اخبار کسب و کارعمومی

پشتی برای کار با رایانه

مهم‌ترین ویژگی یک صندلی مناسب کار با رایانه، ارگونومیک بودن آن است. اما این واژه به چه معنی است؟ ارگونومیک بودن یک وسیله، به معنی انطباق آن با شکل اعضای بدن به منظور استفاده راحت‌تر و سالم‌تر از آن است. به عنوان مثل، وقتی می‌گویم یک موس، ارگونومیک است، به این معنی است که موس، دارای ساختاری است که به گونه‌ای درون دست قرار می‌گیرد که داخل دست را کاملا پر می‌کند و شکل طبیعی آن را کاملا حفظ می‌نماید. وقتی می‌گوییم باید ارگونومیک باشد، یعنی ساختار صندلی باید به گونه‌ای باشد که انحنای کمر را پر کند و حالت طبیعی ستون مهره‌ها در هنگام نشستن روی صندلی را حفظ کند.

جنس میز لپ تاپ از جمله فاکتورهای مهم و تاثیرگذار هم بر روی وزن میز و هم بر روی قیمت آن است. با این حال یادتان باشد عمده میزهای کامپیوتر از انواع و اقسام چوب ها و خصوصا MDF ساخته می شوند.علاوه بر توجه به جنس میز توصیه می کنیم به جنس روکش آن نیز عنایت لازم را داشته باشید. بهتر است به دلیل استفاده روزانه اغلب کاربران کامپیوتری از میزهای خود، جنس میز یا روکش آن ضد آب و ضد خط و خش باشد.

A back for working with a computer

نوع و جنس پایه

مورد دیگری که در انتخاب و خرید میز کامپیوتر باید به آن دقت کنید، نوع و جنس پایه در نظر گرفته شده برای میزتان است.برخی از میزها دارای پایه هایی ثابت و برخی دیگر دارای پایه هایی متحرک با قابلیت قفل پذیری جهت جلوگیری از حرکت میز بر روی سطوح هستند.انتخاب در این خصوص برعهده خودتان است. با این حال مینینیم توصیه می‌کند که حتما بایستی پایه میز از جنس مرغوب و باکیفیتی برخوردار باشد. تا بتواند وزن سیستم و نیروی کاری شما را بر روی خود به خوبی تحمل کند.

فضای بیشتر

فاکتور مهم بعدی که باید به آن توجه کنید مربوط به فضای بیشتر تعبیه شده بر روی میزتان است. این فضا می تواند به صورت کشو و یا کمدی برای قرار دادن نوشت افزارهایتان باشد. و یا اصلا یک کتابخانه و محفظه ای برای قرار دادن پرینتر، اسکنر و دیگر لوازمی از این قبیل برایتان به حساب آید.

فراموش نکنید که جا دار بودن میزهای کامپیوتر خصوصا برای کسانی که از دسته کاربران پروپاقرص آن به حساب می آیند. و ساعات زیادی از عمر خود را به صورت نشسته پای این مدل از میزها سپری می کنند، بسیار اهمیت دارد.در صورتی که میز انتخابی تان از وسعت مناسبی برخوردار باشد، می توانید قطعات مختلف کامپیوتری خود را با فاصله ای خوب از هم قرار دهید. تا گردش هوا به خوبی برقرار شود و سیستمتان نیز کارایی بهتری داشته باشد.

راحتی در استفاده

توصیه می کنیم در صورت خرید فیزیکی یک میز کامپیوتر حتما پشت آن بنشینید. و یا در صورت خرید اینترنتی کالای مورد نیازتان به نظر دیگر خریداران آن محصول نیز توجه کافی را داشته باشید.

فراموش نکنید که ناراحتی در حین استفاده از میزهای کامپیوتر، ناهارخوری و میز تحریر می تواند در دراز مدت سبب ایجاد مشکلات جبران ناپذیری برایتان شود. پس حتما به ابعاد میز و طراحی مناسب آن برای قرار دادن دست ها و پاهایتان بدون برخورد آن ها به سیم های برق موجود در زیر میممکن است شما از اطلاع نداشته باشید. نشستن طولانی‌مدت روی صندلی و پشت یک کامپیوتر، فشار زیادی روی ستون مهره‌های شما ایجاد می‌کند و اگر از یک صندلی مناسب کار با رایانه استفاده نکنید، مشکل، دو چندان می‌شود. در اینجا می‌خواهیم در رابطه با ویژگی‌های صندلی مناسب برای کار با رایانه صحبت کنیم.

ارگونومیک به چه معنی است؟

مهم‌ترین ویژگی یک صندلی مناسب کار با رایانه، ارگونومیک بودن آن است. اما این واژه به چه معنی است؟ ارگونومیک بودن یک وسیله، به معنی انطباق آن با شکل اعضای بدن به منظور استفاده راحت‌تر و سالم‌تر از آن است. به عنوان مثل، وقتی می‌گویم یک موس، ارگونومیک است، به این معنی است که موس، دارای ساختاری است که به گونه‌ای درون دست قرار می‌گیرد که داخل دست را کاملا پر می‌کند و شکل طبیعی آن را کاملا حفظ می‌نماید.

وقتی می‌گوییم باید ارگونومیک باشد، یعنی ساختار صندلی باید به گونه‌ای باشد که انحنای کمر را پر کند و حالت طبیعی ستون مهره‌ها در هنگام نشستن روی صندلی را حفظ کند.صندلی ارگونومیک باید دارای قابلیت تنظیم باشد تا دسته، ساپورت کمر و ارتفاع آن با شکل ستون مهره‌های شما تطابق داشته باشد.

ویژگی‌های صندلی ارگونومیک

۱ارتفاع صندلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندلی مناسب کار با رایانه، قابل تنظیم بودن ارتفاع آن است. ارتفاع صندلی را باید در حالتی تنظیم کنید که کف پای شما به زمین برسد.

۲عرض و عمق صندلی

عمق صندلی مناسب کار با کامپیوتر به اندازه‌ای است که ۵ تا ۱۰ سانتی متر فاصله بین لبه صندلی و پشت زانوی شما، وجود دارد.

۳خم شدن کف صندلی

وقتی روی یک صندلی مناسب برای کار با رایانه می‌نشینید، باید کف صندلی به سمت جلو خم شود تا لگن شما در موقیت درستی قرار بگیرد.

۴ساپورت کمر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندلی مناسب کار با رایانه، مجهز بودن به یک ساپورت کمر قابل تنظیم است. ساپورت کمر در یک صندلی ارگونومیک مناسب برای کار با کامپیوتر، حالی Sمانند دارد که سبب کاهش فشار روی ستون مهره‌ها  می‌شود. اگر این انحنا قابل تنظیم باشد، به راحتی می‌توانید آن را به شکل انحنای کمر خود در بیاورید تا نشتن روی صندلی برای مدت‌های طولانی، سبب آسیب دیدن ستون مهره‌های شما نشود.

۵تکیه گاه پشتی صندلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندلی مناسب برای کار با رایانه، قابل تنظیم بودن تکیه گاه پشتی صندلی است تا بتوانید آن را با حالت ستون مهره‌های خود، تطبیق دهید. این کار سبب می‌شود تا فشار روی کمر شما، کمتر شود.

۶چرخان بودن

صندلی مناسب برای کار با کامپیوتر باید چرخان باشد تا در صورتی که نیازی به برداشتن چیزی از روی میز داشتید، به راحتی بتوانید بدون زحمت دادن به ستون مهره‌های خود، به آن دسترسی پیدا کنید.

۷دسته‌های قابل تنظیم

در انتخاب یک صندلی مناسب برای کار با کامپیوتر باید به قابل تنظیم بودن ارتفاع دسته‌های آن توجه داشته باشید. همچنین، دقت کنید که این دسته‌ها، برای قرار دادن راحت ساعد روی آن‌ها، عریض هستند. ارتفاع دسته‌های صندلی را باید جوری تنظیم کنید کخه آرنج شما، تقریبا هم ارتفاع کیبورد باشد و زاویه خم شدن آرنج هم باید کمی بیش از ۹۰ درجه باشد.

۸تکیه گاه سر

هر صندلی مناسب برای کار با رایانه باید دارای یک تکیه گاه قابل تنظیم برای سر باشد. وجود تکیه گاه سر، فشار به گردن و کل ستون مهره‌ها را کاهش می‌دهد.

۹جنس مناسب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندلی مناسب برای کار با رایانه، موادی است که در ساخت آن به کار  می‌رود. این مواد باید نرم و راحت باشند. این مواد باید به گونه‌ای باشند که مانع از عرق کردن پشت کاربر شوند تا کاربر به راحتی پشتش را به پشتی صندلی تکیه دهد و به جلو خم نشود (خم شدن به جلو در هنگام نشستن دروی صندلی، یکی از شایع‌ترین دلایل کمر درد است.). به علاوه این مواد نباید خیلی سفت باشند تا کاربر را خیلی زود خسته نکنند.

۱۰چرخ ها

آخرین ویژگی مهم یک صندلی ارگونومیک خوب برای کار با کامپیوتر، مجهز بودن به چرخ است تا حرکات شما پشت میز کامپیوتر را تسهیل کند.

ملاحضات بیشتر

وقتی می‌خواهید یک صندلی مناسب برای کار با رایانه بخرید، باید در نظر داشته باشید که قرار است چند ساعت در روز از آن استفاده کنید. هرچه زمان نشستن شما روی صندلی بیشتر باشد، باید هزینه بیشتر برای آپشن‌های قابلت تنظیم و ارگونومیک سازی صندلی پرداخت کنید تا آسیب کمتری به ستون مهره‌های شما وارد شود.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین دلایل درد کمر و آسیب‌های ستون فقرات در افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند، نشستن طولانی مدت روی صندلی‌هایی است که برای کار با کامپیوتر مناسب نیستند. یک صندلی مناسب برای کار با کامپیوتر باید ارگونومیک باشد. در این مقاله، ویژگی‌های یک صندلی ارگونومیک را برای شما توضیح دادیم.