود از این پروژکتورها در سالن‌های سینما استفاده شود و بازه قیمتی آن ها بین بسیار ارزان تا بسیار گران جا به جا می شود. سالن های سینما اغلب برای پخش دیجیتال فیلم ها از پروژکتورهای DLP استفاده می کنند. البته این نوع پروژکتورها نسبت کنتراست بالایی ندارند و رنگ مشکی را به خوبی پروژکتورهای LCD و LCOS نشان نمی دهد، پس نمی توان گفت DLP بدون ایراد است، اما حرکت سوژه ها را در تصاویر به بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارد.

پروژکتورهای LCOS

این نوع از پروژکتورها ترکیبی از دو نوع LCD و DLP است که یک لایه کریستال مایع روی صفحه آینه آن قرار دارد. این نوع پروژکتور بهترین کنتراست و رنگ مشکی را ارائه می دهد که بهترین آن ها پروژکتورهای شرکت JVC است. از نظر کیفیت پروژکتورهای شرکت سونی در مقام دوم قرار می گیرد که پروژکتورهای 4K این شرکت از گران ترین های بازار به شمار می روند و پیدا کردن آن ها هم دشوار است.

فاصله‌ی شما معمولا از کنترل تلویزیون زیاد است؟ کنترل تلویزیون منزلتان خراب شده است؟ ما یک راه حل ساده‌تر برایتان داریم:

تلویزیون یا پروژکتور

تلویزیون ها امروزه پیشرفت بسیار زیادی داشته اند و کیفیت نمایشگری که ارائه می‌دهند فوق العاده است. اما همین کیفیت هزینه بسیار زیادی در بر دارد. همچنین دلیل مقایسه این دو پخش کننده تصویر، لذت از سایز بزرگ صفحه نمایش است. پس برای تجربه بهتر، باید سراغ تلویزیون های بزرگ تر از ۶۵ اینچ برویم که قیمت آن ها بسیار زیاد است. پس در نظر داشته باشید، هرچه سایز نمایشگر بالاتر برود، باید کیفیت نمایشگر هم افزایش پیدا کند تا تصویر پیکسل پیکسل نشود. یک تلویزیون با سایز ۶۵ اینچ و کیفیت 4Kقیمتی بالای ۴۰ میلیون تومان دارد، البته اگر به سراغ تلویزیون های کوانتوم دات سامسونگ نروید.

اما تصور کنید که یک نمایشگر ۱۲۰ اینچی که وزن کمی دارد و جای بسیار کمی می گیرد، از طرفی هزینه پرداخت آن می تواند خیلی کمتر از تلویزیون باشد و هرجا که دلتان بخواهد می توانید آن را جا به جا کنید؛ همه این ویژگی ها فقط از یک پروژکتور بر می آید که باید دقت کنید با توجه به خواسته‌تان خرید کنید و شرایط را برای نصب آن فراهم کنید.

نور محیط:

همانطور که دیده اید، در سینماها تمام چراغ ها خاموش می شود و پنجره ای وجود ندارد، اگر مقداری نور اضافی به پرده نمایش پروژکتور برسد، دچار افت کیفیت می شود. پس سعی کنید محیط مناسبی برای متصل شدن پروژکتور در نظر بگیرید.
هنگام خرید پروژکتور به مشخصات آن دقت کنید، در اکثر آن ها ذکر شده که در فاصله چند متری آن می توانید بشینید و بهترین کیفیت را داشته باشید، این فاصله را با محیط اتاق خود هماهنگ کنید تا به مشکلی مانند چشم درد، افت کیفیت و سختی نصب مواجه نشوید.
همچنین هنگام خرید دقت کنید پروژکتوری که انتخا می کنید، روشنایی زیادی داشته باشد تا کمبود نور شما را آزار ندهد.

تهیه پرده نمایش:

بعضی از کاربران بر این باورند که اگر دیوار را خوب رنگ کنند، می توانند پرده تهیه نکنند و ویدئو را روی دیوار به نمایش بگذارند. با این کار تصور می کنند هم از هزینه‌شان کاسته می شود و هم دردسر نصب پرده و آویزان بودن آن از سقف را متحمل نمی شوند. اما این اشتباه را نکنید، بهترین نتیجه زمانی به دست می آید که تصویر پروژکتور روی صفحه صاف و صیقلی پرده نمایش بنشیند. می توانید پرده ای تهیه کنید که جمع می شود و جای کمی می گیرد اما مقداری گران است، هم می توانید تصور کنید تلویزیون دارید و نمی توانید جای پرده را تغییر دهید. پس اینچنین به فکر کسر هزینه نباشید، زیرا پرده نمایش برای کیفیت فوق العاده تصاویر لازم است.

لامپ تصویر:

یکی از هزینه هایی که در قبال خرید پروژکتور می‌تواند گریبان گیر باشد، عوض کردن لامپ های UHP است. این لامپ ها مقداری سخت پیدا می شوند و تقریبا گران هستند، البته می توانید آن ها را با LED جایگزین کنید که مصرف کمتری دارند، اما نوردهی UHP بیشتر از لامپ های LED است. البته لامپ های UHP عمر کمی ندارند و چند هزار ساعت دوام دارند، اما باید دو سال یک بار بسته به میزان مصرف شما تعویض شوند.

صدا:

تلویزیون‌ها دارای بلندگوهای داخلی هستند که باعث پخش صدای محتوا می‌شوند، اما پروژکتورها از این قابلیت برخوردار نیستند و شما اگر قصد خرید پروژکتور دارید، باید به فکر تأمین سیستم صوتی هم برای سینمای خانگی خود باشید. البته هزینه این سیستم صوتی کم نخواهد بود اما باز هم کمتر از خرید یک تلویزیون چندین میلیونی هزینه در بر دارد.

بیشتر بدانید:

دستگاه پخش دیجیتال:

پروژکتورها فقط پخش کننده هستند، پس نیاز به یک دستگاه دیجیتالی مانند ستاپ باکس یا ماهواره برای گرفتن شبکه های تلویزیونی دارید و اگر قصد پخش فیلم و سریال دارید باید با یک لپ تاپ یا دستگاه پخش به پروژکتور متصل شوید و محتوای مورد نظر را از طریق کابل HDMI به پروژکتور منتقل کنید. برای پخش بازی های ویدئویی فقط کافیست دستگاه پلی استیشن، ایکس باکس یا Wii را از طریق کابل به پروژکتور متصل کنید.

تصویر پرده نمایش پروژکتور:

همانطور که گفتیم، به هیچ عنوان از دیوار به عنوان نمایشگر استفاده نکنید، زیرا هرچقدر هم که صاف باشد، باز هم زوایایی دارد که باعث برهم ریختگی پیکسل ها و خراب شدن تصویر خروجی می شود. برای خرید پرده نمایش حتما مقالات مربوطه را بخوانید و از خاطرات کاربران استفاده کنید، به بازار بروید و از چند مغازه پرس جو کنید، اگر امکان داشت از مزدیک کیفیت ها را ببینید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. به تازگی نمایشگرهایی به بازار آمده که به بهبود تصویر کمک می کند، مثلا کنتراست را بالا می‌برد، عمق رنگ مشکی را افزایش می دهد و شفافیت به تصویر می بخشد.

البته خرید این نوع از پرده ها می تواند مقداری هزینه بر باشد اما به این فکر کنید که در ازای یک نمایشگر بالای ۱۰۰ اینچی، همچین مبلغی می پردازید و در برابر هزینه تلویزیون هیچ است.
سعی کنید پروژکتور را جایی نصب کنید که بهترین زاویه را نسبت به پرده داشته باشد، همچنین جایی باشد که اگر کسی از جلوی پرده رد شد مزاحمتی برای پروژکتور و انتقال تصویر به وجود نیاورد. مهم ترین نکته همین نصب پروژکتورها است که باعث می شود تجربه کاربری بسیار خوبی بدست آورید و اچر جای استاندارد نصب نباشد قطعا ناراضی خواهید بود و جای آن را به یک تلویزیون با کلی ضرر می دهید.

بهترین مارک تلویزیون ایرانی کدام است؟ ؟ مجله تکنوبلاگ پاسخ شما را می‌دهد.

شلوغی بر اثر کابل:

خواسته یا ناخواسته باید درگیر همچین مشکلی شوید، کابل HDMIکه از دستگاه دیجیتالی به پروژکتور می رسد، کابل برق پروژکتور و سیم‌های سیستم صوتی که به پروژکتور و برق متصل می شوند؛ همه این ها اگر سلیقه داشته باشید، به راحتی کنترل می شوند، فقط کافیست حوصله به خرج دهید و جای مناسبی برای جمع شدن آن ها در نظر بگیرید. به هر حال این مشکل هم حال شدنی است و باعث نمی شود که تلویزیون را به پروژکتور ترجیح دهیم.

سر و صدای فن پروژکتورها:

پروژکتورها به دلیل استفاده از لامپ، گرمای زیادی تولید می‌کنند و به همین خاطر برای آسیب نرسیدن به دستگاه، فن هایی برای آن ها در نظر گرفته شده که باعث ایجاد سر و صدای زیادی می شود. البته پروژکتورهای جدید و گران قیمت آن قدر صدای زیادی ندارند و آزار دهنده نیستند. اگر پروژکتور را روی سقف بالای سرتان نصب می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم مدل کن سر و صدای آن را تهیه کنید که اتفاقا سایز بزرگتری هم دارند، اما اگر آن را روی زمین یا قفسه قرار می‌دهد که مقداری دور است، صدای آن آزارتان نخواهد داد، پس همان مدل کوچک و ارزان تر را تهیه کنید.

تلویزیون بخریم یا پروژکتور؟

همانطور که در بالا گفتیم، پروژکتورها نیازمند سرویس هستند،یعنی باید هر ۲ سال یک بار لامپ تصویر آن را تعویض کنید تا دچار افت کیفیت نشود. جای نصب آن ها بسیار قابل اهمیت است و باید در نظر داشته باشید که مکان نصب پروژکتور در اتاق شما وجود داشته باشد، همچنین زاویه مناسبی با پرده نمایش داشته باشد.

از طرفی باید در نظر داشته باشید که خرید یک پروژکتور که تا ۱۵۰ اینچ قابلیت تصویردهی داشته باشد و فول اچ دی تصاویر را به نمایش بگذارد، هزینه کمتری نسبت به خرید یک تلویزیون کوانتوم دات سامسونگ در ابعاد ۶۵ اینچی دارد. پس در نظر داشته باشید که یک پروژکتور بسیار خوب تا قیمت ۲۰ میلیون تومان و خرید یک پرده تا ۱۰ میلیون تومان هزینه بسیار کمتری در بر دارد تا خرید یک تلویزیون ۶۵ اینچی 4Kکه حداقل ۴۵ میلیون هزینه در بر دارد.
درست است که کیفیت یک تلویزیون 4Kبیشتر از پروژکتور فول اچ دی است، اما در نظر داشته باشید که برای درک بهتر کیفیت تصویر باید نمایشگر بسیار بزرگ باشد، در غیر این صورت خیلی باید به نمایشگر نزدیک باشید تا کیفیت را بفهمید.

اما کیفیت فول اچ دی در نمایشگر ۱۲۰ اینچی آنقدر قابل درک است که به راحتی می توانید پرز های لباس یک شخصیت را روی پرده نمایش ببینید، اما تنها این کیفیت زمانی نمایان می شود که شما هم در زاویه مناسبی از پروژکتور استفاده کنید و هم کمترین نور به پرده برسد تا مزاحم تصویر نباشد.

پس می توان نتیجه گرفت که تلویزیون با اینکه هزینه پس از خرید ندارد و هرجا که بخواهید می توانید آن را نصب کنید و نور اضافه مانعی برای دیدن تصویر نیست، اما در نظر داشته باشید که اگر خوره دیدن فیلم و سریال هستید خرید تلویزیون با اندازه بسیار بزرگ هزینه زیادی در بر دارد که تقریبا خرید آن غیر ممکن است، همچنین دیدن فیلم در ابعاد پرده سینما واقعا هر فردی را وسوسه به خرید می کند.

اگر تصمیم شما بر خرید تلویزیون است، به عنوان گام بعدی را به شما پیشنهاد میکنیم.

چه افرادی باید پروژکتور بخرند؟

پروژکتورها بهترین خاطرات را در سینما ها برای ما ساخته اند، بسیاری توسط این پرده های سینما عاشق فیلم شدند و حتی باعث شده به بازیگری و کارگردانی فیلم ها روی بیاورند و موفق بشوند، پس پروژکتورها بهترین انتخاب برای عاشقان فیلم و سینما است؛ اگر اهل دیدن فیلم هستید و نمی‌توانید به سینما برای دیدن فیلم مورد علاقه‌تان بروید، خرید پروژکتور و خرید پرده پروژکتور بهترین انتخاب برای شما است.

چه افرادی باید تلویزیون بخرند؟

شاید دکوراسیون خانه شما به نحوی نباشد که بتوانید پروژکتور و پرده آن را در بهترین نقطه قرار دهید، شاید نمی توانید به پرده اعتماد کنید و نیاز دارید که یک نمایشگر شیشه ای از برند سامسونگ، ال‌جی، سونی و یا جی‌پلاس در اختیار داشته باشید که وظیفه پخش تصاویر را برعهده بگیرد. تلویزیون‌ها بهترین انتخاب برای کسانی هستند که بیشتر شبکه های تلویزیونی را دنبال می کنند و زیاد اهل فیلم دیدن به کمک دستگاه پخش نیستند، البته به راحتی می شود با وصل کردن گوشی، فلش و لپ تاپ و پخش کننده های دیجیتالی به تلویزیون، فیلم های مورد نظر را پخش کرد، اما نه با ۱۲۰ اینچ نمایشگر، شاید فقط با نهایت ۶۵ اینچ آن هم با هزینه بسیار زیاد برای کیفیت بالاتر.

شاید سوال شما هم باشد:

سخن آخر

در این مطلب ویژگی ها و معایب تلویزیون در برابر پروژکتور را مقایسه کردیم و به نتیجه ای که رسیدیم، طبق آن افراد فیلم باز و اهل گیم باید پروژکتور را تهیه کنند و افرادی که خیلی اهل فیلم نیستند و برای استفاده خانوادگی می خواهند یک سیستم پخش تصویر داشته باشند، تلویزیون‌ انتخاب بهتری برایشان است. تلویزیون ها گران هستند اما هیچ خرجی پس از خرید ندارند و هرجایی میشه آن ها را نصب کرد، اما پروژکتورها نسبت به سایزی که دارند ارزان هستند و لذت بسیار زیادی به بیننده منتقل می کنند، اما باید پس از چند مدت استفاده سرویس شوند و محل نصب آن هم مهم است.
شما کدام پلتفرم را برای دیدن محتوای تصویری انتخاب می‌کنید؟ تلویزیون یا پروژکتور؟
به نظرتان پروژکتورها می‌توانند جای تلویزیون‌ها را بگیرند؟ نظرات و تجربیات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

ویدئو پروژکتور یا تلویزیون: کدام یک برای نمایش خانگی مناسب تر است؟

اگر به دنبال راه اندازی یک سیستم نمایشی بزرگ برای خانه خود هستید، ممکن است بین خرید یک تلویزیون سینمای خانگی و یک همراه با پرده نمایش مردد شده باشید. ویدئو پروژکتور یا تلویزیون؟ این سوالی است که بسیاری از افرادی که به دنبال خرید سیستم نمایشی هستند از خود می پرسند…

از یک طرف، پروژکتورها طی چند سال گذشته بسیار ارزان تر از قبل شده اند و امکانات بیشماری را در اختیار کاربر قرار می دهند، اما از طرف دیگر، تلویزیون به لطف رزولوشن 4K با HDR، اکنون بزرگتر، واضح تر و روشن تر از همیشه شده است و می تواند گزینه مناسبی برای نمایش خانگی باشد.

در واقع، هر دو گزینه جوانب مثبت و منفی خود را دارند، و سناریوی مشخصی وجود ندارد که یکی از آنها انتخاب بهتری نسبت به دیگری است. برای کمک به شما در تصمیم گیری در ادامه می خواهیم چند مورد از ویژگی های مهم برای نمایش خانگی را در نظر گرفته و ویدئو پروژکتور و تلویزیون را با یکدیگر در هر یک از جوانب مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب متناسب با نیاز و بودجه خود را داشته باشید:

اندازه

شاید تا چند سال قبل تلویزیون ها از نظر اندازه صفحه نمایش با پروژکتور ها قابل مقایسه نبودند. اما این روزها فاصله بسیار نزدیک است. اگر به دنبال صفحه نمایش بزرگ در تلوزیون ها باشید در بازار می توانید تلویزیون های 85 اینچی هم پیدا کنید. اما نکته مهم قیمت است. در مورد صفحه نمایش بزرگ خرید ویدئوپروژکتور از نظر اقتصادی گزینه مناسب تری است و می تواند تا 130 اینچ را روی دیوار یا هر سطح صاف دیگری که شما بخواهید نمایش دهد. شما با خرید ویدئوپروژکتورهای ارزان نیز می توانید تصویری بزرگ را نمایش دهید. اما تلوزیون های بزرگ قیمتی بالاتر دارند و مقرون به صرفه نیستند.

 برنده : ویدئو پروژکتور

روشنایی

روشنایی یکی از مهمترین معیارها در ویدئو پروژکتور است. اینکه اتاق مورد نظر شما برای راه اندازی سیستم نمایش خانگی تا چه حد روشن است برای انتخاب بین تلویزیون و ویدئو پروژکتور می تواند بسیار مهم باشد.

هرچه روشنایی اتاق بیشتر باشد به دستگاه ویدئو پروژکتوری با شدت روشنایی بیشتری احتیاج خواهید داشت و هرچه شدت روشنایی دستگاه بالا تر برود به تبع آن قیمت نیز بالا می رود. اما تلوزیون ها می توانند به راحتی حتی در اتاق های روشن نیز تصویری با میزان روشنایی مناسب ایجاد کنند.

اگر بخواهیم در این مورد تلویزیون و ویدئو پروژکتور را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم ویدئوپروژکتوری که بتواند شدت روشنایی در حد تلویزیون تولید کند بسیار گران قیمت است و خرید آن صرفه اقتصادی ندارد. همچنین مسئله دیگری در اینجا مطرح است طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور است. لامپ دستگاه به مرور زمان کم رنگ می شود و در نهایت خاموش می شود و هزینه بالایی برای جایگزینی دارد.

اگر اتاق مورد نظر شما برای راه اندازی سیستم نمایشی تاریک است استفاده از ویدئوپروژکتور می تواند منطقی باشد اما اگر می خواهید یک تصویر روشن با صرف هزینه کم و بدون هزینه نگهداری داشته باشید تلویزیون گزینه بهتری است.

برنده : تلویزیون

کنتراست

کنتراست نسبت عمیق ترین نقطه تاریک به روشن ترین نقطه تصویر در ویدئو پروژکتور یا تلویزیون را بیان می کند. کنتراست نیز مانند شدت روشنایی یکی از المان های مهم در ویدئوپروژکتور ها است و خرید یک دستگاه با کنتراست بالا می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. هرچه کنتراست بیشتر باشد وضوح تصویر بهتر است و تصاویر ایجاد شده طبیعی تر جلوه می کنند.

تلویزیون ها می توانند کنتراست بالایی ایجاد کنند و تصاویر را به صورت طبیعی و با رنگ ها واقعی نمایش دهند.

برنده : تلویزیون

وضوح

تلوزیون های 4K که کیفیت تصویر بسیار بالایی را تولید می کنند گران هستند اما ویدئو پروزکتورهای 4K قیمت بسیار بالاتری دارند. به صورت کلی اگر به دنبال وضوح و کیفیت بسیار بالا هستید باید هزینه زیادی را برای راه اندازی سیستم نمایش خود در نظر بگیرید.

اما در مقایسه تلویزیون و ویدئو پروژکتور می توان گفت تلویزیون ها ارزان قیمت تر هستند. علاوه بر این با وجود یکسان بودن کیفیت درج شده روی کاتالوگ محصول به طور مثال 4K نمی توان کیفیت یک تلوزیون را با ویدئو پروژکتور مقایسه کرد زیرا دستگاه ویدئو پروژکتور نمی تواند عملکرد وضوح تصویر یک تلویزیون را داشته باشد.

برنده : تلویزیون

دقت رنگ

برای خرید یک دستگاه ویدئو پروژکتور با دقت رنگ مناسب، لازم نیست قیمت زیادی بپردازید. بسته به نوع پروژکتور (DLP ، LCD با تراشه 3 یا LCOS) می توانید رنگی عالی را با قیمت مناسب خریداری کنید. از طرف دیگر، تلویزیون ها برای تولید بهترین رنگ، نیاز به پردازش بهتر دارند و همین امر باعث بالاتر رفتن قیمت می شود. بهترین تلویزیون های 4K نسبت به بسیاری از پروژکتورها می توانند طیف گسترده تری از رنگ را تولید کنند، اما پروژکتورها هم بسیار نزدیک هستند. این امر به ویژه در مورد تلویزیون هایی با دامنه پویای بالا یا HDR صادق است.

یکی از بهترین ویدئو پروژکتورها از نظر وضوح و دقت رنگ است. یکی از مدل های این برند می توان به اشاره کرد. این مدل ویدئو پروژکتور یکی از با کیفیت ترین ویدئو پروژکتورهای موجود در ایران است که مناسب برای سالن های سینمایی متوسط است.

اگر بخواهیم منحصراً نسبت قیمت به عملکرد را در نظر بگیریم، تلویزیون ها بهتر هستند. اگر مسئله ای نیست و می توانید مبلغ زیادی را برای خرید یک پروژکتور با کنترل نور هزینه کنید، می توانید یک تصویر بسیار بزرگتر با کیفیت تصویر برجسته در اختیار داشته باشید.

برنده : هیچکدام

نصب و راه اندازی

پاسخ کوتاه این است که تلویزیون ها نصب ساده تری دارند. تلویزیون های بزرگ ممکن است سنگین و کمی شکننده باشند، اما قرار دادن آنها در یک مجموعه سینمای خانگی و استفاده از آنها ساده است. بعلاوه تنظیم آن ها و امکان هماهنگی با سایر تجهیزات نمایش خانگی بسیار ساده است زیرا همه چیز مستقیماً به داخل تلویزیون متصل می شود و در اکثر موارد، حتی از طریق ریموت تلویزیون، کنترل می شود. حتی اگر بخواهید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید می توانید پروژه را به تنهایی انجام دهید. در صورت نیاز به نصاب، کار آنها سریع و ارزان خواهد بود.

نصب و راه اندازی ویدئو پروژکتورها پیچیده است و نیاز به برنامه ریزی و زحمت بیشتری دارد. مرحله اول نصب مربوط به پرده نمایش است. ابتدا باید بین صفحه نمایش دستی و موتورایز انتخاب کنید. صرف نظر از روش، لازم است که فضای لازم را داشته باشید زیرا این صفحه نمایش ها بزرگ هستند. سپس، باید پروژکتور در مکان و فاصله مناسب نسبت به پرده قرار دهید که این کاری سخت است. برای بهتر است از یک نصاب حرفه ای کمک گرفته یا حداقل مطالعه جدی در مورد راهنمای نصب پروژكتور داشته باشید.

برنده : تلویزیون

سهولت در مشاهده

افراد زمان زیادی را صرف دیدن صفحه نمایش می کنند که این امر می تواند منجر به فشار چشم شود. صفحه های بزرگتر به کاهش فشار چشم کمک می کنند. ویدئو پروژکتورها با پر کردن بخش زیادی از میدان دید شما با روشنایی کمتر، تجربه مشاهده  آرامش‌بخش‌ و بدون اذیت کردن چشم را فراهم می کنند. اما تلوزیون ها با توجه به ابعاد کوچکتر و میزان روشنایی بیشتر در زمان طولانی می توانند برای چشم آزار دهنده باشند. پس اگر چشم های شما حساس است ویدئو پروژکتور می توان انتخاب مناسب تری باشد.

برنده : ویدئو پروژکتور

کیفیت صدا

تلویزیون در این مورد انتخاب بهتری است. به یک دلیل ساده: تلویزیون ها دارای بلندگو هستند. بعضی از پروژکتورها دارای بلندگو هستند اما معمولاً صدای کمی دارند و غالباً در پشت سر یا بالای سر بینندگان قرار می گیرند که باعث می شود اذیت کننده باشد. اگر قصد دارید از بلندگوی داخلی پروژکتور استفاده کنید، بهتر است ویدئو پروژکتوری انتخاب کنید که دارای قابلیت تولید صدای حداقل ۱۰ واتی باشد.

اما به طور کلی ما در این مطلب قصد داریم بهترین انتخاب برای سینمای خانگی را معرفی کنیم پس حتی نمی توان به بلندگوهای داخلی تلویزیون اکتفا کرد. اگر واقعاً می خواهید بهترین تجربه از سینمای خانگی را داشته باشید چه از تلویزیون و یا پروژکتور استفاده می کنید، یک سیستم صوتی قوی تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. در این صورت تفاوتی نخواهد داشت که کدام دستگاه را خریداری می کنید باید به دنبال خرید سیستم صوتی مناسب و پر قدرت باشید.

با این وجود، در مقایسه تلویزیون و پروژکتور، بلندگوهای خارجی تقریباً همیشه مورد نیاز پروژکتورها هستند، در حالی که یک تلویزیون با کیفیت بالا می تواند نیازهای صوتی اساسی را به تنهایی برطرف کند.

برنده : تلویزیون

کابل و کابل کشی

لزوم استفاده از کابل‌ ها مشکل دیگری است که اجبارا با آن سر و کار خواهید داشت. برای استفاده از ویدئو پروژکتور نیاز به کابل و مسیر کابل کشیHDMI  خواهید داشت در غیر این صورت باید به دنبال خرید دانگل وایرلس برای دستگاه خود باشید که این باعث افزایش هزینه می شود.

اما برای نصب و راه اندازی تلویزیون تنها کابل برق مورد نیاز است. اگر قصد راه اندازی سیستم صوتی جداگانه نیز داشته باشید باید از طریق کابل این دو سیستم را به هم متصل کنید.

برنده : تلویزیون

نمایش سه بعدی

اگر به دنبال نمایش سه بعدی هستید، متأسفانه تولید تلویزیون های سه بعدی متوقف شده است. در نتیجه، تنها چند مدل انتخاب وجود دارد که ممکن است هنوز هم در بازار موجود باشد. با این حال، بسیاری از پروژکتورها دارای قابلیت نمایش سه بعدی هستند.

اگر به دنبال خرید یک پروژکتور سه بعدی هستید به راحتی می توانید در بازار آن را پیدا کنید. توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، مجبور خواهید بود عینک سه بعدی مورد نیاز را بطور جداگانه خریداری کنید.

برنده : ویدئو پروژکتور

راحتی

در مورد سهولت در استفاده تلویزیون گزینه مناسب تری است. استفاده از آنها ساده تر است، نیاز به برنامه ریزی و زحمت کمتری برای تنظیم دارید، تغییر نور محیط روی کیفیت تصویر تاثیر گذار نیست و سایه اجسام روی صفحه اختلال ایجاد نمی کند و نیاز به تعویض لامپ ندارد. بعلاوه، پیدا کردن یک تلویزیون هوشمند مقرون به صرفه که دارای قابلیت های فراوان و برنامه های کاربردی باشد کار چندان دشواری نیست.

ویدئو پروژکتورهای کوچکتر، آسانتر نصب شده و پروژکتورهای قابل حمل یا پرتابل بازار رو به رشدی وجود دارد، اما هنوز هم به نصب احتیاج دارند. مطمئناً، پروژکتورهای جدیدتر دارای ویژگی های فراوان مانند لنزهای قابل تنظیم و بزرگنمایی هستند و پروژکتورهای “پرتاب کوتاه” با فاصله کم از صفحه قابل نصب هستند اما با این وجود، واقعیت این است که تلویزیون ها به راحتی نصب و استفاده می شوند.

برنده : تلویزیون

طول عمر استفاده

یکی از معایب ویدئو پروژکتورها که در بالا نیز به آن اشاره شده است، این است که از آنجا که پروژکتورها اغلب از لامپ به عنوان منبع نور استفاده می کنند، این لامپ در نهایت از بین می رود. این مورد بسیار قابل توجه است زیرا لامپ ها گران هستند. بنابراین بسته به هزینه ای که در نظر گرفته اید، می تواند روی تصمیم شما تاثیر گذار باشد.

بهتر است ابتدا پروژکتور را بر اساس طول عمر لامپ مورد بررسی قرار دهید تا به شما در تصمیم گیری نهایی کمک کند.

در مورد تلوزیون ها می توان گفت هزینه نگهداری آن ها کم است و کمتر دچار مشکلات ناگهانی می شوند. همچنین با وجود تعمیرکاران فراوان، در صورت خرابی هزینه کمتری بابت تعمیر و تعویض قطعه خرج خواهید کرد.

برنده : تلویزیون

دوام

هم پروژکتور و هم تلویزیون دارای دوام مناسبی هستند. بسته به چندین عامل ماندگاری و دوام تحت تاثیر قرار می گیرد، مانند اینکه شما چقدر از آنها مراقبت می کنید و در کل چقدر از ویدئو پروژکتور یا تلویزیون استفاده می کنید.

پروژکتورهایی که به طور دائم نصب نشده اند، باید هر بار که می خواهید آنها را روشن کنید، جابجا شوند و راه‌اندازی شوند. این می تواند به مرور زمان آسیب پذیری دستگاه را افزایش دهد، بنابراین یک مکان ثابت می تواند به افزایش طول عمر کمک کند.

تلویزیون های نصب شده بر روی دیوار کمتر احتمال دارد که دچار ضربه خوردن و آسیب شوند. با این وجود، در صورت استفاده صحیح و نگهداری مناسب، هر دو دستگاه می توانند 10 سال یا بیشتر بدون مشکل کار کنند.

برنده : هیچکدام

سر و صدا و نویز

پروژکتورها برای خنک نگه داشتن لامپ دارای فن هایی هستند که به افزایش طول عمر لامپ کمک می کند. برخی از مدل ها در هنگام کارکرد فن سر و صدای زیادی ایجاد می کنند، به این معنی که برای شنیدن فیلم، نمایش یا بازی خود باید صدای فن را نیز تحمل کنید. برخی از مدل ها دارای فن های خاموش یا بی صدا هستند که می تواند این مسئله را کاهش دهد.

تلویزیون ها پیش زمینه ای ساکت و بدون سر و صدای فن را ایجاد می کنند که تمرکز شما را حین مشاهده بهم نمی ریزد.

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون

برنده : تلویزیون

هزینه

در حال حاضر بر اساس اندازه صفحه پروژکتورها ارزان تر از تلویزیون ها هستند، اما تاکنون احتمالاً متوجه شده اید که موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند روی هزینه و کیفیت تاثیر گذار باشد. همچنین امکانات سفارشی قطعاً هزینه را کمی بالا می برد.

همچنین یک عنصر بزرگ وجود دارد که ما در مورد آن بحث نکرده ایم: پرده نمایش. پرده نمایش های معمولی عموما قیمت بالایی ندارند اما پرده نمایش های موتورایز قیمت بالاتری دارند. بسته به اینکه محل نصب شما زمینی یا سقفی است نوع پرده نمایش نیز متفاوت است. در بحث قیمت و هزینه تمام شده متأسفانه مبلغ ثابتی وجود ندارد که ما بتوانیم در اینجا بحث کنیم پس نمی توان برنده واقعی را مشخص کرد.

برنده : هیچکدام

اگر امتیاز ها را جمع کنید، تلویزیون ها برنده هستند اما این بدان معنا نیست که تلویزیون بهترین انتخاب برای شماست. اگر یک اتاق با روشنایی پایین در اختیار داشته باشید و یک سیستم صوتی با کیفیت تهیه کنید و دیواری مناسب برای نصب پرده نمایش در اختیار داشته باشید ویدئو پروژکتور می تواند انتخابی مناسب برای نیاز شما باشد. اگر بودجه دارید، بهترین گزینه این است که هر دو را تهیه کنید. تلویزیون برای تماشای برنامه های روزانه، و یک ویدئو پروژکتور با پرده نمایش برای تماشای فیلم و رویدادهای مهم.

هنگام ویدیو پروژکتور فول اچ دی مشخصات مختلفی بر روی آن درج شده است که یکی از آن‌ها ابعاد تصویر است. این ابعاد نشان می‌دهد که پروژکتور تصاویر را با چه ابعادی می‌تواند پخش کند.

منبع : youtube.com