اخبار کسب و کارعمومی

نکات کاربردی برای مراقبت و نگهداری از فرش ماشینی

آشنایی با نحوه نگه داری از فرش و نکات مهم در خرید آن

فرش ازجمله اجزای مهم و درعین حال کاملاً معمول در بین خانواده های ایرانی بوده و تقریباً می توان با اطمینان اذعان نمود که هیچ خانه ای ایرانی بدون فرش آراسته نمی شود؛ اما پهن کردن فرش به خودی خود و بدون در نظر گرفتن نکاتی در باب نگهداری از آن رویه چندان کارا و اقتصادی به نظر نمی رسد. همچنین در صورت عدم توجه به آن دکوراسیون یا طراحی اتاق های شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. با توجه به این موضوع نیز در این بخش از وبلاگ پرشین سازه به سراغ آشنایی جامع و درعین حال کاربردی شما عزیزان با نحوه نگه داری از فرش و نکات مهم در خرید آن می رویم. پس مثل همیشه همراه ما باشید.

نکات کاربردی برای مراقبت و نگهداری از فرش ماشینی

 

آشنایی با شرایط پهن کردن فرش، بااهمیت ترین مسئله در نگهداری از فرش

به طورکلی نگهداری از فرش شامل لوله کردن آن و پهن کردن آن در جای مناسب است و طبیعتاً رسیدگی و توجه به شرایط مکانی که فرش در آن پهن می شود ازجمله ضروری ترین المان ها در نگهداری فرش است؛ بنابراین با توجه به همین موضوع نیز در این بخش از سازه افزار به سراغ نکاتی در باب این اصول نگهداری می رویم:

  • سطحی که فرش بر روی آن گسترده می شود باید صاف، خشک و عاری از گردوخاک باشد.
  • فرش بر روی سطح گچی یا خاکی یا آهکی نباید گسترده شود. همچنین بهتر است فرش روی موکت یا لاستیک و یا فرش دیگری پهن نگردد.
  • از گذاردن گلدان و یا درختچه بر روی فرش یا کنار آن خودداری کنید. چراکه اغلب پوسیدگی فرش ها ناشی از آب های اضافی پای گلدان ها است.
  • در نقاطی که آب وهوای آن گرم و مرطوب است بهتر است از فرش های تمام پشم استفاده شود. چراکه این فرش ها رطوبت کمی جذب می کنند.
  • از گذاردن مستقیم نوک تیز پایه صندلی، مبل و یا میز بر روی فرش خودداری کنید. درواقع در این موارد شما می توانید از زیر پایه های چوبی و یا پلاستیکی ساخته شده استفاده کنید
  • به یاد داشته باشید که از تابش نور مستقیم آفتاب بر روی فرش جلوگیری کنید.
  • برای یکنواخت ماندن سطوح فرش بهتر است هر شش ماه یک بار فرش سروته شود.
  • به طورکلی در محل های پررفت وآمد بهتر است برای از بین نرفتن ریشه ها، دور ریشه ها لفاف دوخته شود.
  • اگر فرش شما در محیط پررفت وآمد و یا در محلی که میزان رفت وآمد در کل مساحت فرش یکسان نیست پهن شده است، سالی یک بار فرش را ۱۸۰ درجه بچرخانید. با این کار در طول زمان کل فرش به صورت یکسان ساییده می شود و همواره ظاهر فرش زیبا دیده خواهد شد.
  • فرش هایی که کناره های آن لوله می شود باید چرم دوزی شده تا صاف روی زمین قرار گیرد. در خصوص فرش هایی که نیاز به چرم دوزی ندارند ضخامت چرم در پشت فرش باعث برآمدگی و زودتر سائیده شدن آن محل از دیگر نقاط فرش خواهد شد.
  • استفاده از صندلی های چرخ دار بر روی فرش باعث فرسایش آن می شود.
  • چنانچه فرش در محل های دربسته و متروک قرار دارد لازم است هر یک ماه یک بار درب ها باز و فرش ها هوا داده شده و ازنظر رطوبت یا بیدخوردگی موردتوجه قرار گیرد.
  • به طورکلی فرش های ابریشمی را نباید به دیوار گچی به صورت آویخت که دیوار با پشت فرش مماس یا چسبیده باشد.

اهمیت نظافت و تمیز کردن فرش در سلامت و نگهداری آن

به طورکلی شاید سخت به نظر برسد اما به لحاظ اینکه فرش کمتر نیاز به شست وشو پیدا کند باید زودبه زود نظافت گردد و از راه رفتن با کفش هایی که خارج از منزل از آن ها استفاده می شود، اجتناب شود. از طرفی جاروبرقی کشیدن نیز یکی از بااهمیت ترین مسائل در نگهداری فرش است. به طورکلی با توجه به میزان رفت وآمد حداقل ۲ هفته یک بار فرش را جاروبرقی بکشید.

انباشته شدن ذرات گردوغبار در میان الیاف فرش باعث تسریع روند پوسیدگی فرش می گردد. همچنین همان طور که در بخش قبلی از این مقاله نیز اشاره کردیم حداقل سالی یک بار پشت فرش را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه جاروبرقی بکشید و مجدداً روی فرش را جارو کنید. همچنین هنگام نظافت فرش بهتر است پنجره ها باز باشد تا گردوخاک ناشی از نظافت دوباره روی فرش ننشیند. در قالیشویی ما تکنولوژی های جدید در شستشوی فرش به کار رفته است

آشنایی با اصول نگهداری از فرش دستباف

نگهداری از فرش دستباف در منزل یک مسئله مهم است، درواقع می توان مطرح کرد که این موضوع ازآن جهت حائز اهمیت است که اگر شما به صورت اصولی و صحیح موارد مربوط به نگهداری از فرش های دستباف را انجام دهید، می توانید روزبه روز بر ارزش آن بیفزایید. در نگاه اولیه به اصول نگهداری از فرش دستباف نیاز است تا عوامل خطر را برای این نوع از محصولات بررسی کنیم که این موارد شامل:

  • عوامل غیرزنده یا عوامل محیطی مانند گردوخاک، نور، گرما، رطوبت، فشارهای فیزیکی نامناسب و آلودگی های محیطی است.
  • عوامل زنده در همین راستا نیز مانند موش و حشراتی همانند بید، جیرجیرک، موریانه، سوسک حمام و سوسک قالی است.

رویه اصولی در استفاده از شامپو فرش

گاهی پیش می آید که استفاده از شامپو فرش در فرایند نظافت فرش ازجمله بهترین رویه ها در تمیز کردن این بخش های مهم از خانه است. با توجه به همین مسئله نیز به صورت مرحله به مرحله به بررسی رویه اصولی در استفاده از شامپو فرش می پردازیم:

  • به طورکلی قبل از شروع به کار نظافت فرش، سطح آن را با جاروبرقی به طور کامل تمیز کنید. این کار به پاک شدن گردوغبار کمک می کند.
  • بر اساس دستورالعمل یادداشت شده بر روی ظرف و جای شامپو فرش، مقدار کافی از این ماده را در ظرف نسبتاً بزرگی ریخته و تا جایی که مواد محول ظرف کف کند هم بزنید.
  • یک اسفنج و یا پارچه مخصوص هم جنس باکتان را به کف ایجادشده از شامپو فرش آغشته کنید.
  • سپس با ایجاد حرکت های ملایم در جهت خواب پرز فرش، شامپو فرش را روی تمام فرش بکشید.
  • به یاد داشته باشید که شامپو کشیدن بر روی فرش را از بالای اتاق رو به پایین دهید، چراکه با انجام این کار در هنگام اتمام کار مجبور به راه رفتن بر روی سطح فرش نمی شوید.
  • کف شامپو کشیده شده بر سطح فرش به مدت سی یا چهل دقیقه روی فرش نگهدارید تا تمام آلودگی سطح فرش را به خود جذب کند.
  • بعد از گذشت نیم ساعت روی سطح فرش را جاروبرقی کشیده و فرشی پاک و به دوراز لکه را تحویل بگیرید.

بررسی مدت زمان خشک شدن شامپو فرش

پس از آشنایی کامل بااینکه چگونه شامپو فرش بکشیم، این سؤال مطرح می شود که چه مدت زمان لازم است تا فرش به طور کامل خشک شود. بر اساس هوای یک منطقه و فصل موردنظر می توان مدت زمان متفاوتی را برای خشک شدن فرش پس از شامپو فرش در نظر گرفت. جریان هوای آزاد در اتاق به خشک شدن سریع فرش کمک می کند؛ بنابراین کاربرد خواص شامپو فرش و نرم کننده فرش و همین طور مشاهده تأثیرات مثبت این مواد شوینده به نوع استفاده آن روی فرش نیز بستگی دارد که در هنگام استفاده از این نوع مواد شوینده باید به آن توجه نمود. مراقبت صحیح از این فرش‌ها، نقشی اساسی در افزایش طول عمر فرش دستباف و حفظ زیبایی آنها دارد.

چگونه فرش را با رعایت اصول بشوریم؟

به طورکلی شست وشوی فرش ها نیز با توجه به نوع آن اعم از دستی و ماشینی متفاوت است اما در یک نگاه کلی می توان مطرح کرد که این اصول شامل:

  • کار شستن فرش را به قالی شویی بسپارید

برای شست وشوی فرش ها روش های متعددی وجود دارد اما بهترین روش برای شستن فرش ها سپردن آن ها به قالی شویی است. با سپردن فرش هایتان به قالی شویی شما با خیال راحت می توانید به خانه تکانی خود برسید. لازم به ذکر است که بهتر است فرش خود را به شرکت های معتبر قالی شویی دهید و اطمینان حاصل کنید فرش هنگام شستشو آسیب نمی بیند. همچنین لازم به یادآوری است که شستشوی فرش دستباف با بافت ابریشمی را نیز به دست کاردان بسپارید و بهتر است خودتان اقدام به شستشوی این نوع فرش نکنید.

  • آماده سازی فضای مناسب برای شست وشو

اما اگر فرش های شما به قدری کثیف نیستند که بخواهید برای شست وشو آن ها را به قالی شویی بسپارید. باید بدانید که شستن فرش نیازمند فضای مناسب است پس اگر فضای مناسبی دارید و ابعاد فرشتان کوچک است با رعایت مصرف بهینه آب می توانید آن را در خانه بشویید اما اگر فرش خانه شما بیشتر از ۶ متر است، تابع فرهنگ آپارتمان نشینی باشید و شستن آن را به قالی شویی بسپارید.

  • از بین بردن گردوغبار

قبل از شستشوی فرش گردوغبار آن را با تکاندن فرش یا با کشیدن جارو از بین ببرید اما به یاد داشته باشید که در حین این عمل تاروپود فرش شما دچار آسیب نشود.

  • اطمینان یابید که فرش شما رنگ نمی دهد

به طورکلی رنگ دادن به فرش دستبافت و یا ماشینی آسیب جدی وارد می کند؛ بنابراین برای اینکه بدانید فرش شما رنگ می دهد یا نه روی سطح فرش یکپارچه یا دستمال سفید مرطوب بکشید. اگر پارچه مرطوب رنگ گرفت، فرش را خودتان نشویید و شستشوی آن را به افراد ماهر بسپارید.

  • برای اینکه آب اضافی فرش به راحتی از آن خارج شود برای شستشوی فرش از سطحی سخت و شیب دار استفاده کنید. همچنین برای شستشوی فرش درجه حرارت آب باید متوسط باشد و از آب ولرم استفاده نمایید.
  • عدم استفاده از مواد شست وشوی قلیایی

از مواد شوینده قلیایی در شستشوی فرش استفاده نکنید و اسیدیته خنثی را به کار ببرید. برای شستشوی فرشتان از پودر شستشوی دستی، شامپو فرش، پودر صابون و مایع ظرف شویی استفاده کنید و اگر فرش چندان کثیف نیست یا روی آن لکه چربی وجود ندارد، از شوینده رقیق شده با آب استفاده کنید. سطوح زیر فرش را با مواد شوینده اسیدی یا مواد شوینده ای که خاصیت قلیایی دارند تمیز نکنید چون امکان دارد که اثرات مواد شوینده از روی سطوح خوب تمیز نشوند و باعث آسیب رساندن به بافت فرش شوند.

  • اهمیت آبگیری و خشک کردن فرش

بعد از شستشوی فرش آن را آبگیری کنید و پرزهای اضافی آن را با حوله بگیرید. اگر فکر می کنید فرشتان رنگ می دهد بگذارید فرش شما ساعتی در همان حالت بماند تا رنگ به قسمت های دیگر راه نیابد. همچنین برای خشک شدن فرش، آن را از پشت و در فضای آزاد به دوراز نور آفتاب پهن کنید. فرش را در نور آفتاب قرار ندهید و آویزان نکنید زیرا این کارها سبب آسیب به بافت فرش می شود. در پایان نیز لازم به ذکر است که برای خشک کردن فرش از وسایل گرم کننده و حرارتی استفاده نکنید.

  • عملیات تکمیلی شست وشو

در حال پهن کردن فرش روی ریشه فرش آب نگیرید زیرا این کار سبب زرد شدن ریشه های فرش می شود. همچنین پس از خشک شدن فرش آن را با یک برس به آرامی برس بزنید تا طرح ها جای خود قرار گیرند. در انتخاب قالیشویی های معتبر کشور دقت کنید چرا که امروزه قیمت فرش افزایش پیدا کرده است