اجتماعیاخبار کسب و کار

محموله پستی من کجاست؟

بررسی روش های پیگیری مرسولات پستی

پیش از آنکه در خصوص ارسال بسته به شهرستان از درب منزل و رهگیری مرسولات پستی در سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir و روش های آن با شما عزیزان صحبت کنیم، باید بگوییم که با پیشرفت و مدرن شدن جوامع، خدماتی جدیدی برای حمل بسته های افراد در سریع ترین زمان ممکن به وجود آمده است. پست کردن یک مرسوله کاری است که امروزه بسیار رواج دارد؛ اما هنوز هم برای پست مرسولات با ارزش و گران قیمت نگرانی وجود دارد. شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده که برای ارسال یک بسته وقت کافی ندارید و نگران هستید که هر چه زودتر بسته ارسالیتان به دست طرف مقابلتان برسد؛

محموله پستی من کجاست؟

اما از کجا باید متوجه شویم که بسته پستی ارسال شده ما، در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا از شهر خودمان خارج یا وارد شهر مقصد شده است؟ پیگیری مرسوله پستی خدمتی از شرکت ملی پست کشور عزیزمان ایران است که به راحتی می توانید به وسیله آن از وضعیت مرسولات ارسالی خود مطلع شوید و پیگیری مرسولات پستی با کد ملی یا کد رهگیری را انجام دهید.

دقت داشته باشید که سامانه رصد مرصولات پستی به شما این امکان را می دهد که به سادگی و در چند ثانیه، تک تک اقدامات صورت گرفته بر روی مرسوله پستی تان را ببینید و از مراحل رسیدن مرسوله پستی خود آگاه شوید.

پیگیری مرسولات پستی راهنمای ساده ای دارد. اگر شما هم طرفدار خرید از سایت ها و پیج های اینترنتی هستید، حتما با پست و رهگیری مرسوله پستی سر و کار داشته اید. شاید خریداری کردن یک وسیله از اینترنت کار ساده ای به نظر برسد، اما مشکلات خود را دارد. گاهی اوقات هم نگران مرسولات پستی مهمی مانند کارت پایان خدمت، گذرنامه، گواهینامه و … هستید که هنوز به دست شما نرسیده است. به طور کلی مرسولات پستی دو نوع هستند که برای پیگیری هر کدام روش متفاوتی وجود دارد.

  • مرسولات پستی: این مرسولات، مرسولاتی هستند که توسط شرکت ملی پست دریافت می شوند و با یک کد رهگیری ۲۰ رقمی می توان آن ها را در سایتpost.ir پیگیری کرد.
  • مرسولات پستی سازمانی: این مرسولات توسط سازمان ها پست می شوند و روش پیگیری آن ها با مرسولات پستی معمولی متفاوت است. بطور نمونه پیگیری کارت ماشین و رهگیری گواهینامه در زمره ی این مرسولات سازمانی است.

خوشبختانه برای رفع نگرانی از هر نوع مرسوله پستی، روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد.

  • پیگیری مرسولات پستی با کد رهگیری: این روش مخصوص مرسولات پستی ساده است و مربوط به رهگیری مرسوله پستی مانند گواهینامه، کارت پایان خدمت و … نمی شود.
  • پیگیری مرسولات پستی با کد ملی: این روش مخصوص مرسولات پستی سازمانی است و با کمک کد USSD می توان به راحتی این مرسولات را پیگیری کرد.

باید بدانید که اگر با مشکل نرسیدن مرسوله پستی مواجه شدید، می توانید از طریق تلفن های اداره پست ، مشکل را بررسی نمایید.

پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری

پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری از طریق سامانه مرسولات شرکت ملی پست

اگر از هر جایی خرید اینترنتی کرده اید و یک کد پیگیری ۲۰ رقمی در اختیار شما گذاشته شده است یا یک مرسوله را خودتان برای یک شهر دیگر از طریق دفاتر خدماتی و پستی، پست کرده اید و باز هم یک کد 20 رقمی در دست دارید، اصلا نگران نباشید! می توانید به راحتی با روش زیر مرسولات خود را پیگیری کنید.

  1. معمولا وقتی با مراجعه به دفاتر خدماتی، خودتان یک بسته را پست می کنید، یک پیامک حاوی یک کد ۲۰ رقمی پیگیری برای شما ارسال خواهد شد؛ اما اگر پیامکی دریافت نکرده اید و فقط یک فاکتور در دست دارید هم مشکلی نیست. برای اینکه متوجه شوید کد ۲۰ رقمی در کجای فاکتور نمایش داده می شود، به عکس زیر دقت کنید.
  2. بعد از در دست داشتن کد پیگیری کار شما راحت است. کافیست به لینک زیر وارد شوید، تا سایت رهگیری مرسوله پستی برای شما باز شود.
  3. سپس در کادر نشان داده شده، به صورت زیر کد مرسوله خود را وارد کنید. سپس بر روی علامت جستجوی زرد رنگ کلیک کنید.

 نکته: دقت کنید کد مرسوله باید دقیقا دارای ۲۰ عدد باشد.

  1. اگر کد مرسوله خود را به درستی وارد کرده باشید، صفحه ای همانند عکس زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.
  2. اگر می خواهید از تمام جزئیات مرسوله آگاه شوید، بر روی کادر زرد رنگ بالا کلیک کنید.
  3. شما می توانید جزئیات کامل مرسوله خود را رصد کنید. در این سامانه تمام رویدادها مرحله به مرحله نمایش داده می شود.

پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری از طریق پیامک؛ بدون نیاز به اینترنت

اگر به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارید و نیاز فوری به رهگیری مرسوله پستی خود دارید، اصلا نگران نباشید! راه دیگری هم هست.

کافیست کد رهگیری ۲۰ رقمی مرسوله خود را به سر شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید و از وضعیت مرسوله خود با خبر شوید.

 نکته: اگر بعد از ارسال پیامک، به شما پیامکی ارسال نشد. حرف R را کنار کد رهگیری خود تایپ کنید و مجددا پیامک را ارسال کنید.

رهگیری مرسولات پستی با کد ملی

رهگیری مرسولات سازمانی از طریق سایت

رهگیری مرسوله پستی با کد ملی ، فقط مختص پیگیری مرسولات سازمانی مانند گواهینامه و نظام وظیفه است. برای این کار ابتدا وارد لینک زیر شوید.

صفحه ای همانند شکل زیر برای شما نمایش داده خواهد شد. شما می توانید یکی از گزینه های مربوط به گواهینامه یا نظام وظیفه را انتخاب کنید و با وارد کردن کد ملی، مرسوله خود را پیگیری کنید.

 نکته: این سایت تمام اطلاعات مرسولات سازمانی مانند کارت سوخت، کارت خودرو و … را در بر دارد، اما برای پیگیری گواهینامه و نظام وظیفه فقط شماره ملی نیاز است. بقیه موارد نیاز به اطلاعات دیگری دارند.

رهگیری مرسولات سازمانی از طریق کد USSD

برای رهگیری مرسوله پستی ( مرسوله سازمانی ) باید از کد دستوری #110* استفاده کنید و طبق مراحل زیر پیش روید.

  • کد بالا را در گوشی خود شماره گیری کنید تا با صفحه ای همانند تصویر زیر روبرو شوید.
  • گزینه اول یعنی خدمات قابل ارائه را انتخاب کنید.
  • در این مرحله پلیس 10+ را انتخاب کنید. صفحه ای همانند تصویر زیر برای شما باز می شود.
  • گزینه دوم، وضعیت مدارک را انتخاب کنید و سپس با توجه به درخواست خود یکی از گزینه های زیر را وارد کنید و در نهایت با وارد کردن کد ملی ( مخصوص گواهینامه و نظام وظیفه) مرسوله خود را پیگیری کنید.

پیگیری مرسوله پستی

مشتریان شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای بررسی وضعیت مرسوله خود در سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir و سامانه پیامکی شرکت پست می توانند با کمک کد رهگیری برای مطلع شدن ازجزئیات وضعیت بسته خود اقدام نمایند. برای بسته های سازمانی نیز می توانند از سامانه najatracking.post.ir استفاده نمایند.

اداره پست امکان پیگیری مرسولات پستی را به روش های مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار داده است که تا زمان تحویل بسته به صورت پست پیشتاز و یا پست عادی گیرنده بتواند وضعیت مرسوله خود را به آسانی پیگیری نمایند. گیرنده بسته پستی، در صورت مواجه شدن با این سوال که بسته پستی من کجاست؟ می بایست برای رصد مرسوله پستی خود کد رهگیری مرسوله را از فرستنده بسته دریافت نماید. این خدمات امروزه که خریدهای اینترنتی رواج پیدا کرده است بسیار کاربرد دارد.

مشتریان به راحتی می توانند از جزئیات اطلاعات بسته پستی خود نظیر تاریخ و ساعت دقیق دریافت و پذیرش بسته پستی از سوی اداره پست، وزن بسته پستی، هزینه ارسال بسته، اسامی فرستنده و گیرنده مرسوله و از جمله مهم ترین این خدمات که مشاهده آخرین وضعیت مکانی مرسوله تا زمانی که بسته به مقصد می رسد است را مطلع شوند. بدین منظور، کافی است تا رو این لینک tracking.post.ir بزنین و با استفاده از این کد بسته تون رو پیگیری کنین.

حال اینکه مشتریان از این خدمات چگونه می توانند بهره مند شوند شرکت ملی پست بستری در فضای اینترنتی فراهم نموده است که سایت سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir است در ادامه مقاله نحوه ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir و روش های مختلف پیگیری مرسولات پستی را عنوان خواهیم نمود.

ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir

سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست سعی در ثبت درج اطلاعات لحظه به لحظه ای جابه‌جایی مرسولات پستی مشتریان را بر عهده دارد. مشتریان ، در صورت مواجه شدن با این سوال که بسته پستی من کجاست؟ می توانند بدون مواجه شدن با مشکل سامانه رهگیری مرسولات پستی ، برای رهگیری مرسوله خود با دریافت کد رهگیری از این سامانه استفاده نمایند. بدین منظور، کافی است تا رو این لینک tracking.post.ir بزنین و با استفاده از این کد بسته تون رو پیگیری کنین. در ادامه نحوه ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir مرحله به مرحله عنوان خواهیم نمود.

افراد برای استفاده از سامانه رهگیری مرسولات پستی traking.post.ir ابتدا نشانی را در مرورگر اینترنتی جستجو نمایند.

در صفحه زیر داخل کادر سفید رنگ شماره مرسوله خود را می بایست وارد نموده و از علامت ذره بین شکل زرد رنگ برای جستجو استفاده نمایند.

شرکت پست برای دسترسی مشتریان به این اطلاعات راه‌های دیگری را نیز در اختیار مشتریان خود قرار داده است که در ادامه مطلب به آن ها پرداخت شده است.

پیگیری مرسولات پستی با کد ملی

استفاده از برخی از سامانه های دولتی همچون سامانه ثنا، به منظور مشاهده ابلاغیه با موبایل ، مستلزم ثبت نام در این سامانه ها می باشد؛ این در حالی است که استفاده از برخی دیگر از سامانه ها مانند سامانه پیگیری مرسولات پستی ، نیازمند ثبت نام در آن ها نمی باشد.

در صورت مواجه شدن با سوال بسته پستی من کجاست؟ برای رهگیری بسته های پستی با استفاده از شماره ملی و نام و نام خانوادگی می بایست توجه داشت که افراد، بدون مواجه شدن با مشکل سامانه رهگیری مرسولات پستی، برای پیگیری مرسوله های سازمانی خود می توانند از این روش بهره گیرند. بدین منظور، کافی است تا رو این لینک tracking.post.ir بزنین و با استفاده از این کد بسته تون رو پیگیری کنین.

منظور از پیگیری بسته های سازمانی با کمک شماره ملی پیگیری بسته های مختص به گواهینامه و نظام وظیفه را نام برد. که در ادامه مطلب مراحل پیگیری مرسولات سازمانی را با استفاده از شماره ملی در سامانه najatracking.post.ir را شرح خواهیم داد.

افراد متقاضی، در صورت مواجه شدن با سوال بسته پستی من کجاست؟ برای استفاده از سامانه najatracking.post.ir برای پیگیری مرسولات پستی سازمانی ابتدا نشانی را در مرورگر اینترنتی جستجو نمایند.

افراد در این صفحه با انتخاب نوع سند که می بایست گواهینامه یا نظام وظیفه باشد جهت رهگیری بسته کد ملی را وارد نموده و دکمه جستجو را انتخاب نمایند.

همچنان افراد در سامانه najatracking.post.ir می توانند پیگیری بسته های سازمانی دیگری مانند کارت سوخت، کارت خودرو، شناسنامه خودرو، اسناد موتور سیکلت، دیوان عدالت اداری و رهگیری سیم کارت را پیگیری نمایند. شایان به ذکر است برای رهگیری این سندها در این سامانه نیاز به وارد نمودن اطلاعاتی به غیر از شماره ملی است.

رصد مرسوله پستی از طریق پیامک

شرکت ملی پست برای سهولت دسترسی به اطلاعات بسته های پستی برای مشتریانی که امکان دسترسی به اینترنت را ندارند یا افرادی که با مشکل سامانه رهگیری مرسولات پستی، مواجه شده اند، راه پیگیری مرسولات از طریق پیامک با موبایل را در اختیارشان قرار داده است. افراد متقاضی، در صورت مواجه شدن با سوال بسته پستی من کجاست؟ می بایست حرف R را در متن یک پیامک جدید وارد نموده و در کنار آن کد 24 رقمی مرسوله خود را وارد نمایند. در آخر این متن پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال نمایند.

افراد می توانند در تصویر زیر صفحه پیام رسان یک گوشی موبایل را که برای پیگیری مرسوله پستی اقدام نموده است را ملاحظه نمایند.

با ارسال این پیام کوتاه توسط مشتریان برای رهگیری مرسوله پستی خود از سوی سامانه پیام کوتاه شرکت ملی پست وضعیت بسته پستی و راهنمای آن برای آنان ارسال می‌ گردد.