اخبار کسب و کاراقتصادی

شرکت حسابداری چه خدمات ارائه می دهد؟

کار شرکت‌های حسابداری چیست؟ آشنایی با انواع شرکت‌های حسابداری

آنچه باعث می‌شود بتوانیم شرکت  حسابداری را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنیم نوع خدماتی یا شکل ارائه این خدمات است که توسط آن‌ها ارائه می‌شود. خدماتی که توسط شرکت‌های حسابداری ارائه می‌شود طیف وسیعی را شامل می‌شوند و این خدمات در شکل‌های مختلفی به شرکت‌ها ارائه می‌شود. بنابراین از دو بعد می‌توان شرکت‌های حسابداری را تقسیم‌بندی کرد. اول از همه از نگاه شکل ارائه خدمات به این تقسیم‌بندی نگاه کنیم.

شرکت حسابداری چه خدمات ارائه می دهد؟

شرکت‌های حسابداری از بُعد نوع ارائه خدمات؛ از خدمات مشاوره تا حسابرسی

اولین نوع شرکت‌های حسابداری، شرکت‌هایی هستند که تنها در زمینه مشاوره خدمات ارائه می‌دهند. شرکت خدمات حسابداری به‌صورت موردی در زمینه‌های مختلف مانند حسابرسی، دادرسی مالیاتی، ارائه خدمات حسابداری یا حتی انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری به نسبت کسب‌وکار شما فعالیت می‌کند.

این نوع از خدمات حسابداری این شرکت‌ها برای مجموعه‌هایی مناسب است که تیم حسابداری یا مسئولی برای انجام این امور دارند، اما برای اطمینان از صحت انجام امور یا حل مشکلات احتمالی از این خدمات بهره می‌برند. این خدمت ممکن است به دلیل دانش بیشتر نیروهای متخصص شرکت‌های حسابداری مورداستفاده قرار گیرد.

دومین نوع از انواع شرکت‌های حسابداری از بعد نحوه ارائه خدمات شرکت‌هایی هستند که خدمات حسابداری را در قالب نظارت مستمر ارائه می‌کنند. در این نوع خدمت، یک شرکت حسابداری بر امور مالی و حسابداری یک مجموعه نظارت کامل دارد. خدماتی مثل زیر نظر گرفتن اسناد مالی، صورت‌های مالی به‌طور مداوم انجام می‌گیرد و مسائل مربوط به اظهارنامه مالیاتی نیز در زمان مقرر پیگیری می‌شود. این شرکت‌ها معمولاً خدمات خود را در قالب قراردادهای سالیانه یا چندماهه ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها ممکن است خدمات دسته اول را نیز ارائه دهند.

دسته سوم از انواع شرکت‌های حسابداری شرکت‌هایی هستند که مجموعه‌ای کامل از خدمات حسابداری را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. این شرکت‌ها تمام امور مالی مجموعه‌ها را به عهده می‌گیرند. حتی ممکن است گاهی یکی از نیروهای متخصص خود را به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت در اختیار مجموعه موردنظر قرار دهند تا امور مالی را به‌صورت برون‌سپاری برای مجموعه موردنظر انجام دهد. صفرتا صد خدمات حسابداری (از انتخاب نرم افزار حسابداری و اجرای آن تا پیچیده‌ترین امور حسابداری) در این شرکت‌های حسابداری ارائه می‌شود. این شرکت‌ها ممکن است خدمات خود را به شکل شرکت‌های دسته اول و دسته دوم نیز ارائه دهند.

انواع شرکت‌های حسابداری از بُعد نوع خدمات، همه خدمات حسابداری در یک پکیج

کار شرکت‌های حسابداری عموماً به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. برخی از شرکت‌های حسابداری تنها در بخشی تخصصی خدمات ارائه می‌کنند، اما برخی دیگر از شرکت‌ها ممکن است تمام یا ترکیبی از این خدمات را ارائه دهند. به‌طورکلی خدمات حسابداری به 3 بخش اصلی زیر تقسیم می‌شوند.

  • خدمات حسابداری و مالی: امور پرسنلی و اداری، تهیه صورت‌های مالی و بستن حساب‌ها، کنترل و تجزیه و تحلیل حساب‌ها، تهیه ترازنامه و دفاتر قانونی.
  • خدمات مالیاتی: تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی، تنظیم و ثبت گزارش فصلی، ثبت اظهارنامه ارزش‌افزوده و سایر خدمات مربوط.
  • خدمات اداری و پرسنلی حسابداری: شامل ثبت‌نام بیمه‌ای و تهیه و ارسال لیست بیمه، تنظیم و انعقاد انواع قراردادهای کارکنان، حضوروغیاب کارمندان، تهیه و ثبت و تنظیم کارکرد کارکنان، کارت زنی، محاسبه اضافه‌کاری و تعطیلات، پرداخت حقوق و مزایا و انجام امور کارگزینی.

تفاوت موسسه حسابداری با شرکت حسابداری در چه چیزی است؟

آنچه به‌عنوان عاملی برای تمایز بین شرکت‌های حسابداری و موسسات حسابداری شناخته می‌شود، نوع نگاه به این شرکت‌ها در هنگام ثبت و اخذ مجوزهای موردنیاز برای هرکدام است، چراکه در یک شرکت حسابداری، هدف کسب سود است، اما در یک موسسه حسابداری نباید کار تجاری و باهدف کسب سود انجام شود. مؤسسات مالی به شکل غیرانتفاعی ثبت می‌شوند و شرکت‌های حسابداری به‌عنوان مجموعه‌های انتفاعی با مسئولیت محدود و سهامی خاص شناخته می‌شوند.

درواقع در یک شرکت حسابداری نوع فعالیت، ساختار سرمایه، مجوزهای موردنیاز و اساسنامه با یک موسسه حسابداری متفاوت است.

برای ثبت شرکت‌هایی که در زمینه ارائه خدمات مالی فعالیت می‌کنند، دست‌کم یکی از اعضای شرکت باید دارای مدرک کارشناسی در رشته حسابداری باشد و عضو هیئت‌مدیره شرکت نیز باشد، اما برای ثبت موسسه حسابداری مشکل چندانی نخواهید داشت و کار آسان خواهد بود.

انواع خدمات حسابداری

خدمات حسابداری جزو مهم‌ترین نیازهای هر شرکت است. یک شرکت چه بزرگ و چه کوچک، باید یک یا چند نفر را برای رسیدگی به صورت های مالی اساسی استخدام کند. اما گاهی اوقات افراد درون شرکت نمی‌توانند از پس این کار برآیند. به همین دلیل بسیاری از مجموعه‌ها تصمیم می‌گیرند امور حسابداری را به مجموعه‌های دیگر بسپارند. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم و انواع خدمات مربوط به حسابداری را معرفی می‌کنیم. با ما در موسسه خدمات مالی و حسابداری ترازینه همراه باشید تا با این خدمات آشنا شوید و در صورت لزوم آن را به کارشناسان خبره ما بسپارید.

یک شرکت حسابداری چه خدماتی ارائه می دهد؟

خدمات حسابداری شامل خدمات تخصصی است که در زمینه امور مالی و حسابداری یک شرکت یا کسب‌وکار انجام می‌شود. این خدمات که توسط یک  مشاور مالی ، کارشناس کاربلد یا شرکت حسابداری خبره انجام می‌شود، شامل همه امور مالی و محاسبات اساسی و پیچیده شرکت است. در ادامه انواع این خدمات معرفی و بررسی می‌شود.

حسابداری به طور کلی به دو دسته بُعد موضوعی و نوع ارائه خدمات تقسیم می‌شوند. نوع ارائه خدمات می‌توانند خدمات مشاوره‌ای، اجرایی، پشتیبانی و 360 درجه باشند. سایر انواع نیز در ادامه به عنوان خدمات موضوعی معرفی شده‌اند.

انواع حسابداری به اشکال مختلف

1. خدمات مشاوره‌ای

این نوع خدمات در شرکت‌ها و سازمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خودشان دارای حداقل یک حسابدار هستند یا تیم حسابداری دارند. اما برای مدیریت بهتر امور از مشاوره یا نظارت شرکت‌های حسابداری مختلف استفاده می‌کنند. در این روش خدمات مشاوره‌ای کمک می‌کند تا امور مالی کسب‌وکار بهتر انجام شود. این مشاوره می‌تواند موردی یا کلی باشد. در بعضی مواقع حسابدار مشاور به مجموعه موردنظر فرستاده می‌شود.

خدمات مشاوره حسابداری شامل موارد مختلفی هستند که در زیر به صورت موردی بیان شده‌اند:​

  • خدمات مشاوره در مورد امور مالیاتی
  • ارائه مشاوره در مورد تنظیم قرارداد
  • تهیه صورت ‌های مالی اساسی مانند صورت سود و زیان، ترازنامه حسابداری و …
  • مشاوره در زمینه مصاحبه و استخدام نیروی حسابدار
  • بررسی سیستم ها و فرآیند های مالی و ارائه مشاوره و پیشنهاد در این زمینه

2. خدمات پشتیبانی و فنی حسابداری (عملیاتی)

یکی دیگر از انواع خدمات حسابداری، خدمات پشتیبانی یا فنی است. این خدمات شامل اتوماتیک‌سازی امور حسابداری و سیستم‌های مالی در شرکت است. این نوع خدمات با پشتیبانی همراه است و جزئیات زیادی دارد که شرکت های حسابداری آن‌ها را بررسی می‌کند. شرکت‌هایی که نرم‌افزارهای حسابداری ارائه می‌دهند هم جزو این مورد به حساب می‌آیند.

خدمات پشتیبانی و فنی که توسط شرکت ‌های حسابداری انجام می‌شود به صورت زیر است:

  • طراحی نرم‌افزارها و سیستم ‌های حسابداری و انبارداری پیشرفته
  • راه‌اندازی نرم‌افزارهای حسابداری و ارائه خدمات با توجه به نیازهای هر شرکت و کسب‌وکار
  • راه‌اندازی سیستم‌های مختلف امور مالی و حسابداری مثل سیستم‌های حضور و غیاب

3. خدمات اجرایی حسابداری

در این نوع خدمات معمولا تمام امور اجرایی یک مجموعه در زمینه حسابداری به شرکت‌های حسابداری سپرده می شود. البته در برخی مواقع قسمتی از کار به وسیله تیم حسابداری شرکت انجام می‌شود. در اکثر مواقع، در کنار استفاده از خدمات اجرایی، از خدمات عملیاتی و مشاوره هم استفاده می‌شود و یک حسابدار باتجربه و کاربلد به منظور انجام امور مالی فرستاده می‌شود.

برخی از خدمات اجرایی حسابداری به این صورت می‌باشد:

  • انجام فعالیت‌های حسابداری حقوق، فرستادن لیست‌های بیمه و مالیات
  • انواع کارهای حسابداری شرکت
  • تهیه صورت مالی و حسابرسی

4. خدمات 360 درجه حسابداری

ممکن است برخی از شرکت‌ها خدماتشان را به صورت تخصصی و در یک زمینه انجام دهند. اما گاهی اوقات ترکیبی از خدمات مختلف به مشتریان ارائه می‌شود که به آن خدمات 360 درجه می‌گویند. البته نمی‌توان این نوع خدمات را برای همه شرکت‌ها انجام داد و باید در ابتدا نیاز آن‌ها به درستی بررسی شود.