اخبار کسب و کاراقتصادی

کندل چیست

کندل چیست کندل (Candle) در لغت به معنی شمع و کندل استیک (Candlesticks) به معنی شمعدان است. کندل نوعی نمایش قیمت در یک بازه مشخص است. نمودارهای کندلی، یعنی نمودارهایی که قیمت در آن به‌وسیله کندل‌ها نمایش داده می‌شود. نمودارهای کندلی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های نمایش قیمت هستند. این شیوه نمایش قیمت توسط فردی ژاپنی به نام هوما (Homma) در حدود سال ۱۷۵۰ میلادی ایجاد شد. هوما کشف کرد که بین قیمت، عرضه و تقاضای برنج رابطه وجود دارد، به همین دلیل وی این نوع نمایش قیمت را برای بررسی قیمت برنج به کار برد.

نمودارهای کندلی امروزه نسبت به سایر شیوه‌های مشاهده چارت بیشترین کاربرد را دارند و به یک استاندارد جهانی تبدیل شده‌اند. در سایت‌هایی مانند تریدینگ ویو نیز هر چند سایر شیوه‌های نمایش قیمت پشتیبانی می‌شوند، اما اکثر افراد از نمودار‌ کندلی برای تحلیل استفاده می‌کنند.

کندل‌ها به‌خاطر وجود سه بخش بدنه، سایه بالا و سایه پایین می‌توانند چهار قیمت را مشخص کنند. اجزا یک کندل عبارت‌اند از:

  • قیمت بازشدن (Open): به اولین قیمتی که کندل با آن شروع می‌شود، قیمت بازشدن یا Open کندل می‌گویند. قیمت باز شدن هر کندل معمولا برابر قیمت بسته شدن در کندل قبلی است؛ اما معمولا کندل‌ها در بازار بورس یا بازارهایی که برای مدتی بسته می‌شوند. در ادامه مقاله در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.
  • قیمت بسته‌شدن (Close): به آخرین قیمتی که یک کندل قیمت بسته‌شدن یا Close کندل می‌گویند. باید توجه داشته باشید که اگر یک کندل هنوز به صورت کامل تشکیل نشده باشد؛ یعنی کندل هنوز در حال نوسان باشد، قیمت بسته‌شدن برابر قیمت لحظه‌ای خواهد بود.

کندل چیست

کندل شناسی پیشرفته: الگوهای صعودی

الگوهای کندل استیک صعودی ممکن است بعد از یک روند نزولی در بازار شکل بگیرند و نشانه‌ی معکوس شدن جهت حرکت قیمت باشد. این الگوها شاخصی برای معامله گران هستند که به باز کردن یک موقعیت خرید در جهت صعودی فکر می‌کنند.

کندل چکش

الگوی چکش Hammer از بدنه ی کوتاه و سایه پایینی بلند ایجاد شده است. (سایه پایینی میتواند بیشتر از دو برابر بدنه باشد. این کندل معمولا سایه بالایی ندارد و یا اگر داشته باشد بسیار کوتاه است.) و در پایین یک روند نزولی قرار دارد. کندل چکش نشان میدهد اگرچه فشارهای فروش وجود داشته، اما در نهایت فشار خرید قوی باعث افزایش قیمت شده است. این کندل در محدوده‌ی حمایتی معمولا میتواند نشان‌دهنده‌ی روند صعودی باشد. یادتان باشد با مشاهده کندل چکش سبز نسبت به قرمز، احتمال بیشتری وجود دارد که بازار به صعودی تغییر کند.

اخبار arznow تاثیری زیادی روی فراز و نشیب‌های این بازار می‌گذارند. اگر فعال یا سرمایه گذار ارزهای دیجیتال هستید حتما پیگیر اخبار باشید