اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

روش های درمان افتادگی پوست صورت

افتادگی پوست در نواحی مختلف صورت و بدن (بویژه در ناحیه گردن و صورت) یکی از علائم پیری پوست است. این مشکل از سنین 30 سالگی به بعد تدریجاً شروع شده و با بالارفتن سن علائم آن درصورت مشهود میشود. قبل از این اتفاق سرم لیفتینگ گاتیو را در روتین خود قرار دهید تا جوان بمانید. این مسئله علاوه بر افزایش سن که به عنوان اصلی ترین علت افتادگی پوست محسوب می‌شود؛ با عدم تغذیه صحیح ، استفاده از سیگار ، تماس زیاد با آفتاب ، مصرف بعضی داروها استرس و… نیز تشدید می‌گردد.  برای جلوگیری از تیرگی و آسیب پوست دور چشم نیز بهتر است از سرم دور چشم گاتیو بهره مند شوید. خوشبختانه روشهای برای درمان این عارضه وجود دارد که اتفاقا بسیار موثر عمل می‌کنند؛ که در ادامه به برخی از آنها پرداخته می‌شود.

روشهای درمان افتادگی پوست (لیفت پوست)

لیزر فرکشنال

از سال ها قبل توسط پزشکان پوست به عنوان درمان ضد چروک و سفت شدن پوست های شل و افتاده استفاده میشده و هنوز هم در بسیاری از مراکز لیزر و زیبایی پوست معتبر در دنیا و ایران استفاده میشود. در این روش ابتدا یک روغن و یک ژل رقیق روی پوست مالیده میشود و سپس پزشک با دستگاه آر اف امواج رادیویی پرفرکانس را روی سطح پوست می تاباند ، این امواج رادیویی بتدریج گرما را از سطح پوست به عمق پوست ( درم و زیر پوست ) وارد میکنند و این تاباندن امواج بدون ایجاد عوارض با نتایج زیر همراه است :

اثر سریع ولی کوتاه مدت ( اثر لیفت یا کشیدگی پوست ) که با جلسه اول و یا دوم ظاهر میشود ولی در صورت توقف جلسات درمانی زود اثر آن از بین می رود این تاثیر موقت ناشی از انقباض و کشیدکی رشته های کلاژن های زیر پوست است که نهایتا باعث لیفت موقت پوست میشود. اگر قیمت کرم سفت کننده گاتیو را بپرسید متعجب میشوید که چراقبل از این درمان، از این کرم معجزه استفاده نکرده اید. با تکرار جلسات درمانی تاثیر دیررس ولی دراز مدت ( تاثیر ضد چروک ) شروع میشود.

روش های درمان افتادگی پوست صورت

بتدریج با تکرار جلسات، کلاژن های جدید داخل پوست تشکیل میشود که علاوه برادامه تاثیر لیفت (کشیده شدن پوست) باعث سفت شدن پوست های شل و افتاده نیز خواهد شد (خصوصا در قسمت چانه و خط فک و طرفین صورت) و چروک های ظریف پوست خصوصا دور دهان و دور چشم بتدریج کمتر میشود.

آر اف فرکشنال سوزنی

در این روش امواج رادیو فرکوئنسی دقیقا درمحل مورد نیاز یعنی زیرپوست برقرارمیشود. در این دستگاه یک شبکه چهل و نه عددی از سوزنهای نازک به عمق دو میلیمتر به درون پوست هدایت میشود (در دستگاههایی که سوزن ها از روکش طلا هستند آسیب کمتر و طول عمر سوزنها بیشتر است). فقط سه دهم میلیمتر انتهای سوزن قابلیت عبورجریان را داشته و مابقی طول سوزنها عایق است. این سوزنها بسیار نازک بوده و ورود آنها به پوست درد غیر قابل تحملی ایجاد نمی‌کند. به این ترتیب جریان رادیوفرکوئنسی بین نوک سوزنها و زیر پوست برقرار میشود. و گرمای مناسب برای انقباض کلاژن ایجاد خواه دشد.

درحالی که سطح پوست گرم نشده و آسیب نمی بیند.علاوه براین ورود شبکه سوزنی به پوست، خود با یک مکانیسم دیگر به کمک میکند (شبیه سیستم میکرونیدلینگ). در محل ورود این سوزنها ستونهایی از آسیب پوستی ایجاد شده و بلافاصله بدن با ترشح مواد ترمیم کننده شروع به بازسازی این ستونهای آسیب دیده میکند. این پروسه بازسازی به جوانتر شدن و بهتر شدن پوست کمک میکند. این سیستم تکنولوژِی نوینی برای جوانسازی پوست است که با کنترل انرژی آر اف سبب آسیب کمتر به لایه های درم میشود.

کاهش دفعات درمان، کاهش درد و دوران نقاهت بی دردسر و کوتاه از مزایای دیگر این روش می‌باشد. این سیستم از نظر تیپ پوستی محدویت ندارد و ریسک سوختگی و PIH کمتر از انواع دیگر لیزر است. پروتکل درمانی در این روش بطور معمول 4 تا 6 جلسه با فاصله ماهی یکبار می‌باشد.

هایفوتراپی

روشی است که در آن از امواج اولتراسوند یا فراصوت پرتوان برای و جوانسازی استفاده می‌شود. در واقع هایفوتراپی برای لیفت و سفت کردن پوست صورت و گردن از بهترین گزینه های غیرجراحی محسوب می‌شود؛ که در سال های اخیر بسیار رواج پیدا کرده و طرفداران بسیاری را در ایران و جهان به خود جذب نموده است. این روش برای کلیه کسانی که پوست صورتشان شل شده به طوری که این شلی و افتادگی مشهود و قابل مشاهده باشد؛ مناسب است و افرادی که تمایل دارند لیفت ابرو و یا لیفت صورت انجام دهند می‌توانند از هایفوتراپی بهره مند شوند. البته لازم به ذکر است در افرادی که به دلیل کهولت سن افتادگی شدید پوست پیدا کرده اند؛ روشهای جراحی با نتایج بهتر و اثرگذاری بیشتری همراه خواهد بود. اما معمولا افراد سی سال به بالا می توانند هایفوتراپی انجام دهند

کرم های لیفت

امروزه برخی از محصولات تولید شده توسط انواع برندها مدعی هستند که استفاده از آنها امکان لیفت و جوانسازی را برای پوست فراهم می‌سازد؛ که البته حتی در صورت صحت این ادعا اثرگذاری آنها بسیار محدود بوده و با روشهای کلینیکی قابل مقایسه نمی‌باشد؛ همچنین تاثیرگذار بودن بسیاری از این محصولات نیز جای بحث دارد.

کاهش وزن یک هدف بزرگ است و دستیابی به آن در زمان کم، یک موفقیت شیرین محسوب می‌شود. فقط یک مشکل وجود دارد؛ عوارض لاغری سریع. عوارضی مثل شلی و افتادگی پوست! بله؛ در کاهش وزن‌های خیلی عمده و خیلی سریع، شلی و افتادگی پوست کاملا بدیهی است. این موضوع ممکن است برای برخی خیلی مهم و ناراحت کننده باشد. نگران نباشید راه‌حل‌های مختلفی برای رهایی از شلی و افتادگی پوست وجود دارد که همه را در این مطلب به شما خواهیم گفت.

علت شل شدن و افتادگی پوست

افتادگی پوست یک اتفاق طبیعی و تقریبا غیرقابل اجتناب ناشی از کاهش وزن و بالا رفتن سن است. دلایل این اتفاق را اکنون به شما می‌گوییم.

بالا رفتن سن

کلاژن و الاستین دو پروتئین ضروری برای استحکام پوست هستند. تولید این دو پروتئین با افزایش سن افراد، کاهش می‌یابد. سطح اسید هیالورونیک نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد. اسید هیالورونیک مولکولی است که به پوست کمک می‌کند تا رطوبت آن را حفظ کرده و پُرتر به نظر برسد. برای اکثر افراد، شل شدن پوست بین سنین ۳۵ تا ۴۰ سال شروع می‌شود.

افتادگی پوست بعد از لاغری

افتادگی پوست نیز ممکن است پس از کاهش وزن قابل توجه رخ دهد. زمانی که پوست به طور قابل توجهی کشیده شده باشد و برای مدت طولانی به همین شکل باقی بماند، فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب می‌بینند. در نتیجه، آنها بخشی از توانایی خود را برای دوباره جمع شدن از دست می‌دهند. در زمان چاقی، پوست شما مجبور است کشیده ‌شود تا توده بدنی افزایش یافته را در خود جای دهد. در نتیجه وقتی لاغر می‌شوید، چربی‌های زیر پوست خالی شده اما هنوز پوست کوچک نشده است. این پوست فقط آویزان می‌ماند.

علاوه بر این، محققان گزارش می دهند که افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند، کلاژن جدید کمتری تولید می‌کنند و ترکیب آن به اندازه کلاژن در پوست‌های جوان و سالم، قوی نیست. علاوه بر از دست دادن الاستین و کلاژن، ترکیب کلاژن باقی مانده در پوست نیز تغییر می‌کند. پس از کاهش وزن، پوست ما حاوی کلاژن کمتری است و ترکیب آن با کلاژن پوست جوان و سالم متفاوت است.

نور شدید خورشید و اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن در معرض زیاد خورشید، به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، همچنین می‌تواند منجر به چین و چروک و افتادگی پوست شود. این اتفاق به دلیل اشعه‌های مضر UV است که خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد.

افتادگی پوست بعد از زایمان

شل شدن پوست یک تجربه طبیعی پس از بارداری است. در طول بارداری، پوست کشیده می‌شود تا جنین در حال رشد را در خود جای دهد. در نتیجه، بسیاری از زنان پس از زایمان متوجه می‌شوند که پوست اطراف شکم آن‌ها شل شده است.

سرعت بازگشت پوست به حالت طبیعی پس از زایمان می‌تواند به عوامل زیادی از جمله وزن اضافه شده در زمان بارداری، سن و ژنتیک بستگی داشته باشد. می‌تواند شلی و افتادگی پوست شما را بهبود ببخشد.

دیگر عوامل افتادگی پوست

شلی و افتادگی پوست شما توسط عوامل دیگری تعیین می‌شود؛ مانند:

  • ژنتیک
  • مصرف سیگار
  • پایین بودن سلامت عمومی بدن
  • داشتن رژیم غذایی فقیر یا سرشار از غذاهای ناسالم

شلی و افتادگی پوست در کدام نواحی بدن رخ می‌دهد؟

برخی از نواحی رایجی که ممکن است دچار افتادگی پوست شود؛ عبارتند از:

  • شکم
  • گردن
  • داخل ران‌ها
  • بازوهای بالایی
  • صورت و خط فک

افتادگی پوست از چه سنی شروع می‌شود؟

سن عامل مهمی در سلامت و زیبایی پوست است. با افزایش سن، پوست دو پروتئین مهم تولید شده در درم یعنی الاستین و کلاژن را از دست می‌دهد. تولید الاستین و کلاژن هر دو با افزایش سن کاهش می‌یابد. اما غیر از سن، عوامل دیگری هم بر این دو پروتئین تاثیر دارند، مانند:

  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید
  • آلاینده‌های موجود در محیط از جمله دود سیگار یا آلودگی هوا
  • برخی از عوامل سبک زندگی، مانند تغذیه نامناسب و

نکته: درست است که با افزایش سن، پوست شما کم کم طراوت خود را از دست می‌دهد؛ اما با مراقبت از پوست می‌توانید همچنان زیبایی و سلامتی پوست خود را حفظ کنید. از طرفی بدون رعایت نکات اصولی ممکن است که پوست شما حتی در سنین جوانی افتاده و چروک به نظر برسد.

نقش کلاژن در پوست

کلاژن یک مولکول است؛ یک پروتئین سخت، نامحلول و فیبری. کلاژن به غیر از پوست در بسیاری از ساختارها نقش مهمی ایفا می‌کند، مانند:

  • غضروف
  • استخوان
  • تاندون‌ها
  • رگ‌های خونی
  • بافت همبند، که سلول‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.

کلاژن در بدن انسان فراوان است. طبق برخی تحقیقات، یک سوم پروتئین در بدن انسان و سه چهارم وزن خشک پوست انسان از کلاژن تشکیل شده است. حدود ۲۸ نوع کلاژن وجود دارد و همه آن‌ها ساختارهای متفاوتی دارند. در پوست، کلاژن استحکام و قابلیت ارتجاعی ایجاد می‌کند. وقتی پوست کشیده و سفت است، باید از کلاژن تشکر کرد. کلاژن از فیبرهای محکم تشکیل شده است که به پوست کمک می‌کند تا ساختار و استحکام خود را حفظ کند. با افزایش سن افراد، سطح کلاژن پوست کاهش می‌یابد و فیبرهای کلاژن نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند. کارشناسان معتقدند که محصولات حاوی کلاژن ممکن است به پیری پوست کمک کند. به همین دلیل، بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی انواعی از کلاژن هستند.