عمومی

بر مدار قدرت – تیتر نیوز

بر مدار قدرت - تیتر نیوز

نقش فناوری فضا در آینده در انتقال اطلاعات و داده‌ها، موقعیت‌یابی و ناوبری، شناسایی و مخابرات در جهان بسیار مهم و ضروری است و می‌تواند به عنوان عاملی پیشران برای دستیابی به منافع پایدار و رشد دانش و فناوری، نقش‌آفرینی کند و عامل بازدارنده‌ای برای مقابله با قدرت‌های مهاجم باشد.

به گزارش تیتر نیوز، آنچه می‌خوانید گزارش «جام‌جم» از اهمیت راهبردی پرتاب ماهواره برای ایران است: ماهواره‌ها جزو مهم‌ترین ابزارها و بزرگ‌ترین دستاوردهای بشری در فناوری فضایی به شمار می‌روند، نقش حائز اهمیتی در تولید و افزایش قدرت دارند و تامین‌کننده منافع ملی هستند؛ چراکه با گردش به دورزمین، انبوهی از اطلاعات متنوع و مفید را در اختیار کشورها قرارمی‌دهد وعلاوه‌بر کاوش، پویش و پژوهش، می‌تواند مکمل فناوری‌ها وسامانه‌های فضایی دیگر نیز ‌باشد.

از همین رو ماهواره‌ به دلیل بهره‌مندی از قابلیت‌های گسترده به‌عنوان یکی از عوامل مهم برای تولید قدرت شناخته می‌شود و کشورهای مختلف از حضور در فضا به‌عنوان بستری برای افزایش اقتدار بین‌المللی خود استفاده می‌کنند تا از این طریق، نفوذ و توانایی مدیریت خود را بر ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و… افزایش داده و اساسا متحول کنند.

اهمیت فعالیت در این عرصه به‌قدری زیاد است که عدم توجه به مطالعات و توانمندسازی در عرصه فضا، امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشورها را مخدوش کرده واثرات منفی آن درحوزه‌های امنیتی و دفاعی، سیاسی و فرهنگی، اقتصادی و صنعتی، علمی و پژوهشی دامنگیر کشورها خواهد شد.

قدرت‌های بزرگ جهانی از فناوری فضایی به عنوان مؤثرترین روش‌ برای افزایش اقتدار بین‌المللی خود استفاده می‌کنند و عجیب نیست که حضور جمهوری اسلامی ایران در این عرصه را برنتابیده و درصدد این هستند که با بهانه‌های مختلف در این‌خصوص سنگ‌اندازی کنند. آنها به‌خوبی دریافته‌اند که نقش فناوری فضا در آینده در انتقال اطلاعات و داده‌ها، موقعیت‌یابی و ناوبری، شناسایی و مخابرات در جهان بسیار مهم و ضروری است و می‌تواند به عنوان عاملی پیشران برای دستیابی به منافع پایدار و رشد دانش و فناوری، نقش‌آفرینی کند و عامل بازدارنده‌ای برای مقابله با قدرت‌های مهاجم باشد. در همین راستا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با درک ضرورت تأثیر فناوری‌های فضایی در تحولات راهبردی، افزایش قدرت ناشی از تسلط بر قلمروهای فضایی و توجه به قابلیت‌های ملی در این حوزه، قدم در این مسیر گذاشته است تا با نمایش توان تکنولوژیکی کشور به افزایش وجهه، اعتبار و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران صحه گذارد.
   
مهدا در مدار ۴۵۰ درجه

در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برای نخستین بار سه ماهواره ایرانی با ماهواره‌بر سیمرغ به صورت همزمان به فضا پرتاب شد.ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو محموله تحقیقاتی را از پایگاه امام خمینی (ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه تقریبی ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه تقریبی ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد.ماهواره «مهدا» از ماهواره‌های سبک‌وزن پژوهشگاه فضایی ایران برای آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای ساخته شده است.ماموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضاست.
 
سیگنال ماهواره مهدا دریافت شد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد: به لطف خدا یازدهمین پرتاب در دولت سیزدهم باموفقیت انجام و برای نخستین‌بار، ماهواره‌بر سیمرغ به‌طور همزمان ماهواره مهدا و دو محموله تحقیقاتی دیگر را باموفقیت در مدار قرار داد و سیگنال مهدا هم دریافت شد.

انتهای پیام