اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

برای کاهش درد دندان چه کنیم؟

دندان درد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله ، حفره، بیماری لثه یا ریشه عریان. صرف نظر از اینکه دندان درد شما چه علتی دارد، مهم است که برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل خود به یک مراجعه کنید.

با اینکه نباید درمان خود را به تعویق بیندازید، اما یکسری درمان‌های خانگی مفید وجود دارند که می‌توانید قبل از مراجعه به دندانپزشک درد خود را با آن‌ها تسکین دهید.

نکاتی برای مدیریت اورژانسی دندان درد در خانه

  • سر خود را بالا نگه دارید.
  • از کمپرس سرد در ناحیه درد استفاده کنید.
  • هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدنتان نگه دارید.
  • مسواک را با ضربات ملایم به دندان‌های خود بزنید.
  • به منظور تسکین دندان درد از آب نمک استفاده کنید.

اگر درد شما تسکین نمی‌یابد یا بدتر می‌شود، فوراً به دنبال مراقبت‌های دندانپزشکی باشید. دندانپزشک شما می‌تواند مشکل را تشخیص داده و درمان مناسب را به شما ارائه دهد.

چگونه دندان درد خود را با داروهای خانگی درمان کنیم

اگر دندان درد دارید و نمی‌توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، احتمالاً به دنبال روشی برای تسکین درد خود هستید. در اینجا به چند روش جهت تسکین دندان درد در خانه می‌پردازیم. باید این نکته را در نظر گرفت که روش‌های درمان فوری دندان درد در خانه موقتی بوده و در صورتی که مشکل ریشه‌ای باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کرد. قرص ریلایف (relife) ساخت کشور آمریکا است و یک مسکن ضد میگرن, ضد سردرد و تب بر می باشد

نمک + آب گرم

نمک و آب داغ از قدیم به عنوان تسکین دهنده دندان درد شناخته شده است. این محلول مایعاتی که باعث تحریک می‌شوند را از لثه خارج کرده و به کاهش احساس درد کمک می‌کند.

مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب گرم یا داغ و سپس آبکشی/غرغره کردن آن باعث تسکین دندان درد شما می‌شود و در صورت لزوم می‌توانید آن را تکرار کنید.

کمپرس یخ یا سرد

احتمالاً واضح‌ترین و ساده‌ترین روش برای تسکین دندان درد، استفاده از یخ یا کمپرس سرد در قسمتی از دهان است که دندان درد دارید.

پراکسید هیدروژن

از پراکسید هیدروژن رقیق شده در آب استفاده کنید. تنها کافی است آن را غرغره کرده و سپس بیرون بریزید.

سرکه سیب

سرکه سیب نه تنها خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارد، بلکه به دلیل اسیدی بودن، باکتری‌های ایجاد کننده دندان درد را نیز از بین می‌برد. می‌توانید یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و آن را به آرامی بر روی دندان خود فشار دهید.

برگ نعناع، عصاره نعناع، یا چای نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به دلیل توانایی خود در کاهش تورم و درد شناخته شده است. اگر برگ‌های تازه نعناع در دسترس دارید، می‌توانید با جویدن آن‌ها دندان درد خود را تسکین دهید. یا اگر خشک هستند، کافی است آن‌ها را روی دندان خود نگه دارید.

همچنین می‌توانید از چای نعناع فلفلی برای تسکین دندان درد خود استفاده کنید. چند برگ خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس مقداری از آن را در دهان خود بچرخانید.

روغن

روغن‌های مختلفی وجود دارند که دارای خواص ضد درد و ضد التهابی هستند و می‌توانند برای تسکین موقت درد دندان استفاده شوند. برای استفاده از روغن جهت تسکین دندان درد می‌توانید آن را با مقداری آب مخلوط کرده و در دهان بچرخانید. همچنین می‌توانید مقداری پنبه یا سواپ پنبه‌ای را مقداری روغن آغشته کرده و روی دندان خود قرار دهید.

در ادامه تعدادی از روغن‌هایی را که می‌توانید برای تسکین درد دندان خود استفاده کنید، معرفی می‌کنیم:

  • روغن پونه کوهی
  • روغن جوز هندی
  • روغن گل میخک
  • روغن درخت چای

سیر

برای استفاده از سیر به عنوان تسکین دهنده دندان درد، یک حبه سیر را له کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. برای تسکین بیشتر درد، می‌توانید نمک را با خمیر سیر مخلوط کنید و آن را مستقیماً روی دندان دردناک بمالید.

زنجبیل

استفاده از زنجبیل برای تسکین درد بسیار ساده است. کافی است یک تکه زنجبیل تازه را بردارید و بجوید. انجام این کار به سرعت باعث تسکین درد شما می‌شود.

سیب زمینی

سیب زمینی خام می‌تواند رطوبت اضافی را جذب کرده و به کاهش تورم کمک کند. برای درمان دندان درد با این روش، یک تکه سیب زمینی متوسط را برش دهید و آن را در داخل لپ خود در مقابل دندان دردناک نگه دارید. همچنین می‌توانید مقداری سیب زمینی را با مقداری نمک دریا له کنید و آن را مانند خمیر روی دندان بمالید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است که به تسکین درد کمک می‌کند. با اضافه کردن مقداری زردچوبه به آب یک خمیر درست کنید و آن را روی دندانتان بمالید. زردچوبه خام نیز می‌تواند به کاهش دندان درد شما کمک کند.

سایر گزینه‌های درمان دندان درد

  • تا پیش از آنکه بتوانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، گزینه‌های دیگری نیز برای تسکین دندان درد وجود دارند. شما می‌توانید از این روش‌ها همراه با یا به جای مسکن‌های OTC استفاده کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی سرد یا گرم و حاوی قند یا اسید زیاد (مانند آب پرتقال) خودداری کنید.
  • اطراف دندان‌های آسیب دیده را نخ دندان بکشید تا ذرات غذایی که ممکن است باعث تحریک آن‌ها شوند را از بین ببرید.
  • هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارید. این کار می‌تواند فشاری که ممکن است باعث افزایش درد شما شود را کاهش دهد.

بهترین مسکن‌ها برای دندان درد

زمانی که صحبت از دارو برای درد دندان می‌شود، دندانپزشکان چند گزینه را به بیماران توصیه می‌کنند. این گزینه‌ها عبارتند از:

  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • آسپرین
  • استامینوفن

اما همه این داروها برای همه مناسب نیستند. قبل از استفاده از داروهای مسکن OTC یا بدون نسخه، باید عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن‌ها را در نظر بگیرید.

چرا برخی از دندان دردها در شب بیشتر می‌شوند؟

دندان درد ممکن است در روز نیز شما را درگیر کند، اما به نظر می‌رسد که شدت آن در شب بیشتر می‌شود.

یکی از دلایلی که ممکن است باعث بروز این اتفاق شود، این است که وقتی فرد دراز می‌کشد، خون به سمت سرش جاری می‌شود. این خون اضافی در ناحیه سر ممکن است درد و فشاری را که افراد در دندان خود احساس می‌کنند، افزایش دهد.

تسکین فوری دندان درد در شب

درمان دندان درد در خانه معمولاً به مدیریت درد محدود می‌شود. در این قسمت چند راه برای کاهش درد وجود دارد تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید.

  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، استامینوفن (تیلنول) و آسپرین می‌تواند درد خفیف دندان را تسکین دهد. استفاده از خمیرها یا ژل‌های بی‌حس‌کننده که اغلب حاوی بنزوکائین هستند نیز می‌تواند به کاهش درد کمک کند تا بتوانید بخوابید. از هیچ محصول حاوی بنزوکائین برای درمان نوزادان یا کودکان زیر 2 سال استفاده نکنید.
  • سر خود را بالا نگه دارید. قرار دادن سر بالاتر از بدن می‌تواند از هجوم خون به سر شما جلوگیری کند. اگر خون در سرتان جمع شود، ممکن است درد دندان را تشدید کرده و در خواب شما اختلال ایجاد کند.
  • از خوردن غذاهای اسیدی، سرد یا سفت قبل از خواب خودداری کنید. این غذاها می‌توانند وضعیت دندان‌ها و هر حفره‌ای که قبلاً ایجاد شده است را تشدید کنند. سعی کنید از غذاهایی که باعث درد می‌شوند نیز اجتناب کنید.
  • دندان‌های خود را با دهانشویه بشویید. برای ضدعفونی کردن و بی‌حس کردن دندان‌ها از دهانشویه حاوی الکل استفاده کنید.
  • قبل از خواب از کیسه یخ استفاده کنید. یک کیسه یخ را در پارچه بپیچید و روی قسمت دردناک صورت خود قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش درد کمک کند تا بتوانید راحت‌تر بخوابید.

برای کاهش درد دندان چه کنیم؟

چه زمانی باید به دندانپزشک برای درمان دندان درد مراجعه کرد؟

اگر علاوه بر درد عمومی دندان، علائم زیر را نیز تجربه کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • تورم
  • چرک
  • تب
  • سایر علائم عفونت مانند خونریزی، حساسیت شدید به دمای سرد و گرم، یا .

 قرص ریلایف یک مسکن قوی است ریلایف یک مسکن قوی برای دندان درد و دردهای میگرنی است . relife  ساخت کشور آمریکا است

سوالات متداول

سریع‌ترین راه برای متوقف کردن دندان درد در خانه چیست؟

درمان های خانگی برای دندان درد عبارتند از:

  1. از کمپرس سرد استفاده کنید.
  2. یک ضدالتهاب مصرف کنید.
  3. با آب نمک بشویید.
  4. از کمپرس گرم استفاده کنید.
  5. از چای کیسه‌ای نعناع استفاده کنید.
  6. از سیر استفاده کنید.
  7. دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید.

چگونه دندان درد را فوراً با دارو تسکین دهیم؟

استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، استامینوفن (تیلنول) و آسپرین می‌تواند درد خفیف دندان را تسکین دهد.

چگونه در ۵ دقیقه از شر دندان درد خلاص شویم؟

  1. مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و با یک حوله مرطوب بپوشانید.
  2. کیسه را روی ناحیه متورم فشار دهید.
  3. چند دقیقه نگه دارید تا درد کاهش یابد.
  4. در صورت لزوم تکرار کنید.

آیا نمک می‌تواند درد دندان را درمان کند؟

آب نمک گرم می‌تواند دندان درد شما را تکسین دهد. آب نمک می‌تواند به آرامی ذرات غذایی را که ممکن است بین دندان‌های شما گیر کرده باشند، خارج کند. همچنین، شستشو با آب نمک به عنوان یک ضد عفونی کننده نیز عمل کرده و به کاهش التهاب کمک می‌کند.

کدام مسکن برای درد دندان بهتر است؟

آیا مسواک زدن دندان درد را متوقف می‌کند؟

مسواک زدن دندان آسیب دیده سرعت تجمع باکتری‌ها در داخل و اطراف حفره دندانی را کاهش می‌دهد. این تجمع باکتری ممکن است باعث تورم شده و در نتیجه درد را بدتر کند.

وضعیت خوابیدن با دندان درد باید چگونه باشد؟

سعی کنید روی یک بالش بلند یا چند بالش بخوابید. ارتفاع می‌تواند به جلوگیری از فشار ناشی از جریان خون به سر و دهان کمک کند. بنابراین، بالا نگه داشتن سر می‌تواند به کاهش درد، بهبود گردش خون و کاهش تورم کمک کند.

آیا آب سرد به کاهش دندان درد کمک می‌کند؟

شستن دهان با آب نمک گرم هم درد دندان شما را تسکین می‌دهد و هم دهان شما را ضد عفونی می‌کند. با این حال، مطمئن شوید که آب گرم است. آب سرد می‌تواند حساسیت دندان را تشدید کند.

آیا میخک می‌تواند درد دندان را متوقف کند؟

میخک دارای خواص ضد درد و ضد باکتری طبیعی است و به عنوان درمانی برای انواع دردها استفاده می‌شوند. میخک به ویژه برای درمان دندان درد موثر است.

بهترین دارو برای عفونت دندان درد چیست؟

آنتی بیوتیک‌ها مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین معمولاً برای کمک به درمان عفونت دندان استفاده می‌شوند. آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول می‌تواند برای برخی از انواع عفونت‌هاروش های خانگی تسکین دندان درد

اگر دندان درد شما زمانی شروع شود که نمی توانید به مطب دندانپزشک بروید؛ به عنوان مثال، در نیمه های شب ممکن است احساس کنید که دندانتان به شدت دچار درد و حساسیت شده است و حاضرید برای تسکین درد آن هر کاری را انجام دهید. برای تسکین موقت ، می توانید یکی از روش های خانگی درمان دندان درد را امتحان کنید.

در حالی که بسیاری از بیماری های دندانی و لثه وجود دارند که باعث درد می شوند، پوسیدگی دندان اغلب محتمل ترین علت آن است. خوشبختانه روش های زیادی وجود دارد که می توانید در خانه برای محافظت از دندان ها در برابر حفره ها و باکتری ها انجام دهید.

دندان های خود را دوبار در روز با یک برس نرم مسواک کنید و نخ دندان کشیدن را نیز فراموش نکنید. همچنین ملاقات منظم با دندانپزشک برای معاینه وضعیت دندان ها بسیار مهم است. اگر حفره یا پالپ دندانتان دچار عفونت و التهاب شده است، قبل از دندان درد تشخیص داده می شود و درمان می شود.

روش های تسکین دندان درد

درمانهای خانگی رفع دندان درد

اگر دندان درد دارید یا مشکلاتی در ناحیه لثه خود دارید، یا علائمی دارید که نشان دهنده آبسه دندان است؛ به عنوان مثال اگر تب، تورم صورت یا درد مداوم در دندان های خود دارید و نمی توانید از دندانپزشک وقت بگیرید، برای درمان به اورژانس مراجعه کنید.

در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید و دندانپزشکان اغلب برخی از قرارهای ملاقات را برای مواقع ضروری در دسترس می گذارند، بنابراین ممکن است بتوانید در همان روز وقت بگیرید اما اگر از کلینیک های دندانپزشکی دور هستید و به آن ها دسترسی نداشتید می توانید از روش های خانگی درمان درد دندان کمک بگیرید..

در ادامه به توضیح روش های خانگی درمان دندان درد می پردازیم که می توانید در زمان های بحرانی که به کلینیک های دندانپزشکی دسترسی ندارید با هر یک از این روش های خانگی درد دندان خود را برای مدت کوتاهی تسکین دهید. مزیت هر یک از این مواد این است که به راحتی می توان آنها را پیدا کرد و عوارض جانبی ندارند. با این حال، توصیه می شود در صورت امکان قبل از استفاده از هر یک از این روش ها با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر از داروهای دیگر نیز استفاده می کنید.

اگر دندان درد همراه با تورم دندان و لثثه است، روی گونه خود کمپرس سرد (20 دقیقه با کمپرس، 20 دقیقه بدون کمپرس) بگذارید زیرا این کار تا حدودی درد دندان را تسکین می دهد. کمپرس سرد به کاهش جریان خون در رگ های خونی در محلی که از آن استفاده می کنید، کمک خواهد کرد، که باعث کاهش التهاب در ناحیه آسیب و کاهش احتمال تورم و بی حسی دندان و کاهش درد آن می شود. همچنین کمپرس سرد هرگونه خونریزی احتمالی دندان و لثه را کاهش می دهد.

کمپرس سرد ممکن است باعث تسکین موقتی درد شود و به شما کمک کند دوباره بخوابید، اما مشکل دندان را به طور پایه و اساسی درمان نمی کند. اگر دچار حفره یا هر مشکل دیگر دندانی هستید، تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه نکنید وضعیت دندان به طور کامل بهبود نخواهد یافت.

برای مقابله با دندان درد، می توانید طبق دستورالعمل روی جعبه، داروهای بدون نسخه را مصرف کنید. داروهای ضد درد می توانند دندان های شما را تا زمانی که در انتظار وقت با دندانپزشک خود هستید تسکین دهند، اما مانند سایر روش های خانگی، این داروها نیز یک راه حل طولانی مدت نیستند. اگر از داروها و گیاه های خانگی برای تسکین درد استفاده می کنید و به دنبال درمان دائمی نیستید، ممکن است وضعیت دندان هایتان بدتر شود.

استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد

میخک یکی از شناخته شده ترین داروهای خانگی برای درمان درد خفیف یا متوسط دندان است، زیرا دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آرامش بخش است که به کاهش قابل توجه درد دندان کمک می کند.

اگر درد کمی در دندان خود احساس می کنید، فقط کافی است چند قطره روغن میخک را مستقیماً روی دندان آسیب دیده بریزید. همچنین می توانید روغن میخک را در یک لیوان آب مخلوط کرده و دهان خود را با این محلول شستشو دهید.

این یکی از محبوب ترین و اثربخش ترین داروهای طبیعی به دلیل خواص آرام بخش و ضد التهابی است که بیماران برای تسکین درد دندان خود استفاده می کنند. همچنین به عنوان درمانی برای دندان درد شناخته می شود، نیاکان ما نیز یک برگ میخک را در دندان آسیب دیده قرار می دادند تا ناحیه آسیب دیده را بی حس کنند.

سیر یک داروی قدیمی برای از بین بردن درد دندان است. دارای خواص آنتی بیوتیکی طبیعی است و به کاهش سرعت تأثیر باکتری بر دندان کمک می کند. سه تا چهار حبه سیر را خرد کرده و نمک به آن اضافه کنید، آن را روی دندان های آسیب دیده بمالید تا درد دندان را کاهش دهید. همچنین در صورت دسترسی نداشتن به سیر تازه، می توانید از پودر سیر استفاده کنید.

یکی دیگر از روش های خانگی درمان دندان درد استفاده از پیاز است. پیاز به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و ضد باکتری شناخته شده است و بنابراین در کاهش درد دندان موثر است. شما می توانید به محض احساس درد در ناحیه دندان، فقط چند دقیقه پیاز خام را بجوید تا آب آن با دندان های آسیب دیده تماس پیدا کند تا درد را کاهش یابد.

یک درمان موثر برای دندان درد، آب نمک است. دهان خود را با یک فنجان آب گرم مخلوط با یک قاشق چای خوری نمک، بشویید تا درد دندانتان تسکین یابد. محلول نمک به استخراج مایع آلوده از بافت ها و کاهش تورم اعصاب در دهان شما کمک می کند.

زردچوبه یکی از موادی است که در آشپزخانه همه افراد پیدا می شود، زردچوبه یک درمان عالی برای بسیاری از دردهای دندان و لثه است؛ زیرا حاوی کورکومین است، یک ماده فعال که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که در تسکین درد موثر است.

زردچوبه در همه رژیم های غذایی توصیه می شود که استفاده شود زیرا درد زخم معده را تسکین می دهد، کلسترول را کاهش می دهد و به عنوان یک ضد باکتری و ضد قارچ عمل می کند.

زنجبیل تیز می تواند دندان درد را تسکین دهد، زیرا این ماده بسیار موثر، ضد درد و ضد التهاب است..

علاوه بر این، این یک درمان عالی برای اختلالات گوارشی است و اغلب برای جلوگیری از تهوع استفاده می شود. و مهمتر از همه ، هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی کند. شما می توانید میخک، زردچوبه و زنجبیل را ترکیب کرده و یک ترکیب چای بسیار عالی برای درمان دندان درد درست کنید.

جویدن سیر برای درمان دندان درد

سخن آخر

یکی از دردناک ترین و تقریبا غیر قابل تحمل ترین دردها، دندان درد است که سعی کردیم در این مقاله به توضیح روش های خانگی درمان دندان درد بپردازیم تا در موقعیت های مختلف که به کلینیک های دندانپزشکی دسترسی نداشتید، بتوانید توسط این روش ها درد دندان و لثه خود را کاهش دهید.

ی باکتریایی تجویز شود.

کدام مسکن برای دندان درد در دوران بارداری بی‌خطر است؟