اقتصادی

موانع صادرات صنعت چاپ/ چقدر از ترک‌ها فاصله داریم؟

موانع صادرات صنعت چاپ/ چقدر از ترک‌ها فاصله داریم؟

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موانع صادرات در صنعت چاپ نبود مشوق صادراتی در کشور است، گفت: چاپخانه‌داران ایرانی سر میز مذاکره با خریداران خارجی ۱۳ تا ۱۷ درصد از ترک‌ها عقب هستند، چون آن‌ها مشوق صادراتی دارند و وقتی در گمرک ثبت سفارش صادرات می‌کنند این رقم به حسابشان واریز می‌شود.

به گزارش تیتر نیوز، احمد ابوالحسنی چاپ – نائب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران- در نشست خبری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد ماشین آلات صنعت چاپ، وارداتی است، اظهار کرد: البته ماشین آلات تکمیلی بیشتر در داخل تولید می‌شود. اما نکته این است که وقتی ایران در حوزه ماشین‌آلات تکمیلی کار می‌کرد چین تولید نداشت، اما به دلیل عدم حمایت درست از این صنعت در ایران، الآن چین حرف اول را در دنیا می‌زند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه این صنعت هم وارداتی است، تصریح کرد: در مورد صادرات موانعی وجود دارد که اولین آن‌ها مربوط به نبود مشوق صادراتی در کشور است. به طوری که چاپخانه‌داران سر میز مذاکره با خریداران خارجی ۱۳ تا ۱۷ درصد از ترک‌ها عقب هستند، چون آن‌ها ۱۳ تا ۱۷ درصد مشوق صادراتی دارند و وقتی در گمرک ثبت سفارش صادرات می‌کنند این رقم به حساب‌شان واریز می‌شود. اما مشوق‌ها در ایران خیلی کم است و دریافت آن هم دشوار است. مانع دوم هم این است که ترک‌ها به ماشین‌های روز دنیا مجهز هستند، اما ما از آن‌ها عقب هستیم.

ابوالحسنی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها که اصلا در صنعت چاپ جایگاهی ندارند، به اسم تجهیز ماشین‌آلات صنعت چاپ مبالغ هنگفت دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: مشکل دیگر این است که صنعت چاپ بین صنعت و فرهنگ گیر کرده و در مواردی سفارشی که تولیدکنندگان از خارجی‌ها می‌گیرند با اصول فرهنگی ما همخوانی ندارد که باید راه حلی برای این مشکل هم اندیشیده شود.

همچنین به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مشکل دیگر در بخش صادرات این است که برخی مشتری‌ها، از جمله عراقی‌ها مستقیم به چاپخانه‌های کشور مراجعه می‌کنند و محصول خود را تحویل می‌گیرند و این مبادلات جزو صادرات محسوب نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حداقل هزینه به روز رسانی ماشین‌آلات یک میلیون یورو است، تصریح کرد: بنابراین تولیدکنندگان مجبور هستند ماشین‌آلات دست دوم وارد کنند که برای ترخیص آن هم در گمرک دچار مشکل می‌شوند.

ابوالحسنی همچنین با بیان اینکه سی‌امین نمایشگاه صنعت چاپ ۲۲ تا ۲۵ آدر در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه ۴۵۶ شرکت داخلی و ۷۴ شرکت خارجی که بیشتر از چین و بعد از ایتالیا و اسپانیا هستند حضور خواهند داشت. همچنین قرار است در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته چند هیئت تجاری و بازرگانی از کشورهای ترکیه، هند، عراق، افغانستان و چین از آن بازدید کنند.

وی افزود: همچنین در این نمایشگاه از سند چشم انداز صنعت چاپ رونمایی می‌شود. در اصل این سند از سوی وزارت صمت تدوین شده و درخواست ما هم این است که زیر مجموعه وزارت صمت باشیم، نه وزارت فرهنگ و ارشاد. زمانی که چاپ زیرمجموعه وزارت ارشاد بود، ۹۵ درصد چاپ، کتاب بود، اما الآن سهم کتاب زیر پنج درصد و بیش از ۹۵ درصد آن کاملا صنعتی است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.