اخبار کسب و کارعمومی

کانال فلکسی چیست؟

کاربرد کانال فلکسی چیست؟

با پیشرفت دانش فنی و صنعت در تمامی صنایع از جمله صنعت تهویه مطبوع، استفاده از انواع کانال های فکلسی به تدریج رو به افزایش است. کانال فلکسی در واقع نوعی لوله به شکل خرطومی است که در صنایع زیادی کاربرد دارد. یکی از بهترین فروشندگان کانال فلکسی گروه زینالی می باشد که میتوانید پس از مشاوره خرید خود را انجام دهید.

صنعت ساختمان، چوب، کشاورزی و بسیاری از صنایع مهم دیگر از قابلیت های مهم این محصول نهایت استفاده را می برند. جنس ساختار کانال های انعطاف پذیر برای کاربردهای مختلف با توجه به عواملی مانند دما، فشار، خوردگی، سایش و درجه سختی و زبری محیط، متفاوت است. علاوه بر موارد ذکر شده، کانال های فلکسی مناسب برای مواد غذایی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، پزشکی، خانگی، کشاورزی، گیاهان دارویی و باغبانی هستند. کانال های فلکسی یا شیلنگ آب برای مکش و انتقال مایعات در نواحی استفاده می شوند. نرمی لوله توسط فنرهای تقویت شده ایجاد می شود.

کانال فلکسی چیست؟

ویژگی های کانال های فلکسی

همان طور که می دانید هر محصول کاربردی دارای ویژگی های منحصربفردی است که آن را از دیگر محصولات متمایز می کند. کانال های فلکسی نیز دارای یکسری ویژگی های متمایز هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • کانال فلکسی مقاومت بالایی در برابر استحکام کششی دارند.
  • زمان مونتاژ آسان و سریع یکی از مزایای ویژه کانال های فلکسی است.
  • فنری بودن کانال فلکسی نیز به دلیل وزن سبک و قابلیت حمل آسان از ویژگی های این کانال است.
  • کانال های فلکسی دارای دو رنگ شفاف و مات هستند. رنگ این کانال ها بسته به مواد عبوری از کانال های فلکسی و حساسیت مواد به رنگ و بو تعیین می شود.
  • ساختار این کانال شفاف، بی بو و غیر سمی است و هیچ اثر نامطلوبی بر مواد عبوری ندارد.
  • شیلنگ یا کانال درام جت آب فن دار استیل می تواند در صنایع غذایی برای حمل بستنی، شیر و نوشیدنی های تخمیر شده استفاده شود.
  • در سایر صنایع می توان از شیلنگ های آب یا کانال های رازیانه ای برای انتقال روغن، آب و گرد و غبار استفاده کرد.
  • صنعت کشاورزی نیز از مزایای کانال به ویژه در جمع آوری دانه ها و پخش آفت کش ها بهره می برد.
  • یکی از مهمترین ویژگی های کانال های فلکسی انعطاف پذیری بالای کانال فلکسی در شرایط سخت محیطی مانند آب و هوای بد و فشار منفی است.

انواع کانال فلکسی

کانال فلکسی انواع گوناگونی دارند که در دو گروه تولید می شون؛ این دو گروه شامل کانال های فکسی عایق دار و ساده هستند. علاوه بر این انواع کانال های فلکسی در زیر عنوان شده است:

  • با عایق الاستوری
  • پی وی وسی شفاف
  • ضد سایش PU
  • آبنما (فنر استخوانی)
  • فنر آلومینیومی
  • عایق پلی استر
  • عایق پلی اتیلن
  • عایق پشم شیشه
  • برزنتی معدنی
  • نسوز
  • فنر استیلی
  • عایق دار IFD
  • برزنتی
  • کومبی
  • آلومینیومی

کلاهک کلبه ای چیست؟

جهت جلوگیری از نفوذ آب باران و برف و نیز جلوگیری از دسترسی و لانه گذاری پرندگان بر روی دهانه لوله های دودکش و ونت در بام ساختمان ها تعبیه ی یک کلاهک استاندارد و مناسب در منتهی الیه داکت های دودکش و ونت امری ضروری می باشد.به همین منظور انواع کلاهک ها از جمله کلاهک کلبه ای طراحی و ساخته می شود که نمای بسیار زیبایی به بام نیز می بخشد.در واقع با وجود انواع کلاهک ها می توان یک مورد را به این منظور انتخاب نمود اما کلاهک کلبه ای با توجه به ساختار زیبا و دکوراتیو از جمله پرکاربردترین نوع از انواع کلاهک ها به شمار می آید.

از بام ساختمان های مسکونی با سطوح صاف و شیبدار گرفته تا ساختمان هایی با کاربریِ اداری،صنعتی،تجاری،بیمارستانی و…می توان از کلاهک کلبه ای استفاده نمود.وجه تسمیه کلاهک کلبه ای به این نام،ساختار کلبه ای شکلِ آن می باشد که آنرا بصورت ماکتی از یک کلبه با ساختاری چشم نواز در معرض دید قرار می دهد.کلاهک کلبه ای از انواع ورق از جمله روغنی،سیاه،گالوانیزه و حتی استیل قابلیت تولید دارد.البته در صورت ساخت کلاهک کلبه ای با ورق روغنی و گالوانیزه،ایجاد پوشش رنگ کوره ای الکتروستاتیک بر سطوح بیرونی و درونی کلاهک کلبه ای از لزومات می باشد.

عوامل موثر در تعیین قیمت دریچه کولر:

دریچه زیر فن کوئل از جمله پرکاربردترین محصولات در زیرشاخه محصولات مربوط به تهویه مطبوع می باشد.لذا موضوع عوامل تعیین کننده در قیمت دریچه کولر از اهمیت شایانی برخوردار است.انواع دریچه کولر از متریال های گوناگون قابل تولید می باشد.بطور مثال قیمت دریچه کولر آهنی در مقایسه با مدل آلومینیومی نازل تر می باشد.این اختلاف قیمت دریچه کولر بین مدل آهنی و آلومینیومی به بالا بودنِ قیمت آلومینیوم نسبت به ورق آهنی یا روغنی برمی گردد.اگر ساختار دریچه کولر از نوع abs باشد این اختلاف قیمت مجددا نسبت به نوع آلومینیومی، ایجاد می گردد.

البته علاوه بر نوع متریال،موضوع دیگری بنام مدل دریچه کولر نیز در زمینه تعیین قیمت دریچه کولر موثر خواهد بود.با همین استدلال قیمت دریچه کولر بادمپر بالاتر از قیمت دریچه کولرِ بدون دمپر می باشد.با توجه به تولید دریچه کولر در مدل های سقفی،دیواری و نیز وجود مدل های خطی،چهارطرفه، مشبک و…در این زمینه می توان گفت قیمت دریچه کولر در هر مدل و هر سایز به این موارد نیز وابسته خواهد بود.سایز و ابعاد دریچه کولر نیز آیتمی تعیین کننده در این زمینه به شمار می آید.

کانال فلکسیبل چگونه تولید می‎گردد؟

کانال فلکسیبل به شیوه های گوناگونی نیز تولید می گردد اما ساختار آن به گونه ای است که به طور کلی از مواد سبک و قابل دسترسی تولید می گردد و در نتیجه کانال فلکسی با سرعت بسیار بالا و در مدت زمان بسیار کوتاهی تولید می گردد. در نتیجه می توان به سرعت این نوع از کانال خرطومی شکل را تولید و اجرا نمود. همچنین به دلیل استفاده از مواد سبک در طراحی و ساخت کانال فلکسی جا به جایی و انتقال آن به محل پروژه عمل بسیار ساده ای می باشد و این امر هم به افزایش سرعت اجرای کانال کشی این کانال انتقال هوا می افزاید.

انواع کانال فلکسیبل چیست؟

این نوع کانال هوا عموما از جنس پی وی سی شفاف و کدر، آلومینیومی یا فویلی، برزنتی و… و یا همراه با عایق های پلی استر، پلی اتیلن، پشم سنگ، پشم شیشه، الاستومری و… تولید می گردد. هر یک از این انواع کانال فلکسیبل، با جنس ها و عایق های متفاوت دارای ویژگی های منحصر به فرد و خاصی می باشند که کانال هوارسان انعطاف پذیر را جهت استفاده در شرایط خاصی آماده می سازد و وجود عایق ها از کانال فلکسی در برابر بسیاری از عوامل طبیعی و غیر طبیعی محافظت می نماید ئ همین امر باعث می شود تا کانال فلکسیبل در مدت زمان طولانی تری اما همراه با کیفیت بالای فعالیت و کارایی و بازدهی بسیار بالا به فعالیت خود ادامه داده و دچار هیچ گونه مشکل، آسیب و یا ایرادی نگردد.

و همچنین در صنایع چوبی و دیگر صنایع برای انتقال آلاینده ها نیز در طیف وسیعی کانال فلکسی به کار گرفته می شود. لازم به توضیح است کانال فلکسیبل یک جزء لاینفک در انتقال آلاینده های صنعتی مانند آلودگی های شیمیایی و حرارتی و گرد و غبار تولید شده در کارگاه های سنگ و چوب می باشد.

کانال فلکسیبل ساده آلومینیومی یا فویلی

این نوع کانال فلکسی در قسمت بیرونی از یک لایه آلومینیومی و در قسمت میانی از پلی اتیلن لمینیت شده با آلومینیوم و مفتول استیل که به سبب مقاومت کششی بالا و ایجاد یک سطح صاف وصیقلی در درون کانال، از کاسته شدن فشار در شرایط احتمالی ممانعت کرده و همچنین شرایط بهداشتی بودن این سطح را نیز فراهم می کند.

لازم به توضیح است که این نوع کانال ضد تعریق می باشد و به این خاطر هیچ گونه رطوبتی را به خود جذب نکرده که سبب بهداشتی(Hygienic Flexible Air Duct)  یا آنتی باکتریال بودن آن می شود و لذا به جهت کاربرد کانال فلکسی در امکان درمانی مانند اتاق های تمیز، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها بسیار مناسب می باشد و همچنین در انواع آنتی باکتریال، رنگی و متالایز در بازار موجود می باشد. از موارد کاربرد کانال فلکسیبل فویلی می توان به کاربرد در مکانیزم تهویه در گرمایش و سرمایش آن و همینطور خطوط انتقال گاز، جریان برگشت هوا مانند انتقال هوای سرویس های بهداشتی و هودها و موارد متعدد دیگری را نام برد. دامنه تحمل دمایی این نوع کانال فلکسیبل از 30- تا 150+ درجه سانتیگراد می باشد.

کانال فلکسیبل ساده پلیمری

این کانال فلکسیبل به دو دسته کمبی و شفاف پلیمری تقسیم می شود:

کانال فلکسیبل ساده با روکش پلیمری یا کمبی(Combi)همانطور که از نام این کانال فلکسی پیداست، محصول کانال فلکسیبل کمبی از یک لایه آلومینیوم و یک لایه پلیمری بر روی آن تشکیل شده است که محدوده تحمل دمایی از 30- تا 150+ درجه سانتیگراد را دارا می باشد.

کانال فلکسیبل کمبی

کاربری های این کانال فلکسی مانند دیگر انواع خود در حالت کلی در سیستم تهویه مطبوع به منظور انتقال جریان هوا، برگشت جریان و انشعابات آن و در حالت کلی در کلیه مناطقی می باشد که در معرض دید و دسترسی مستقیم بوده و امکان آسیب به آن ها با درنظر گرفتن نوع کار وفعالیتی که در آن می شود وجود دارد.

کانال فلکسیبل ساده شفاف

دلیل شفاف بودن کانال فلکسیبل شفاف به این خاطر می باشد که این کانال فلکسی از یک رشته فیلم پلیمری و یک مفتول فلزی که در مابین نوارهای پلیمری جای می گیرد می باشد و به همین سبب به عنوان اتصالی بسیار منعطف برای انتقال جریان هوا و ذرات بوده که شرایط استفاده از آن را در محیط های صنعتی مانند کارخانجات و کارگاه های سنگ و چوب و نساجی و همچنین آزمایشگاه ها و اتاقهای تمیز بیمارستانی فراهم می کند.

کانال فلکسیبل ساده برزنتی

این تیپ کانال ها محدوده تحمل دمایی از 20- تا 80+ درجه سانتیگراد را داشته که موجب ایجاد مقاومت زیادی در برابر تنش های فیزیکی و همچنین خوردگی با اسید می شود و به این سبب از این کانال فلکسیبل برزنتی در سیستم تهویه و تخلیه جریان هوا و گاز در فضاهای سخت مثل کارگاه ها و کارخانجات صنعتی بهره می برند. علاوه بر این از این کانال فلکسی می توان در صنایع ماشین سازی، هوایی و خنک کردن دستگاه های بخصوص بهره برد.

کانال فلکسیبل عایق دار

محصول کانال فلکسی عایق دار مناسبترین گزینه جانشینی برای کانال های گالوانیزه و سنتی به منظور انتقال جریان هوا، تهویه و دستگاه های داکت اسپیلت و اگزاست فن ها می باشد. این کانال بر اساس نوع و جنس عایق به کار رفته در ساخت آن به چهار دسته زیر تقسیم می شود که در ذیل به مشخصات فنی آن ها اشاره شده است.

کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه

کانال فلکسیبل با عایق پلی استر

کانال فلکسیبل با عایق پلی اتیلن

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

کانال فلکسیبل با عایق پشم

قدیمی ترین نوع این کانال فلکسی در میان سه نوع دیگر که در اینجا به آن ها اشاره شد، کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه می باشد که به دلیل جذب رطوبت و به تبع آن رشد و نمو عوامل بیماری زا در آن مانند قارچ ها و باکتری ها به هیچ وجه بهداشتی یا آنتی باکتریال به حساب نیامده و این امر یکی از بزرگترین معایب آن به شمار می رود و همچنین این محصول به دلیل پشم شیشه موجود در آن حساسیت زا بوده که در دراز مدت مشکلات تنفسی را نیز ایجاد می کند. لایه های تشکیل دهنده کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه یک لایه آلومینیوم در داخل، یک لایه پشم شیشه در وسط و یک روکش آلومینیومی در قسمت جلد یا روکش کار می باشند و در نهایت سبب تحمل محدوده دمایی از 30- تا 25+ درجه سانتیگراد در کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه می شوند.