اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

راهنمای خرید انواع زعفران درجه یک + قیمت

راهنمای خرید زعفران اصل

خرید زعفران اصل این روزها کمی سخت شده است. یک امر مهم برای تشخیص اصل بودن یا نبودن زعفران، شناخت زعفران است. پس قبل از هر چیز شما باید با انواع زعفران آشنا باشید و زعفران های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهید. برای آشنایی بیشتر با انواع زعفران با ما همراه باشید.

راهنمای خرید انواع زعفران درجه یک + قیمت

انواع زعفران

همانطور که گفتیم زعفران انواع مختلفی دارد و برای خرید زعفران اصل باید انواع زعفران را شناخت و خصوصیات آن‌ها را دانست. به همین دلیل هم ما در این مقاله انواع زعفران را معرفی می‌کنیم.

شکل و بافت زعفران

هر گل زعفران به طور میانگین سه رشته و هر رشته زعفران از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در عکس زیر مشاهده می‌کنید. هر بخش از این تقسیم بندی ویژگی های ظاهری و خواص منحصر به فرد خودش را دارد که در ادامه  با آن‌ها آشنا می‌شویم.

زعفران سرگل

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، این بخش از زعفران شامل قسمت بالایی و قرمز زعفران می‌شود. به دلیل اینکه این زعفران فقط قسمت بالایی زعفران و بخش قرمز رنگ آن را شامل می‌شود. شاخه‌های این نوع زعفران از یکدیگر جدا هستند و به همین خاطر احتمال وجود شاخه‌های شکسته در آن بیشتر است که این امر خود باعث کاهش کیفیت زعفران می‌شود. زعفران سرگل پر استفاده‌ترین نوع زعفران در ایران است و از عطر و طعم خوبی برخودار است. درجه کیفیت زعفران سرگل با توجه به درشتی کلاله‌ها و عدم وجود شاخه‌های شکسته تعیین می‌شود.

زعفران نگین

زعفران نگین کمی پایین‌تر از شاخه‌های زعفران را نیز به نسبت به زعفران سرگل شامل می‌شود. می‌توان گفت که شاخه‌ها در این نوع زعفران به یکدیگر متصل و فاقد شکستگی است. این امر باعث افزایش کیقیت ظاهری زعفران می‌شود. پس طبیعی است که این زعفران قیمت بالاتری نیز داشته باشد. اما همانطور که گفتیم استفاده از زعفران سرگل پرطرفدارتر و معمول تر است چرا که علاوه بر قیمت ارزان تر نسبت به زعفران نگین، عطر و طعمی یکسانی با زعفران نگین دارد. این زعفران به علت ظاهر زیبایش بیشتر در صادرات مرسوم است. زعفران نگین نیز خود انواع مختلفی دارد.

زعفران شبه نگین

این نوع زعفران با دقت کم تری پاک شده و به همین دلیل بخشی از سفیدی شاخه‌های زعفران در آن مشاهده می‌شود. قیمت این نوع زعفران کمی ارزان‌تر است.

زعفران سوپر نگین

در این نوع زعفران کلاله‌ها درشت‌تر و زیباتر هستند. پس زعفران سوپر نگین کمی گران‌تر از سایر زعفران‌ها است.

زعفران سوپر نگین پرسی(اتویی)

فرایند پاک‌کردن و خشک‌کردن زعفران به دو صورت امکان پذیر است. اول به صورت سنتی و دوم به صورت اتوماتیک. روش سنتی همان روشی است که با دست انجام می‌شود. در روش سنتی شاخه‌های زعفران کمی دچار فرخوردگی شده که این امر برای صادرات مناسب نیست. به همین دلیل برای حفظ ظاهر زعفران در صادرات، عموما از روش اتوماتیک استفاده می‌شود. در این روش کلاله‌های زعفران کمی تخت شده و شکل پرس شده به خود می‌گیرند.

زعفران پوشال

این نوع از زعفران بخشی از زعفران سفید رنگ ( خامه زعفران ) را نیز شامل می‌شود. به علت وجود زعفران سفید در انتهای کلاله‌ها و شکل پوشال مانند آن، به این نوع زعفران، زعفران پوشال می‌گویند. این نوع زعفران نسبت به دو نوع زعفران گفته شده از طعم و عطر کمتری برخودارد است و به همین دلیل قیمت پایین‌تری نیز دارد.

زعفران پوشال خود به انواع دیگری تقسیم‌بندی می‌شود.

زعفران پوشال قلمدار

این نوع زعفران دارای کلاله‌های ضخیم، صاف و بدون فرخوردگی است و همچنین خامه کمتری نیز دارد.

زعفران پوشال معمولی

این نوع زعفران دارای کلاله‌های معمولی و فرخورده و خامه بیشتری است.

زعفران کنج (سفید/خامه)

این نوع از زعفران در واقع فقط بخش سفید رنگ زعفران را شامل می‌شود. همانطور که از نامش پیداست، این زعفران رنگ ندارد. اما در عوض از بوی خوبی برخوردار است. زعفران دارای مواد ارزشمند زیادی است که یکی از این مواد، کروسین است. شاید فکر کنید که این بخش از زعفران خاصیت نداشته باشد. اما کاملا در اشتباه هستید. این بخش از زعفران نیز مانند بخش‌های قرمز رنگ آن از خواص فراوانی برخوردار است و تنها تفاوت آن با سایر بخش‌های زعفران عدم رنگ‌دهی آن است.

زعفران دسته (دخترپیچ)

همانطور که در عکس زیر نیز پیداست، در این نوع از زعفران هیچ کدام از بخش‌های زعفران از آن جدا نمی‌شود. و تمامی زعفران با هم به صورت دسته دسته شده فروخته می‌شود. زعفران دخترپیچ را به دو صورت آماده می‌شود.

چینش یک سویه زعفران دسته

در این نوع چینش، خامه‌ها بر روی هم و کلاله‌ها نیز بر روی هم قرار می‌گیرند.

چینش دو سویه زعفران دسته

در این نوع چینش کلاله‌ها در دو سمت و خامه در میان قرار می‌گیرند.

چند نکته مهم برای تشخیص  زعفران اصل

همانطور که گفتیم برای خرید زعفران ، شناخت انواع زعفران ضروری است. اما علاوه بر شناختن انواع زعفران، شما باید نکاتی را نیز بدانید که در ادامه آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

هر مثقال زعفران معادل چند گرم است؟

دانستن اینکه هر مثقال زعفران معادل چند گرم است، امری ضروری و مهم است. چرا که عدم دانستن این موضوع باعث سو استفاده بعضی از فروشندگان می‌شود. در واقع هر مثقال زعفران معادل 4.6 گرم است.

مواظب زیادی ارزان بودن زعفران باشید!

فرآیند کاشت، داشت و برداشت زعفران، فرآیندی زمان بر و پر زحمتی است. درواقع از حدود هر 150 گل، حدود 1 گرم زعفران تولید می‌شود. به همین دلیل ارزان بودن زعفران امری غیر ممکن است. پس حواستان به زعفران‌های ارزان قیمت باشد.

طعم زعفران

هنگام خرید زعفران، مقداری از آن را روی زبانتان بگذارید. اگر طعمی گس و تلخ داشت، زعفران اصل است. اما اگر زعفران طعمی شیرین داشت، زعفران تقلبی است.

رنگ زعفران

زعفران برای رنگ‌دهی به زمان نیاز دارد. اگر هنگام دم کردن زعفران، زود رنگ داد، تقلبی است. اما اگر زمان برد، اصل است. زعفران اصل برای دم کشیدن به 30 دقیقه زمان نیاز دارد.

عطر زعفران

عطر زعفران یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای اصل بودن زعفران است. زعفران اصل، بویی شبیه به علف خشک و عسل می‌دهد. اگر هنگام بویدن زعفران این بو را حس نکردید. یا حس کردید که درون آن مواد شیمیایی وجود دارد یا بوی کهنگی می‌دهد، از خیر خریدن آن بگذرید.

تازه بودن زعفران

یک امر مهم که باید هنگام خرید زعفران اصل مورد توجه قرار بگیرد، تازه بودن زعفران است. هنگام خرید زعفران به تاریخ روی بسته بندی دقت کنید. یک راه دیگر برای تشخیص زعفران اصل، رنگ آن است. اگر رنگ زعفران کدر باشد، زعفران قدیمی است.

با نکات مهم خرید زعفران اصل و همچنین انواع زعفران آشنا شدید. از این پس می‌توانید با توجه به نکات گفته شده، زعفران مرغوب تهیه کنید و از نهایت خواص، رنگ و عطر آن بهره مند شوید.

علت تفاوت در قیمت زعفران چیست؟

حتما می دانید که زعفران گران قیمت ترین ادویه در دنیاست و البته که با توجه به عطر و طعم و رنگی که دارد این انتخاب کاملا درست است. عامل های متعددی بر روی قیمت زعفران تاثیرگذار هستند و می توانند آن را بالا و پایین ببرند. نخستین فاکتور موثر بر قیمت این ادویه را می توانیم نوع زعفران و یا بهتر بگوییم درجه و سطح فاکتورهای کیفی آن به شمار آوریم.

انواع مختلف زعفران با کیفیت های مختلف در بازار عرضه می شوند که طبعا زعفران های ممتاز و درجه یک از قیمت بالاتری نسبت به زعفران های درجه دو و سه و … برخوردا هستند. این تعیین کیفیت زعفران عموما در آزمایشگاه های مجهز انجام شده و پس از ارزیابی سطح کیفی زعفران درجه آن مشخص میشود. نوع زعفران هم بر قیمت آن تاثیر دارد.

زعفران ها در انواع سرگل، نگین و سوپر نگین، پوشال، نرمه و … به بازار عرضه می شوند که هر یک از این انواع زعفران قیمت متفاوتی نسبت به هم دارند. شرایط کشت زعفران از نظر جوی و همینطور موقعیت مکانی برداشت این گیاه هم میتواند قیمت را تحت تاثیر خود قرار است.

عامل بعدی که بر روی قیمت زعفران تاثیرگذار است قیمت روز خود زعفران است. زعفران هم مانند طلا و نقره و فلزات گرانبها و … دارای نوسانات قیمتی است. معمولا این بالا و پایین رفتن قیمت می تواند روی قیمت تمام شده زعفران تاثیر بگذارد. بحث بسته بندی، پکیجینگ و نحوه ارسال هم دیگر عاملی است که می تواند قیمت زعفران را افزایش و کاهش دهد.

قطعا بسته بندی های لوکس و شیک سبب افزایش قیمت خواهند شد. قیمت نهاده های کشاورزی مانند کود، مواد دفع آفات و حتی نیروی کار هم می توانند روی این قیمت و بالا و پایین رفتن آن موثر باشند.

منابع مقاله:

ای بی

اتسی