اخبار کسب و کارعمومی

نحوه عملکرد و نصب سپتیک تانک فاضلاب

دستورالعمل نصب سپتیک تانک پلی اتیلنی

در این مقاله نصب سپتیک تانک ، انواع روش های نصب برای هر نوع سپتیک تانک بویژه سپتیک تانک پلی اتیلنی شرح داده خواهد شد. انواع مختلف سپتیک تانک بر اساس جنس تولید در محل پروژه، نصب و راه اندازی می گردد. پس از بازدید از محل نصب، نقشه های اجرایی به کارفرمای محترم ارائه می گردد. مشتریان باید بر اساس آشنایی با سپتیک تانک پلی اتیلن و نقشه های اجرایی اقدام به خاکبرداری نمایند و با هماهنگی، مخزن سپتیک تانک را نصب نمایند. در قسمت زیر به برخی نکات در این راستا اشاره خواهیم نمود.

  • در صورت تردد ماشین آلات سنگین در مکان نصب سپتیک، توصیه می شود به وسیله فنس جداسازی صورت گیرد
  • عمق نصب سپتیک باید به طریقی باشد که خروجی فاضلاب به صورت ثقلی وارد لوله ورودی سپتیک شود.
  • محل نصب باید حداقل ۱۰ متر از ساختمان و ۳۰ متر از چاه های آب فاصله داشته باشد
  • زیر سازی و رگلاژ محل نصب سپتیک ضروری است.( شیب سطح زیر سپتیک صفر در صد می باشد)
  • فاصله مناسب از ساختمان حداقل ۳ متر

نحوه عملکرد و نصب سپتیک تانک فاضلاب

نکات مکان یابی سپتیک تانک

دور از مسیر نهرها و آبگیرها باشد، در سطحی هموار ساخته شود، سپتیک تانک در جهت مخالف وزش بادهای غالب ساخته شود چند نکته: طول انباره مستطیل شکل را ۲ تا ۴ برابر پهنای آن انتخاب می کنند. عمق موثر برای انباره باید ۱٫۲ متر باشد، عمق موثر عبارتست از فاصله آزاد فاضلاب تا کف تانک. فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره حداقل باید ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد. برای زلال سازی بهتر فاضلاب معمولاٌ سپتیک تانک ها را دو یا سه مخزنه می سازندکه حجم قسمت اول را دو برابر حجم قسمتهای بعدی طراحی می کنند.

که این امر به منظور جلوگیری از نوسانات سطحی فاضلاب و طولانی تر کردن تخلیه لجن صورت می گیرد. ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب معمولاٌ برابر ۸۰ درصد در نظر گرفته می شود. میزان تولید فاضلاب با توجه به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند ۱۲ تا ۱۵ ساعت (به دلیل عدم حضور پرسنل عملیاتی در طول روز) طراحی می گردد.

روش نصب سپتیک تانک

بطور کلی سپتیک تانکها را به دو صورت دفنی و زمینی و هوایی نصب می نمایند. اما با توجه به آنکه در اغلب موارد لوله ورودی فاضلاب به سپتیک تانک در زیرزمین واقع شده است، ما مجبور به نصب سپتیک تانک بصورت دفنی هستیم.

نصب سپتیک تانک بصورت دفنی

قبل از نصب سپتیک تانک بصورت دفنی باید بررسی نمود که سپتیک تانک مورد استفاده توانایی تحمل بار خاک اطراف و سربارهای احتمالی را داشته باشد. در صورتیکه سپتیک تانک مقاومت کافی نداشته باشد، به سبب اعمال بارهای وارده دچار تغییر شکلهای نامناسب شده و باعث شکستگی اتصالات و نشت فاضلاب به بیرون سپتیک تانک خواهد شد. با توجه به همین مسئله سپتیک تانکهای پلی اتیلنی لوتوس به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که توان تحمل خاک اطراف و سربارهای احتمالی (غیر از ترافیک) را دارا می باشند و با اطمینان کامل می توان آنها را در زیر زمین بصورت مدفون نصب نمود. برای نصب سپتیک تانکهای پلی اتیلنی مراحل زیر را دنبال نمایید.

  • ابتدا زمین را به طول یک متر بیشتر از طول سپتیک تانک و عرض نیم متر بیشتر از عرض سپتیک تانک حفر نمایید. عمق گود باید حداقل برابر ارتفاع سپتیک تانک به اضافه عمق لوله ورودی باشد.
  • در صورتیکه خاک محل مقاومت کافی را دارد یک لایه بتن مگر با عیار حداقل 150 کیلوگرم بر مترمکعب در کف گود اجرا نمایید. دقت کنید که بتن مگر بصورت کاملا تراز اجرا گردد.
  • سپتیک تانک را بر با کمک قلابهای مخصوص با استفاده از جرثقیل در گود قرار دهید.
  • لوله های وروردی و خروجی و خروجی بیوگاز را متصل نمایید.
  • خاک مازاد گودبرداری را الک کرده بطوریکه خاک عاری از ذرات سنگدانه بزرگتر از 1 اینچ باشد.
  • خاک الک شده را بصورت دستی یا با استفاده از وسایل مکانیکی در اطراف سپتیک تانک بریزید. دقت نمایید که خاک نباید مستقیما بر روی سپتیک تانک ریخته شود بلکه باید در فضای بین سپتیک تانک و دیواره گود ریخته شود.

در اینجا به موارد مهمی که باید در نصب مخازن رعایت گردد اشاره شده است. این دستورالعمل بر پایه استانداردهای جهانی و تجربیات شرکت های بزرگ اروپایی و آمریکایی طی سال ها فعالیت در این زمینه و همچنین تجربیات شرکت در اجرای پروژه های خود نوشته شده و مطمئنا کمک شایانی در جهت اجرای صحیح عملیات نصب و بهره برداری این نوع محصولات خواهد داشت. ولی مسلما این دستورالعمل جایگزین استانداردهای نصب مخازن نمی گردد. در زیر موارد مهم و لازم جهت دفن دستگاه های سپتیک تانک پلی اتیلن در درون زمین آورده شده است :

الف) آماده سازی چاله نصب سپتیک تانک پلی اتیلن :

از مهمترین مراحل نصب سپتیک تانک پلی اتیلن زیرزمینی ، آماده سازی چاله نصب قبل از قرار دادن سپتیک تانک پلی اتیلن در آن است. درباره آماده سازی چاله نصب رعایت موارد زیر ضروری است:

  • چاله باید عاری از قطعه سنگ ها و اشیای سخت با ابعاد بزرگ باشد.
  • حتما باید شیب کف چاله صفر باشد.
  • اگر خاک چاله استحکام لازم جهت تحمل وزن سپتیک تانک پلی اتیلن را داشته باشد، خاک مربوطه متراکم می شود (با تراکم حدود %95) و در غیر اینصورت باید از بتن برای کف چاله استفاده کرد.
  • در صورت بتن ریزی کف چاله، باید حداقل، بتنی به ارتفاع 10-15 سانتیمتر ریخته شود.
  • ابعاد محدوده آماده سازی شده زیر سپتیک تانک پلی اتیلن (چه خاک متراکم شده ، چه بتن) از طول و عرض حتما باید حدود 1 متر بزرگتر از ابعاد خود سپتیک تانک پلی اتیلن باشد.
  • دیواره های چاله کمی شیب دار باشند، که به هنگام کار کردن درون چاله خطری از بابت ریزش خاک به درون چاله وجود نداشته باشد.

ب) حمل و جابجایی صحیح سپتیک تانک پلی اتیلن :

دستگاه های سپتیک تانک پلی اتیلن تولیدی این شرکت با رعایت اصول لازم در کارخانه بارگیری شده و تحویل مشتری می گردند. لذا لازم است هنگام تخلیه بار و همچنین انتقال سپتیک تانک پلی اتیلن به درون چاله و جاسازی آن در چاله حتما مواردی رعایت شود تا سپتیک تانک پلی اتیلنصدمه نبیند. موارد مهم به شرح ذیل می باشند:

  • هنگام بلند کردن سپتیک تانک پلی اتیلن از روی وسیله نقلیه، حتما از کمربند تعبیه شده روی سپتیک تانک پلی اتیلن استفاده گردد.
  • هنگام برداشتن سپتیک تانک پلی اتیلن از روی وسیله نقلیه و همچنین موقع انتقال آن به درون چاله همیشه تعادل سپتیک تانک پلی اتیلنحفظ گردد، طبق
  • دستگاه های سپتیک تانک پلی اتیلن تولیدی این شرکت دارای پایه هستند بنابراین گذاشتن سپتیک تانک پلی اتیلن روی زمین یا درون چاله حتما به آرامی صورت پذیرد.

ج) وصل کردن اتصالات سپتیک تانک پلی اتیلن :

    تمام انشعابات ورودی و خروجی سپتیک تانک پلی اتیلن بعد از جایگذاری سپتیک تانک پلی اتیلن در چاله وصل می شوند. البته جهت سهولت در فرآیند خاک ریزی و متراکم کردن خاک می توان انشعابات را مرحله به مرحله وصل کرد ولی در صورت باز ماندن سر انشعابات در مراحلی از دفن، باید مراقب بود که از جای انشعابات خاک وارد سپتیک تانک پلی اتیلن نشود.

    حتما باد دقت نمود که روی لوله های انشعابات ، خاک با حجم زیاد یکدفعه ریخته نشود و یا حتی در این بخش ها از آجر و بتن بابت حفاظت استفاده گردد که مانع هر گونه فشار به این مناطق شود.

د) پر کردن اطراف سپتیک تانک پلی اتیلن :

     جهت سهولت در پر کردن اطراف سپتیک تانک پلی اتیلن و انجام صحیح عمل کمپکت، حتما دور تا دور سپتیک تانک پلی اتیلن فضایی در حدود 5/0 متر وجود داشته باشد،

     برای پر کردن زیر سپتیک تانک پلی اتیلن و اطراف سپتیک تانک پلی اتیلن می توان از مصالح زیر استفاده کرد:

        شن و ماسه درشت (Coarse sand or squeegee)

        شن نخودی (Pea gravel)

        خرده سنگ ها (Crushed and screened rock chips)

    از مصالح زیر به هیچ وجه نباید استفاده کرد:

        آسفالت کنده شده از سطح زمین

        نخاله های ساختمانی

        خرده سنگ ها با لبه های تیز

    اندازه مصالح ریخته شده دور سپتیک تانک پلی اتیلن از 15–20 میلیمتر تجاوز نکند

    مواد مجاز بیان شده در بالا جهت پر کردن اطراف سپتیک تانک پلی اتیلن ، در لایه های 30 سانتی متری دور سپتیک تانک پلی اتیلن ریخته شده و هر لایه تا درصد تراکم استاندارد (حدود %95) کمپکت شود. لازم به ذکر است که حتما زیر سپتیک تانک پلی اتیلن هم کامل پر شود و فضای خالی باقی نماند.

    هنگام پر کردن اطراف سپتیک تانک پلی اتیلن به هیچ وجه نباید مصالح، مستقیما روی سپتیک تانک پلی اتیلن ریخته شود.

    پر کردن و کمپکت با مصالح گفته شده باید تا 30 سانتی متر بالای تاج سپتیک تانک پلی اتیلن ادامه داشته باشد.

    برای پر کردن عمق دفن باقی مانده، از خاک معمولی منطقه می توان استفاده کرد.

    وسایل مکانیکی سنگین (مثل لودر و کمپرسی و …) به هیچ وجه بر روی محل دفن سپتیک تانک پلی اتیلن حرکت نکنند.

    اگر قرار است که سپتیک تانک پلی اتیلن در جایی نصب شود که بار ترافیکی موجود باشد ، می بایست با مشورت مهندسین مشاور تمهیداتی جهت اجرای بتن مسلح یا افزایش ارتفاع خاک متراکم روی سپتیک تانک پلی اتیلن اتخاذ گردد.

    ولی در کل توصیه می شود که سپتیک تانک پلی اتیلن در جایی نصب شود که حدالامکان بار ترافیکی نداشته باشیم.

    اطراف آدم روهای (دریچه بازدید) سپتیک تانک پلی اتیلن تا سطح زمین با بتن ، آجر و یا حفاظ های فلزی محافظت شوند و در صورتیکه بار زیادی روی سپتیک تانک پلی اتیلن نباشد می توان از همان مصالح مناسب برای پر کردن اطراف سپتیک تانک پلی اتیلن استفاده کرد و با کمپکت مناسب ایمنی اطراف آدم روها را تامین نمود.

ه) نکات نصب سپتیک تانک پلی اتیلن در جایی که آب زیرزمینی موجود است :

در مناطقی که آب زیرزمینی دارد برای نصب سپتیک تانک پلی اتیلن حتما باید تمهیدات ویژه ای اتخاذ گردد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • اگر آبی در چاله نصب سپتیک تانک باشد حتما قبل از عملیات جایگذاری تخلیه گردد.
  • زیر سازی چاله باید با استحکام بیشتری صورت گیرد تا بعد از بارگذاری موجب نشست خاک زیر پایه های سپتیک تانک پلی اتیلن نگردد.
  • با استفاده از حایل هایی مانع ورود آب به داخل چاله سپتیک تانک شوید.
  • برای جلوگیری از بلند شدن سپتیک تانک پلی اتیلن می توان از وزنه هایی با تسمه های مخصوص استفاده کرد.
  • عمق آب زیر زمینی نباید بیش از 2 متر بالای سپتیک تانک پلی اتیلن باشد.

منبع مقاله: فرآب صنعت