اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

همه چیز درباره عمل جراحی زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی و پاسخ به تمام سوالاتی که در ذهن دارید

عمل زیبایی بینی یکی از انواع جراحی زیبایی است که برای رفع نقص بینی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از این جراحی وجود دارد که متناسب سلیقه و ساختار بینی قابل انجام هستند. جراحی زیبایی بینی می‌تواند هیجان انگیز باشد. در حقیقت، بینی جدید می‌تواند اعتماد به نفس بیش‌تری به شما بدهد، اعضای صورت شما را با یکدیگر هماهنگ کند و ظاهر شما را به طرز ظریفانه‌ای تغییر دهد.

امروزه بسیاری از افراد به دنبال عمل بینی هستند. اما آیا جراحی زیبایی بینی ارزش عوارض آن را دارد؟ آیا ریسک عمل بینی بالا است؟ جراحی بینی به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟ چگونه می‌توان یک جراح بینی حرفه‌ای برای عمل پیدا کرد؟ در ادامه به‌تمامی سؤالات شما در مورد عمل بینی پاسخ می‌دهیم.

همه چیز درباره عمل جراحی زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی چیست؟

عمل جراحی زیبایی بینی به انگلیسی nose surgery، باعث تغییر در فرم و ظاهر بینی می‌شود. تأثیر عمل بینی بر زیبایی بسیار زیاد بوده و به همین دلیل پرطرفدار است. جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی برای تناسب بینی با صورت انجام می‌شود. جراحی بینی همچنین برای رفع اختلالات تنفسی هم انجام شده و نقص‌های ساختاری در بینی را برطرف می‌کند. سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی از این دست جراحی‌ها است. به‌طورکلی با عمل زیبایی بینی می‌توان معایب و مشکلات زیر را برطرف کرد:

  • هماهنگی بین اندازه بینی و صورت
  • کاهش پهنای بینی و اصلاح موقعیت سوراخ‌های بینی
  • قوز روی تیغه بینی یا فرورفتگی آن
  • اصلاح نوک بینی بزرگ یا افتاده
  • کاهش اندازه سوراخ‌های بزرگ بینی
  • اصلاح عدم تقارن بینی

عمل زیبایی بینی یک عمل جراحی معمول است که توسط جراح پلاستیک یا دکتر گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. این عمل نیاز به بستری ندارد و شما می‌توانید صبح عمل بینی انجام دهید و تا بعد از ظهر به خانه برگردید. در حین جراحی زیبایی بینی بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. به همین دلیل، فرد هیچ دردی در حین جراحی زیبایی بینی احساس نمی‌کند.

آیا جراحی زیبایی بینی انواع مختلفی دارد؟ (انواع عمل زیبایی بینی)

برای انجام عمل بینی استخوان‌های صورت و بینی باید کاملا بالغ باشند (عمل زیبایی بینی مردان). جراحی زیبایی بینی برای بهبود ظاهر یا بازسازی بینی انجام می‌شود و می‌تواند اندازه‌ی بینی و همچنین طول و عرض آن را تغییر دهد. نوک بینی، سوراخ‌های بینی و تقارن بینی هم ممکن است تغییر کنند. گاهی ممکن است در طی جراحی برای تقویت ساختار بینی از غضروف‌های پیوندی از مناطق دیگر بدن مثل گوش یا دنده استفاده شود. در ادامه این مطلب انواع عمل بینی را بررسی می‌کنیم.

1. رینوپلاستی

تفاوت رینوپلاستی با عمل بینی چیست؟ قسمت فوقانی ساختار بینی استخوانی و قسمت پایین آن غضروفی است. رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی می‌تواند باعث تغییر استخوان، غضروف، پوست یا هر سه مورد شود. روش‌های مختلفی برای جراحی زیبایی بینی وجود دارد اما رایج‌ترین روش، شامل یک برش کوچک روی ریشه‌ تیغه‌ بینی و در بین سوراخ‌های بینی است. این برش به جراح اجازه می‌دهد پوست را از استخوان‌های زیرین و غضروف آزاد کرده و سپس تغییرات لازم را در استخوان و غضروف‌ بینی ایجاد کند. پس از پایان عمل زیبایی بینی می‌توان پوست را در جای خود قرار داد.

2. عمل زیبایی بینی شکسته و جراحی زیبایی بینی های کج

جراحی زیبایی بینی برای ترمیم شکستگی‌های بینی هم انجام می‌شود. هدف از این عمل، ترمیم شکستگی‌ها و بازیابی ظاهر بینی در زمان قبل از آسیب دیدگی است.

3. سپتورینوپلاستی

این روش برای بیمارانی استفاده می‌شود که انسداد یا انحراف بینی دارند. سپتورینوپلاستی نه تنها ظاهر بینی را بهبود می‌بخشد، بلکه انسداد داخلی را برطرف کرده و ساختارهایی را که مانع تنفس می‌شوند برطرف می‌کند.

4. عمل پولیپ بینی

همه‌ جراحی‌های بینی عمل زیبایی نیستند و برخی به قصد درمانی انجام می‌شوند. مثلا یکی از عمل‌های جراحی که انجام می‌شود برای پولیپ بینی است. عمل پولیپ بینی برای کسانی که در صحبت کردن صدایشان می‌گیرد و یا در نفس کشیدن مشکل دارند، می‌تواند درمان کننده باشد. پولیپ می‌تواند در انتقال هوا در راه‌های هوایی مشکل ایجاد کند. اما پولیپ چیست؟ می‌تواند تصور کنید که یک کیسه پر از خلط درون بینی شما گیر کرده‌است و تنفس را برای شما مشکل می‌کند.‌

برای جراحی پولیپ باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. این متخصص می‌تواند پلیپ شما را با یک جراحی ساده بر طرف کند. پولیپ‌ها به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شوند که یکی از شایع‌ترین‌های آنان، حساسیت و آلرژی است. یکی از اصلی‌ترین درمان‌های پولیپ، جراحی است.‌

5. عمل زیبایی بینی بسته بهتره یا باز؟

جراحی بینی به دو روش انجام می‌شود. جراحی باز و بسته دو رویکرد متفاوت در عمل بینی هستند. در روش عمل بسته بسته برش‌ها داخل بینی پنهان می‌شود. در روش عمل باز بینی برش بیرونی روی کلوملا (قسمت گوشتی بین سوراخ‌های بینی) ایجاد شده و سوراخ‌های بینی از هم جدا می‌شوند.

در مواردی که نیاز به دسترسی راحت‌تر و افزایش دید باشد، جراحی بینی باز توصیه می‌شود. در این روش جراح به ساختار بینی به‌ویژه نوک بینی دسترسی دارد. جراحی بینی بسته برای اصلاحات جزئی و تغییر شکل کوچک در بینی انجام می‌شود. این روش کم‌تر تهاجمی بوده و روند بهبودی آن سریع‌تر است. ازآنجایی‌که برش‌ها داخل بینی ایجاد می‌شود، هیچ زخم قابل مشاهده‌ای وجود نخواهد داشت.

6. عمل زیبایی بینی های گوشتی و جراحی زیبایی بینی های غضروفی

بینی‌های گوشتی معمولاً غضروف کمتری داشته و بیشتر در آقایان شایع است (عمل بینی مردانه). این نوع بینی‌ها به‌خصوص در نوک بینی کاملاً گوشتی بوده و پوست در این ناحیه ضخیم است. عمل بینی گوشتی نسبت به بینی استخوانی دشوارتر است. درگذشته بیشتر افرادی که بینی گوشتی داشتند، از نتیجه جراحی خود راضی نبوده و حتی برخی پزشکان به این افراد توصیه می‌کردند از عمل منصرف شوند. زیرا درگذشته بافت غضروف و تفاوت بافت در بینی گوشتی و استخوانی موردمطالعه قرار نگرفته بود. اما امروزه جراحی زیبایی به ترمیم و اصلاح غضروف‌ها می‌پردازد.

در حین عمل زیبایی بینی گوشتی و پهن و عمل زیبایی بینی گوشتی خیلی بزرگ ممکن است، جراح غضروف مصنوعی را به بافت گوشتی بینی اضافه کند. برای جراحی بینی گوشتی از تکنیک جراحی باز استفاده می‌شود تا دسترسی خوبی به بافت‌های داخلی وجود داشته باشد. برای انجام عمل بینی کم کردن پهنای بینی گوشتی باید شخص به بلوغ کامل رسیده باشد. زیرا امکان رشد در قسمت‌هایی از صورت و بدن در این دوره وجود دارد. جراحی بینی گوشتی معمولاً ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. برخی افراد نیز لیفت بینی گوشتی را ترجیح می‌دهند یا از چسب لیفت بینی استفاده می‌کنند. هزینه عمل زیبایی بینی گوشتی نیز معمولا بالای ۱۰ میلیون تومان است.

7. عمل جراحی زیبایی بینی استخوانی

بینی‌های استخوانی بیشتر از استخوان و غضروف تشکیل شده‌اند و پوست آن‌ها نازک است. عمل بینی استخوانی به نسبت بینی گوشتی راحت‌تر است. زیرا پوست بینی در این حالت نازک‌تر بوده و جراح زیبایی بینی برای تغییر فرم بینی امکان بیشتری دارد. بینی‌های قوزدار جز بینی‌های استخوانی محسوب می‌شوند و معمولا نتیجه عمل این مدل بینی‌ها بهتر از بینی گوشتی است.

8. عمل بینی زیبایی طبیعی

یکی از انواع عمل بینی، عمل بینی گوشتی طبیعی یا عمل بینی استخوانی طبیعی است که امروزه طرفداران بسیاری زیادی پیدا کرده‌است. توجه داشته باشید که به طور کلی این نوع جراحی زیبایی بینی وجود خارجی ندارد و نمی‌توان گفت که نوعی از جراحی‌های زیبایی بینی است. اما هنگامی که بینی فانتزی نباشد و خیلی تغییر زیادی با آنچه که بود نداشته باشد، بینی دستخوش جراحی زیبایی بینی طبیعی شده است.

امروزه کمتر کسی تمایل دارد که خیلی با ظاهر واقعی خودش تفاوت داشته باشد. بیشتر افراد تمایل دارند که ظاهر طبیعی خود را بی‌نقص کنند. اگر بینی آن‌ها قوزی دارد، آن قوز برطرف شود اما به شکلی به نظر برسد که از ابتدا بینی همان حالت را داشته است و چندان تغییر نکرده است. جراحی بینی طبیعی می‌تواند باز و یا بسته باشد. از طرفی هم می‌توان بینی گوشتی و هم استخوانی را جراحی طبیعی بینی انجام داد اما نتیجه‌ بهتر عمل بینی طبیعی بر روی بینی استخوانی است. معمولا بینی‌های گوشتی بیشتر جراحی را نشان می‌دهند تا بینی‌های استخوانی. از طرفی عمل بینی استخوانی به مراتب راحت‌تر است و نتیجه‌ بهتری دارد.

9. عمل زیبایی بینی عروسکی یا عمل زیبایی بینی فانتزی

عمل بینی گوشتی عروسکی یا عمل بینی استخوانی عروسکی یکی از انواع جراحی پلاستیک بینی است که در آن بینی مراجعه کننده شبیه به بینی عروسک‌ها می‌شود. اصطلاحا این جراحی را عمل بینی فانتزی می‌نامند زیرا بینی مراجعه‌کننده دارای قوس و نوک سربالا خواهد شد. این جراحی طرفداران مخصوص به خود را دارد و معمولا افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، بعدا بینی‌های بسیار کوچکی خواهند داشت.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در عمل بینی عروسکی ممکن است برای فرد ایجاد شود، این است که بینی او بیش از اندازه کوچک شود و شخص نتواند به خوبی نفس بکشد. همچنین از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای شخصی که جراحی بینی عروسکی انجام می‌دهد ایجاد شود، این است که تناسب بینی به اندازه‌ی صورت به هم بخورد و از نظر اندازه، زیبایی نداشته باشد.

البته همان‌طور که گفته شد این جراحی مخاطبان و طالبان خاص خود را دارد و کسانی که تمایل به انجام این جراحی دارند معمولا برایشان عوارضی که ایجاد می‌کند اهمیتی ندارد. امروزه دیگر زیاد کسی این مدل جراحی بینی را نمی‌پسندد و بیشتر تمایل به جراحی‌های طبیعی است. زیرا سلیقه‌ی جمعی به سمت زیبایی نچرال می‌رود.