اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

درخت گیلاس (بررسی دقیق + نکات مهم )

گیلاس از محبوب ترین میوه ها می باشد این میوه ه از خانواده آلوسانان بوده و تک هسته ای می باشد، گیلاس زودتر از بقیه میوه های تابستانی می رسد و به همین دلیل بازار بسیار خوبی دارد. در این نوشته می خواهیم اطلاعاتی را در مورد درخت گیلاس و ویژگی های ظاهری آن و همچنین بهترین روش های نگهداری آن بدهیم اگر قصد کشت این درخت را دارید با ما همراه باشید با کسب اطلاعت بیشتر می توانی به راحتی به پرورش این درخت سودآور بپردازید.

درخت گیلاس (بررسی دقیق + نکات مهم )

مشخصات و ویژگی­های ظاهری درخت گیلاس

این درخت از مرتفع ترین درختان می باشد و در نهایت رشد خود تا حدود 10 متر نیز می رسد، قطر تنه این درخت به بیش از 50 سانتیمتر می رسد، تنه درخت گیلاس پوست نازکی دارد و این پوسته یکدست نیست و بریده بریده می‌باشد، درخت گیلاس چوب بسیار مقاومی دارد و در صورتیکه باروری درخت کاهش یابد می توان از چوب آن استفاده نمود.

از چوب گیلاس در ساخت لوازم خانگی استفاده فراوان می­شود.

 همچنین از شاخه های حرص شده آن به عنوان هیزم می­توان استفاده نمود و حرارت بالایی تولید می کنند، در ادامه به بررسی درخت  گیلاس می­پردازیم.

برگ درخت گیلاس و بررسی وظایف برگ ها

برگ­ها در گیاهان وظایف مهمی دارند و محل اصلی غذاسازی و تامین انرژی گیاه هستند.

درخت گیلاس برگ­هاییی به رنگ سبز روشن دارد. این برگ­ها بیضی شکل بوده و لبه های دندانه داری دارند و قسمت ریزین برگ­ها کرکی می­باشند.

برگ­هاحاوی کروفیل بوده و عمل فتوسنتز را انجام می دهند علاوه بر این فرایندهای تعرق و تنفس نیز توسط برگ­ها انجام می شود.

در طب سنتی از برگ­های درخت گیلاس برای کنترل دیابت، کاهش کلسترول و … استفاده می­شود.

خصوصیات شکوفه­ها و میوه درخت گیلاس:

درخت گیلاس همچون سایر درختان با شروع فصل بهار به شکوفه می­نشیند. این درخت شکوفه­هایی سفید رنگ دارد که پس از نود تا صد روز به میوه تبدیل می­شوند. برای تبدیل شکوفه­ها به میوه بایستی عمل گرده افشانی صورت پذیرد. از آنجا که درخت گیلاس به صورت خودبارور نمی­باشد برای انجام گرده افشانی نیاز به وجود درخت آلبالو و یا انواع گرده افشان کننده گیلاس در فواصل مناسب دارد. در هنگام کاشت گیلاس این موضوع باید مد نظر قرار گیرد تا نتیجه مطلوب گرفته شود و محصول موردنظر برداشت شود، گفته می شود درختان گیلاس در سال های سوم تا پنجم از کاشت به بالاترین میزان باردهی می رسند و میی توانند تا حدود 60 کیلوگرم محصول بدهند.

درخت گیلاس (بررسی دقیق + نکات مهم )

میوه درخت گیلاس و ویژگی های آن

درخت گیلاس بسته به گونه­اش میوه­هایی با رنگ­های متنوع تولید می­کند، میوه­های این درخت از رنگ زرد تا سیاه هستند ولی اکثرا به رنگ قرمز و زرشکی می­باشند، طعم این میوه­های آبدار و کوچک شیرین می­باشد و انواع ترش مزه گیلاس نیز فراوان هستند اما مصرف آنها بیشتر در صنایع غذایی می­باشد، هسته کوچک زرد رنگ در درون بافت گوشتی میوه وجود دارد. برای بازدهی بیشتر این درخت میوه باید از آن به بهترین وجه نگهداری نمود تا نتیجه مطلوب حاصل شود:

  1. کاشت اصولی
  2. آبیاری
  3. کود دهی
  4. هرس
  5. پیشگیری از بروز آفت و بیماری
  6. و….

از عواملی هستند که باعث می­شوند میزان میوه برداشتی از درخت افزایش یابد. در ادامه به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

کاشت درخت گیلاس و نحوه تکثیر آن به چه نحو می باشد؟

برای کاشت درخت گیلاس چندین روش وجود دارد :

  1. کاشت از طریق بذر
  2. کاشت نهال

برای نتیجه گیری مطلوب بهتر است که از نهالستان، نهال گیلاس اصلاح شده و با کیفیت را خریداری و کاشت نمود.

کاشتن نهال باعث می شود گه بعد از چند سال محصول برداشت کرد در صورتیکه کاشت بذر بسیار زمان­بر می­باشد.

آبیاری و کود دهی اصولی چه تاثیری بر درخت گیلاس دارد

اولین قدم در  نگهداری مناسب از درختان آبیاری آنها می­باشد. امروزه آبیاری قطره ای بهترین روش برای آبیاری ئگیاهان شناخته شده و علاوه بر  کاهش مصرف آب نیاز گیاه را به خوبی تامین می کند. درخت گیلاس همانند سایر درختان علاوه بر آب و نورخورشید به مواد مغذی بخصوص نیتروين نیاز دارد برای رفع نیاز  گیاه کشاورزان از کود ها استفاده می کنند. کود دهی بموقع می­تواند باعث شود که درخت بدون هیچ تنش و کمبودی بار زیاد داده و همه میوه ها را به مرحله برداشت برساند.

هرس درخت گیلاس و تاثیر آن بر باردهی چقدر است؟

امروزه کشاورزان با روش هایی سعی در جهت افزایش میزان و کیفیت محصولات تولیدی دارند و می خواهند محصول خود را با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تری به بازار ارائه دهند. هرس کردن که همان بریدن شاخه های اضافی درختان است به همین منظور انجام می­شود، با حرص کردن شاخه­ ها قوی تر شده و محصول بیشتری تولید خواهند کرد.

درخت گیلاس (بررسی دقیق + نکات مهم )

کلام اخر

مجموعه نهال برتر با عرضه انواع نهال گیلاس این امکان را برای شما عزیزان فراهم آورده تا به انواع نهال ها دسترسی داشته باشید و با قیمت مناسب بتوانید آنها را خریداری کنید.

قیمت نهال گیلاس بسته به نوع آن متغیر است و شما با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه خود می توانید انواع مناسب را خریداری نمایید.

برای خرید نهال درخت گیلاس می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393