اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

مراقبت از مو با روش های خانگی

وقتی از مراکز ماساژ حرف می‌زنیم، چه چیزهایی به ذهن‌تان می‌رسد؟ بیشتر ما به یاد تمدد اعصاب و ماساژ بدن می‌‌افتیم، درست است؟ جالب است که دامنه ماساژتراپی خیلی وسیع‌تر از این موارد است. ماساژتراپی مخلوطی از ماساژها با روغن‌های خالص، رایحه درمانی، بخار درمانی، حمام آب‌های معدنی و خیلی موارد دیگر است. حال می‌توانید با کمک این روش، به کمی ماساژ مو و مراقبت از مو در خانه بپردازید؛ پس تا انتهای متن همراه ما باشید:

مراقبت از مو با روش های خانگی

۱- ماساژ روغن زیتون برای مراقبت از مو روغن زیتون راه حلی کاملا طبیعی برای مراقبت از موهای شماست.

* با زدن مقدار کافی از روغن زیتون شروع کنید. آن را به آرامی به موها بمالید و 15 دقیقه بگذارید بماند.
* سپس یه تکه پارچه نخی را در آب گرم بخیسانید و آب آن را بگیرید و دور موها بپیچید.
* حال اجازه دهید این پارچه یا حوله 10 دقیقه موهای شما را بخار دهد.
* بعد از آن با یک شامپوی ملایم موها را بشویید و به خوبی آب بکشید.
می‌توانید بعد از شست‌وشو، از ماسک مو یا نرم‌کننده صرف‌نظر کنید زیرا روغن زیتون بهترین نرم‌کننده برای موی شماست.

۲- ماسک نرم‌کننده‌ آووکادو ماسک آوودکادو به تقویت رشد مو و درخشش و سلامتی ظاهر آن کمک می‌کند. فواید دیگر آووکادو مواد مغذی آن برای مو است که از آسیب‌های آن جلوگیری می‌کند.

* دو آووکادو را له نمایید و با عسل مخلوط کنید تا به خمیر تبدیل شود.
* موها را شانه کنید و پوست سر و تمام موها را به این ماده آغشته کنید.
* موها را بعد از بیست دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید.

این ماسک درخشش، نرمی و لطافت خاصی به موهای شما می‌دهد.

۳- تخم مرغ تخم مرغ منبع غنی پروتئین است و سبب رشد، تقویت مو می‌شود و از آسیب به آن جلوگیری می‌کند. نکته مهم این است که هرگز نباید ماسک تخم مرغ را با آب داغ بشویید. همیشه با آب سرد بشویید تا بوی تخم مرغ را از بین ببرد.

* به یک عدد تخم مرغ کمی روغن نارگیل اضافه کنید.
* آن را به موها بمالید.
* سپس حوله گرم دور آن‌ها بپیچید و 20 دقیقه منتظر بمانید.
* با یک شامپوی ملایم بشویید.

۴- ماسک موز کال موز سرشار از پتاسیم، روغن طبیعی و ویتامین است که به نرمی مو کمک می‌کند. از دوشاخه شدن و دیگر آسیب‌ها نیز جلوگیری می‌کند زیرا انعطاف مو را حفظ می‌نماید.

* یک موز خام، یک فنجان روغن زیتون و یک تخم مرغ را در مخلوط کن هم بزنید.
* آن را روی مو بگذارید و 20 دقیقه صبر کنید.
* با یک شامپوی ملایم بشویید و نرم‌کننده بزنید.

۵- ماسک شیر و عسل این ماسک بسیار ساده درست می‌شود و بیشتر نیازهای مو را برآورده می‌کند.

* یک قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان شیر غیر پاستوریزه مخلوط کنید.
* از ریشه تا ساقه‌ی موها را به آن آغشته کنید.
* بعد از 15 دقیقه با آب ولرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

این ماسک، موی شما را نرم و درخشان می‌کند. ۶- ماسک کرم نارگیل کلسترول و چربی‌های اشباع شده برای ترمیم بدن لازم هستند. نارگیل حاوی میزان زیادی چربی اشباع شده است. بنابراین نرم‌کننده‌‌ای ایده‌آل برای مو محسوب می‌شود.

*می‌توانید از کرم نارگیل یک خمیر درست کنید یا آن را از فروشگاه بخرید.
* آن را در یک کاسه بریزید و به کمک گرمای دست آن را نرم کنید.
* آن را به مدت 5 دقیقه روی موها ماساژ دهید.
* موها را با حوله گرم بپوشانید و یک ساعت منتظر شوید.
* سپس آن را با شامپوی ملایم بشویید.

۳. حالت دادن به موها صرف‌نظر از نوع و جنس مویی که دارید، حالت‌دادن به موها همیشه اهمیت زیادی دارد. حالت‌دادن به موها می‌تواند به طرز مؤثری به کاهش موخوره کمک‌کند و میزان خشکی مو را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد. از طرفی موهایی که به‌خوبی حالت داده‌شده‌اند، زیاد گره نمی‌خورد و همین امر به کاهش شکستگی موها، ریش‌ریش شدن آنها و بدفرمی موها کمک می‌کند و در نتیجه موهایی سالم‌تر خواهید‌داشت. برای این کار می‌توان از یک سری نرم‌کننده‌ها یا ماسک مو استفاده کرد. این ترکیبات به موها وزن داده و می‌توانند موجب نرمی و لطافت مو می‌شوند. درصورتی‌که برای شستن نرم‌کننده از موها از آب سرد استفاده شود، این امر به درخشندگی موها هم کمک خواهدکرد.

۴. مرحله ترمیم مو مرحله مهم بعدی، ترمیم موها و کمک به تقویت تارهای مو است. در این روش مراقبت از مو توصیه می‌شود هر دو تا سه هفته یک‌بار به‌جای نرم‌کننده‌ی مو باید از یک ماسک موی مغذی استفاده شود. این ماسک مو می‌تواند موخوره موها را کاهش دهد، آسیب‌ها را ترمیم و درخشندگی مو را بیشتر کند. بر اساس نظرات متخصصین پوست و مو، آلودگی و گرما می‌تواند موجب خشکی موها شود و رطوبت و نرمی مو را از‌بین‌ببرد. ازاین‌رو استفاده از ماسک مو می‌تواند به بازیابی رطوبت و نرمی موها کمک‌کند و مجددا موها را درخشان و ابریشمی کند.

علاوه‌براین، ماسک مو می‌تواند به تغذیه موها کمک کند و موجب افزایش استحکام تارهای مو شود. برای مراقبت از مو بهتر است از ماسک‌های موی خانگی استفاده شود. البته انواع ماسک موی تقویتی معتبر و باکیفیت موجود در بازار را هم می‌توان به‌منظور ترمیم و بازیابی موها استفاده کرد.  ماسک مو می‌تواند به تغذیه موها کمک کند و موجب افزایش استحکام تارهای مو شود. برای مراقبت از مو بهتر است از ماسک‌های موی خانگی استفاده شود. کدوم روش برای جلوگیری از ریزش مو بهترینه؟ همین حالا مشاوره بگیر!

۵. تقویت موها برای موهای واقعا سالمی که می‌درخشند و وز به نظر نمی‌رسند، استفاده از سرم دو فاز مو آرگان ۲۵۰ میلی biz  بعد از هر بار شست‌وشو بسیار مهم است. همان‌طور که سرم دوفاز گانودرما  قوی برای پوست شما وجود دارد. با مراجعه به متخصص پوست و مو می‌توان از روش‌های متعددی برای درمان و ترمیم موها بهره‌مند شد.  یک روتین مراقبت از موی مؤثر شامل استفاده از روغن مو، شامپو، نرم‌کننده، ماسک مو، سرم مو و محصولات مراقبت از موی مناسب برای موهای شما است.

۶. محافظت از موها آخرین گام و یکی از مهم‌ترین مراحل در روتین مراقبت روزانه از مو، محافظت از موها است. موهای ما در طول روز به دلیل آلودگی آب‌وهوا، عوامل محیطی مخرب، گرما، رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی به‌شدت در معرض آسیب قرار دارد. ، قیمت سرم دوفاز مورینگا هم با مواد فعال غنی شده‌اند و استفاده از آنها می‌تواند برای درمان و مراقبت از مو مفید باشد .در نتیجه موها به‌شدت مات، تیره و وز می‌شود. استفاده از ترکیبات مختلف مراقبت از مو می‌تواند از آسیب‌های محیطی مختلف به موها جلوگیری کرده و آن‌ها را براق‌تر و زیباتر نگه دارد.

نحوه شامپو زدن و شست و شوی صحیح موها به چه صورت است؟

یکی از موارد مهم در مراقبت از موها، نحوه صحیح شامپو زدن و شست‌وشوی موهاست. برای این منظور ابتدا باید موها را خیس کرد. به‌هیچ‌عنوان نباید قبل از خیس شدن کامل موها، به آنها شامپو زد. مرحله بعدی، درست شامپو زدن است. شامپوی مورداستفاده باید دقیقاً با جنس و حالت موها سازگار باشد. مقداری از شامپو را به‌آرامی به ریشه موها و پوست سرزده و آرام بمالید. بهتر است چند دقیقه پوست سر را با شامپو ماساژ دهید. از شست‌وشوی خشن و تهاجمی موها خودداری کنید. سپس به‌آرامی موها را آبکشی نمایید. دمای آب باید کاملاً ملایم باشد. آب بسیار داغ یا بسیار سرد می‌تواند به موها آسیب برساند. حال نوبت به استفاده از نرم‌کننده‌ها می‌رسد. یک نرم‌کننده مناسب و سازگار با مو را انتخاب کرده و تنها آن را به ساقه‌های مو بزنید. از برخورد نرم‌کننده با ریشه موها و پوست سر جلوگیری نمایید. چند دقیقه به‌آرامی ساقه موها را ماساژداده و سپس مجدد آبکشی کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

می‌توان نتیجه گرفت داشتن موهای سالم، درخشان و شاداب مدیون مراقبت‌های روزانه و منظم است. رطوبت‌رسانی، تغذیه موها، پاک‌سازی منظم، عدم استفاده از ترکیبات شیمیایی و مواردی ازاین‌دست می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی موها کمک کند. نکته مهم در مراقبت از مو، شناخت نوع مو و استفاده از محصولات مناسب برای موی خودتان است. برای مثال اگر موی خشک و فری دارید باید روتین مراقبت موی متفاوتی نسبت به کسی که موی چرب دارد، داشته باشید. علاوه بر نوع مو، باید نکات دیگری را هم در انتخاب تکنیک و روتین مناسب مراقبت از مو لحاظ کنید.

موی رنگ‌شده و آسیب‌دیده یا موی کاشته‌شده نیاز به مراقبت‌های متفاوتی دارند. اگر موهای کراتینه‌شده دارید، داستان باز هم فرق دارد و باید از محصولات مخصوص موی کراتینه استفاده‌کنید و از جاهایی مانند استخر کلردار یا آب دریا دوری کنید. بعد از کاشت مو، پروتز مو یا فیلر مو هم باید روش‌های خاصی را در شستن و شانه‌کردن موها رعایت کنید و همچنین از محصولات مخصوص استفاده‌کنید.

مراجعه به‌موقع به متخصص پوست و مو از بروز بیماری‌های جدی و در نتیجه ریزش مو پیشگیری می‌کند. اگر می‌خواهید با بهترین متخصصان زیبایی به‌صورت آنلاین، تلفنی و یا حتی حضوری مشاوره داشته‌باشید از طریق پنل پزشکان دکترتو اقدام کنید. در دکترتو هم می‌توانید با آشنا شوید، هم می‌توانید نوبت اینترنتی بگیرید و هم می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین یا تلفنی استفاده کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر پوست و مو می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.