اخبار کسب و کاراقتصادیحوادث

مشکلات رایج پدال ترمز و روشهای برطرف کردن آن

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  خرابی پدال ترمز یکی از انواع پدال خودرو و یکی از مهمترین قطعات خودرو به شمار می رود که شامل قسمت های مختلفی است. کوچکترین نقص در هریک از بخش های سیستم ترمز سبب بروز صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری برای افراد می شود، بدین ترتیب باید از سلامت سیستم ترمز خودرو پیش از این که رانندگی کنید، مطمئن شوید. اگر ساکن همدان هستید جهت مشکل خودروی خود باتری به باتری خودرو در محل همدان را انجام دهید.

مشکلات رایج پدال ترمز و روشهای برطرف کردن آن

 

پدال ترمز و نحوه عملکرد آن

یکی از اجزای تشکیل دهنده ترمز وسیله نقلیه که باید محکم و کمی سفت باشد، پدال ترمز است. پس در نظر داشته باشید برای  خرابی پدال ترمز یعنی در حین ترمز گرفتن، پدال ترمز باید در سفت ترین حالت ممکن باشد. البته تمامی ترمزها زمانیکه اتومبیل خاموش است، سفت هستند و به محض روشن شدن خودرو، کمی نرم می شوند که این امری طبیعی است.

طراحی های خاص متخصصان در سیستم های مختلف ترمز، عملا باعث افزایش نیروی اولیه وارد شده به پدال ترمز می شود تا توانایی کاهش سرعت یا توقف اتومبیل را داشته باشد. مهندسان از افزایش نیروی هیدرولیکی و اصول مزیت مکانیکی (اهرم) به این منظور استفاده می کنند تا سبب افزایش و چند برابر شدن نیروی اولیه وارد شده شوند. نیرویی که به وسیله ماشین طبق اصل مزیت مکانیکی، بر جسم وارد می شود نسبت به نیرویی که ما بر خودرو وارد می کنیم، چند برابر است.

مزیت مکانیکی در اهرم ها، از نسبت اندازه طول بازوی محرک به طول بازوی مقاوم حاصل می شود. چنانچه این نسبت دستکاری شود، عملا نیروی وارد شده چند برابر می شود تا بتوانیم خودرو را متوقف کنیم. همینطور طبق اصول و قواعد هیدرولیک، نیرو در بیشتر خودروها از طریق یک سیال تراکم ناپذیر که غالبا روغن ترمز است، منتقل و منجر به ترمزگیری در چرخ ها می شود. نیروی خروجی در سیستم های هیدرولیک با استفاده از قانون پاسکال به مضربی از نیروی ورودی تبدیل می شود. در هیدرودینامیک یک قانون ابتدایی وجود دارد که می گوید اگر در هر نقطه از یک سیال تراکم ناپذیر، فشار تغییر کند به تمامی نقاط و سطح سیال منتقل می شود. در نتیجه همه این محاسبات، نیروی موردنیاز تولید می شود و خودرو در حین ترمزگیری متوقف می شود.

از مهمترین بخش های هر اتومبیل که توجه به آن از اولویت های استفاده از خودرو به شمار می رود سیستم ترمز است. هنگام خرابی پدال ترمز، اتفاقاتی رخ می دهد که در صورت بروز هر یک از آنها باید به نمایندگی های مجاز برای تعمیر مراجعه کنید.

ایجاد صدا هنگام ترمزگیری

شنیدن صدای سوت مانند از چرخ ها در حین ترمز یکی از نشانه های جدی خرابی پدال ترمز است. البته سوت کشیدن صرفا به علت خرابی پدال ترمز نیست و دلایل دیگری هم دارد. به عنوان مثال زمانی که برای تعویض لنت خودرو جدیدا اقدام کرده اید، درصورت استفاده از جنس ارزان و نامرغوب، وقتی که ترمز می گیرید صدای سوت می شنوید. اگر لنت ترمز هم تمام شده باشد مجددا زمانی که ترمز می گیرید صدای سوت را می شنوید. پس اگر اخیرا لنت ترمز خودروی خود را عوض نکرده اید، دلیل سوت کشیدن ترمزها اینست که لنت چرخ ها تمام شده است.

ضربه زدن پدال ترمز( لرزش)

گاهی اوقات در حین ترمز گیری احساس می کنید که پدال ترمز ضربه می زند یا لرزش دارد. دلیل ضربه زدن پدال ترمز، ساییده شدن بیش از حد لنت ترمز و تاب برداشتن دیسک ترمز است. البته این مشکل میتواند دلایل دیگری داشته باشد ولی این دو مشکل مذکور رایج تر است. لرزش فرمان هنگام ترمزگیری نیز می تواند با پدال و لنت مرتبط باشد.

پدال ترمز اسفنجی

درصورت پائین بودن سطح روغن ترمز، متورم شدن لوله انتقال روغن ترمز و سوراخ شدن بخشی از سیستم ترمز، هوا به سیستم ترمز وارد می شود که چنانچه سیستم ترمز را هواگیری کنید، این نقص در پدال ترمز برطرف می شود. بهتر است یک تعمیرکار خودرو، سیستم ترمز خودروی شما را هواگیری کند. روش های آن در دفترچه راهنمای نگهداری و تعمیرات هر اتومبیل، شرح داده شده است.

سفت شدن پدال ترمز

سفت شدن پدال ترمز یکی دیگر از علائم خرابی ترمز خودرو است. گاهی اوقات وقتی که رانندگی می کنید، متوجه می شوید که پدال ترمز نسبت به گذشته سفت تر درگیر می شود و مثل قبل نیست. زمانی که برای استفاده از ترمز به نیروی بیشتری احتیاج دارید، به این حالت خشکی پدال ترمز می گویند که علت چنین مشکلی به احتمال زیاد از بوستر خودرو است. بوستر از قطعات اصلی سیستم ترمز خودرو به شمار می رود. چنانچه چنین مشکلی را تشخیص دادید باید به سرعت آن را برطرف کنید.

ترمز با فاصله زیاد

از دیگر مشکلات رایج در پدال ترمز، جذب مایع ترمز و رطوبت از هوا میباشد که در نهایت در عملکرد آن مشکلاتی بروز می دهد و باید مایع درون ترمز تعویض شود. در صورتی که حس می کنید که وقتی با اتومبیل خود ترمز می کنید بیش از حد طبیعی زمان می برد و خودرو دیر متوقف می شود، شاید ترمز خودروی شما خراب شده و در حال از کار افتادن باشد. با وجود این که چنین مشکلی کوتاه مدت است ولی باید علت آن را پیدا کنید. اگر افراد بطور مداوم در جاده های منحنی و با پیچ رانندگی کنند، ترمز خودروی آن ها از کار می افتد.

روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر

نشت مایع

درصورتی که درپوش ها در سیستم ترمز، شل شوند یا بشکنند و یا لوله ها آسیب ببینند، بروز چنین مشکلاتی در کاهش قدرت ترمز خودرو بسیار مؤثر است و آلودگی در سیستم ترمز نیز تولید می شود. اگر در اتصالات خودرو هرگونه نشتی رخ دهد، مایع سیستم ترمز از بین می رود و در نتیجه سیستم ترمز خراب می شود و اجزای مختلف این سیستم نمی توانند بدرستی کار خود را انجام دهند. به همین علت وجود نشت مایع در سیستم ترمز سبب وجود مشکل در پدال ترمز می شود.

کشیده شدن چرخ ها در سرعت بالا

کشیده شدن چرخ ها در سرعت بالا به این معناست که عملکرد خودرو ضعیف شده است و چه بسا گاهی اوقات پدال ترمز پاره می شود. با وجود این مشکل به موتور فشار زیادی وارد می شود و آن کشش باعث آسیب دیدگی به موتور ماشین می شود. همینطور سرعت به اندازه ی مورد نظر بالا نمی رود. گاهی اوقات آویزان شدن کالیپر در خودرو از علل بروز این مشکل است. در چنین شرایطی باید با سرعت کم رانندگی کنید و آرام تر ترمز بگیرید.

دلایل سفتی پدال ترمز

راننده در حالت عادی به سادگی  پدال ترمز را فشار می دهد و مکانیزم ترمز وظیفه خود را انجام می دهد، یعنی اتومبیل متوقف می شود. ولی گاهی اوقات امکان دارد پدال ترمز با فشار خیلی زیادتری کار کند یا به علت سفت شدن بیش از حد اصلاً کار نکند. بطور کلی عملکرد نادرست بوستر ترمز باعث چوب یا سفت شدن پدال ترمز می شود. هر عاملی که در عملکرد این بوستر نقش دارد، می تواند موجب چوب شدن پدال ترمز شود. ولی سفت شدن پدال ترمز دلایل گوناگونی دارد که اگر آن دلایل را بدانید، میتوانید مشکل را رفع کنید.

بوستر ترمز ضعیف

از دلایل اصلی سفت بودن پدال ترمز می توان به بوستر ترمز اشاره کرد. در صورت ضعیف شدن بوستر ترمز، نمی تواند خلا مناسب تولید کند یعنی شما هیچ کمکی از سمت بوستر به هنگام اعمال فشار روی پدال ندارید، به همین علت پدال ترمز سفت می شود.

وظیفه دریچه بررسی کننده، کنترل خروج هوا از بوستر و جلوگیری از ورود هوا به آن است که گاهی اوقات امکان دارد شکسته شود و یا بد کار کند. بروز این مشکل باعث سفت شدن پدال ترمز می شود.

–  بررسی مکش اتومبیل

در حالت طبیعی وکیوم یا مکش موتور برای تأمین قدرت ترمز استفاده می شود و از سال ۱۹۵۰ تابه حال این تکنولوژی وجود دارد. خودرو ها از مکش استفاده می کنند که همین امر سبب چند برابر شدن نیرو در داخل موتور می شود و برای پدال ترمز استفاده شده و رمز کردن را آسان تر خواهد کرد. درپوش جلویی در حالت طبیعی امکان دارد عاملی برای مشکلات مکش و ترمز باشد و با گذشت زمان سبب ناکارآمدی می شود. بروز این مشکل نشاناز آن است که بوستر ترمز و سیلندر باید تعویض شوند.

بین موتور و بوستر یک لوله خرطومی وجود دارد که مکش را زیاد می کند و از نخستین مواردی به حساب می آید که باید آنرا بررسی کنید. اگر احتیاج باشد باید این لوله را دوباره متصل کنید یا آنرا جابه جا کنید ولی اگر این لوله نشتی ندارد و موتور روشن می شود، باید دو مهره ای که از سیلندر به بوستر بسته شده را کمی شل کنید. آنگاه پدال ترمز را به آرامی فشار داده و به صدای ایجاد شده بین بوستر و سیلندر گوش دهید. این صدا به معنی نشت از درپوش جلویی بوستر است.

–  نشتی شلنگ خلا

با اینکه بوستر ترمز علت اصلی خراب شدن پدال ترمز است، ولی گاهی اوقات عوامل دیگری می تواند در خرابی پدال ترمز مؤثر باشد. همینطور شلنگ خلا گاهی اوقات شروع به نشتی می کند و سبب کاهش تأثیر خلا روی سیستم ترمزگیری می شود.

اندازه اشتباه اجزا سیستم علت سفت شدن پدال ترمز

چنانچه اندازه هر قطعه به اشتباه انتخاب شده باشد در عملکرد آن بخش تأثیر دارد. به طورمثال اگر آن قطعه بزرگ یا کوچک باشد باعث بروز مشکلاتی می شود. همین مشکل در بوستر نیز می تواند رخ دهد و در صورتی که در سیستم ترمز خود از بوستر یا شلنگ نامناسب استفاده کنید پدال ترمز چوب می شود.

کثیفی یکی از دلایل سفت شدن ترمز

آلودگی ها از طریق مایع ترمز یا روغن ترمز به پدال ترمز وارد می شوند. به علت خاصیت روغن ترمز با گذشت زمان، آلودگی و کثیفی هایی مثل گل و لای جذب آن می شوند و به همین منظور پدال ترمز سفت می شود. اگر رنگ روغن ترمز طبق روال همیشه عنبری نبود باید پیش از اینکه پدال ترمز سفت شود آن را تمیز کنید. تعویض روغن ترمز یک امر عادی است ولی در صورت کثیف بودن مایع باید کثیفی ها را از درونخرابی پدال ترمز علائم خاصی دارد که هر راننده‌ای باید از آن‌ها مطلع باشد تا از بروز حوادث و خطرات جانی و مالی پیشگیری شود. سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مربوط به خودرو به شمار می‌رود که در تصادفات نقش مهمی دارد. هر ایرادی در این سیستم می‌تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد که بی توجهی به هر یک از نشانه‌های آن، پشیمانی به دنبال خواهد داشت. به عنوان یک راننده و فرد مسئول در جامعه در صورتی که هر مشکلی برای ترمز خودروی شما پیش آمد، باید از رانندگی با ماشین پرهیز کنید و در اولین فرصت از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید تا مشکل را پیدا و برطرف نماید. ما در این مقاله به بررسی علائم خرابی پدال ترمز و راهکارهای برطرف کردن هر یک را به طور کامل توضیح می‌دهیم. اگر به یادگیری تعمیرات خودرو علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنیم تا در آموزشگاه فنون برق شرکت نمایید.

مشکلات پدال ترمز چه نشانه‌هایی دارد؟

در این جا به بررسی انواع تغییرات ایجاد شده در ترمز و علائم مهمی که در زمان بروز خرابی پدال ترمز متوجه آن خواهید شد، می‌پردازیم. اگر در پدال ترمز خودروی شما مشکلاتی به وجود آمده است، این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید. همچنین می‌توانید را نیز بخوانید تا با تمامی مشکلات مربوط به سیستم ترمز ماشین آشنا شوید.

1- حس نرمی در پدال ترمز

اگر در زمان ترمز گرفتن، متوجه نرمی زیاد پدال ترمز شدید، یعنی مشکلی در آن وجود دارد. اسفنجی یا نرم بودن پدال ترمز یکی از اتفاقات رایج در خرابی پدال ترمز به شمار می‌رود. لقی پدال ترمز دلایل مختلفی دارد؛ یکی از علائم وجود هوا در سیستم ترمز احساس اسفنجی و لقی آن است. در واقع این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هوا در سیستم هیدرولیک وجود داشته و نارسایی ایجاد کرده باشد. همچنین اگر اتصالات لوله‌های سیستم ترمز و پدال آزاد شده و یا آسیب دیده باشند، کفشک‌های خودرو تنظیم نباشند و یا مایع ترمز کمتر از حد نرمال باشد، نرمی در پدال ترمز ممکن است حس شود.

راهکار رفع این مشکل با توجه به علت اصلی آن می‌تواند متفاوت باشد. باید مایع ترمز به سیلندر اضافه کنید، اتصالات و لوله‌های ترمز را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی، آن را برطرف کرده و یا اتصالات را به میزان مناسب سفت کنید. همچنین اگر نیاز به تنظیم کفشک‌ها باشد، این کار را به خوبی انجام دهید.

حتماً بخوانید:

2- خلاصی پدال ترمز؛ از علائم خرابی پدال ترمز

یکی از اتفاقات شایع در زمان رانندگی و ایجاد مشکل در ترمز، خلاصی پدال ترمز است. در این موقعیت با وجود فشار آوردن به پدال ترمز، از شتاب خودرو کاسته نشده و خودرو متوقف نمی‌شود. برای یافتن علت خالی کردن ترمز باید موارد مختلفی مانند شیر جبران کننده و لاستیک پیستون هیدرولیکی را بررسی کنید.

اگر لاستیک هیدرولیکی نشتی داشته و یا لاستیک پیستون هیدرولیکی چسبیده باشد باید قطعات را عوض کنید تا این مشکل در پدال ترمز رفع شود.

3- پدال ترمز سفت تر از حد نرمال

یکی از مواقعی که می‌تواند رانندگی را سخت و مشکل کند، سفت شدن پدال ترمز و نیاز آن به فشار آوردن بیش از حد است. برای عیب یابی در زمان سفتی پدال ترمز باید لنت‌ها، بوستر ترمز، کاسه ترمز، شلنگ خلأ، شیر یک طرفه خلأ، اتصال و مسیر بوستر خلائی، لاستیک پیستون، دیافراگم بوستر، پیستون‌های سیلندر چرخ‌ها و همچنین ورودی هوا به بوستر را بررسی کنید.

رفع مشکل سفت بودن پدال ترمز با توجه به یافتن علت اصلی، امکانپذیر است. اگر بوستر ترمز و یا پیستون‌های سیلندر مشکل داشته باشند، با تعمیر و یا تعویض هر یک از موارد مربوطه این مسئله را برطرف نمایید.

در صورت تنظیم نبودن کفشک‌ها آن‌ها تنظیم نمایید و اگر لنت‌ها مشکل داشته باشند، خیس شده و یا داغ کرده باشند، آن‌ها را خشک و یا خنک کنید. در زمان‌هایی که کاسه ترمز و لنت مصرف شده باشند؛ همچنین شیر یک طرفه خلأ، لاستیک پیستون و دیافراگم بوستر معیوب شده باشند؛ راهی به جز تعویض آن‌ها ندارید.

اگر ورودی هوا به بوستر دچار گرفتگی باشد، باید آن را تعمیر نمایید. در صورتی که اتصال خلائی خراب باشد باید آن را تعویض و در زمان مسدود بودن مسیر آن باید آن را باز کنید. با این روش‌ها می‌توانید خرابی پدال ترمز خودروی خود را درست کنید.

حتماً بخوانید:

4- عدم خلاصی پدال ترمز

گاهی ممکن است با آزاد نشدن ترمزها موجه شوید. یکی از علائم خرابی پمپ ترمز خودرو خلاص نشدن ترمز است.

در این صورت باید سوراخ‌های برگشت و میله فشاری پمپ اصلی، کفشک‌ها، سیلندر چرخ‌ها، میله بندی پدال، شیر یک طرفه، لاستیک پیستون هیدرولیکی، فنر برگردان، پیستون، دریچه جبران کننده، دیسک ترمز، او-رینگ پیستون ترمز، پدال ترمز و ترمز دستی بررسی شوند. در صورتی که پدال ترمز، سیم ترمز دستی، میله پمپ اصلی و کفشک‎‌ها تنظیم نباشند و به درستی کار نکنند، باید آن‌ها را تنظیم نمایید. اگر هر یک از این قطعات نیاز به تعویض داشت، آن را تعویض کنید.

راهکار دیگر برطرف کردن خلاص نشدن پدال ترمز این است که سوراخ‌های برگشت پمپ اصلی و دریچه جبران کننده را تمیز و باز کنید و قطعات دیگر مانند اورینگ ترمز، لاستیک پیستون هیدرولیکی، فنر برگردان، دیسک، شیر یک طرفه و پیستون را تعویض نمایید.

در برخی موارد سیلندرها قابل تعمیر هستند، در غیر این صورت می‌توانید سیلندر چرخ‌ها را تعویض کنید تا ترمز آزاد شود.

اگر آزاد نشدن ترمز دستی و و یا گیر کردن میله بندی پدال باعث آزاد نشدن پدال ترمز شده است، باید آن را آزاد و تنظیم نمایید و در صورتی که مشکلی در آن وجود داشته باشد، آن را تعمیر کنید.

حتماً بخوانید:

5- پایین بودن پدال ترمز

یک علت پایین رفتن پدال ترمز تنظیم نبودن خلاصی پدال است. همچنین دلایل دیگری مانند ساییدگی لنت‌ها، آسیب دیدگی کفشک‌ها، پایین آمدن سطح مایع ترمز و وجود هوا در سیستم ترمز از عوامل به وجود آونده پایین بودن کورس پدال ترمز است.

رفع این مشکلات با هوا گیری سیستم ترمز، اضافه کردن مایع ترمز، تعویض کردن لنت‌ها و کفشک‌ها و تنظیم ارتفاع پدال ترمز امکانپذیر است. برای یافتن علت و برطرف کردن هر کدام از این مشکلات اقدام نمایید.

حتماً بخوانید:

6- ضربه یا لرزش پدال ترمز

یکی دیگر از علائم خرابی پدال ترمز ماشین این است که در زمان ترمز گرفتن، متوجه شوید که پدال ترمز ضربه می‌زند. ضربه پدال در زمان ترمز گیری از نشانه‌های خرابی دیسک ترمز است.

اگر هر گونه لرزش در پدال ترمز و یا مواردی مشابه با ضربه زدن را حس کردید، باید دیسک ترمز و لنت‌ها را چک کنید. علت ضربه زدن پدال ترمز می‌تواند خرابی دیسک و یا لنت، بوستر، پمپ ترمز، هوای اضافه در مسیر ترمز باشد. مطابق با موارد ذکر شده در همین مقاله، عیب هر یک از قطعات را برطرف سازید تا لرزش پدال در زمان فشار دادن ترمز از بین برود.

7- دل دل زدن پدال ترمز

یک مورد از علائم خرابی پدال ترمز دل دل کردن آن است. اگر با فشار دادن پدال ترمز، احساس کردید نوسان حرکت در پدال ترمز وجود دارد، دیسک، بلبرینگ چرخ‌ها، چرخ‌های خودرو و کاسه ترمز را بررسی نمایید.

راهکار رفع این مشکل تعویض دیسک و کاسه ترمز، تنظیم کردن چرخ‌ها و همچنین تنظیم یا تعویض بلبرینگ آسیب دیده می‌باشد.

جمع بندی

به بررسی 7 مورد از علائم خرابی پذال ماشین و دلایل مختلف هر یک از مشکلات پرداختیم. همچنین راهکارهای اصلی و کارآمد را برای برطرف کردن هر یک از نشانه‌های خرابی پدال ترمز مطرح نمودیم تا در صورت مواجهه با این مشکلات بتوانید به راحتی علت را عیب یابی و مسئله را رفع کنید. حساسیت در خودرو بسیار بالاست و باید با اطمینان از صحت و کارایی آن، از خودرو استفاده کنید. به شما توصیه می‌کنیم اگر با هر کدام از موارد مشکوک در سیستم ترمز و پدال برخورد کردید، سریعاً از یک مکانیک خودرو کمک بگیرید تا مشکل را به درستی و قطعبه گزارش مشرق، یکی از نخستین درس‌ها هنگام آموزش رانندگی به متقاضیان، آشنایی با انواع پدال خودرو است. پدال‌ها بخشی مهم از هر خودرو هستند که در کنار فرمان و دنده، راندن یک خودرو را برای انسان‌ها امکان‌پذیر می‌کنند. در حالی که کنترل فرمان و دنده با دست صورت می‌گیرد، پدال‌ها توسط پای راننده کنترل می‌شوند. در این مطلب نگاهی به انواع پدال خودرو و کارکرد هرکدام از آن‌ها خواهیم داشت.

پدال گاز
نخستین پدال مهم در خودرو، پدال گاز است که در تمامی خودروها (اعم از دنده‌ای یا اتوماتیک) به یک شکل حضور دارد. پدال گاز در سمت راست پای راننده قرار گرفته است و معمولا فاصله اندکی با داشبورد دارد. هنگامی که راننده این پدال را فشار می‌دهد، هوای بیشتری از سوی انژکتور به سمت پیشرانه ارسال می‌شود و دور موتور افزایش می‌یابد.

شیوه کارکرد پدال گاز به فناوری اتومبیل شما بستگی دارد. در اکثر خودروهای ایرانی پدال گاز از دریچه سیمی استفاده می‌کند، به این معنا که پدال با یک سیم به دریچه گاز متصل شده است. با فشار دادن پدال گاز، دریچه تغییر وضعیت می‌دهد و هوای بیشتری به موتور وارد می‌شود. دریچه‌ گازهای سیمی ساده و کاربردی هستند و تعمیرات آن‌ها نیز آسان است، با این حال فناوری آن‌ها منسوخ شده است و مناسب استفاده در خودروهای مدرن نیست.

در خودروهای خارجی و برخی اتومبیل‌های جدید داخلی همچون ساینا S، از دریچه گاز برقی استفاده شده است. در این سیستم کنترل دریچه گاز با استفاده از یک شیر پروانه‌ای انجام می‌شود. این دریچه با فشردن پدال گاز باز و بسته می‌شود و هوای بیشتری را به درون مجموعه موتور می‌فرستد. استفاده از این سیستم کارآمدتر است اما در صورتی که تنظیم آن به خوبی انجام نشود، شاهد تاخیر دریچه گاز خواهید بود همانند آن‌چه در ساینا S می‌بینیم.

پدال گاز نسبت به دو پدال دیگر در سطح پایین‌تری قرار دارد، چرا که پای راننده برای مدت طولانی با آن درگیر است و در صورت بالا بودن موجب خستگی مفرط می‌شود. حساسیت پدال گاز هر خودرو با توجه به فناوری مورد استفاده، حجم موتور و نوع سوخت متفاوت است. با این حال اگر احساس می‌کنید پدال گاز واکنش مناسبی به فرامین شما نشان نمی‌دهد، بایستی از یک مکانیک خبره برای تعمیر آن کمک بخواهید.

گیر کردن پدال گاز بزرگترین مشکلی است که برای این قطعه رخ می‌دهد. هنگامی که سیم دریچه گاز (در نسخه‌های مکانیکی) پاره شود یا کنترل الکتریکی دریچه گاز برقی از دست برود، پدال گاز گیر می‌کند و نمی‌توان از آن استفاده کرد. دیگر علت وقوع این مشکل، شکستن خود پدال است. هنگامی که پدال گاز خودرو شما گیر کرد، دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و با کمک ترمزها خودرو را متوقف کنید.

گاز خوردن بیهوده موتور که در اصطلاح گاز هرز گفته می‌شود، یکی دیگر از مشکلات پیرامون پدال گاز است. برای مثال اتومبیل شما در حالت ایستا قرار دارد ولی دور موتور آن روی ۲۰۰۰ دور بر دقیقه یا بیشتر است. در این وضعیت خودرو بدون فشار دادن پدال گاز دور می‌گیرد و احتمالا مشکلی در ناحیه استپر آن پدید آمده است. همچنین امکان وجود مشکل در دریچه گاز نیز وجود دارد.

پدال ترمز
خودروها علاوه بر حرکت، به توقف نیز نیاز دارند. بنابراین دوم پدال مهم و مشترک در خودروها پس از پدال گاز، پدال ترمز است. پدال ترمز نیز در تمامی خودروها اعم از اتوماتیک یا دنده‌ای مشترک است اما محل قرارگیری آن در خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک تفاوت دارد.

در خودروهای دنده‌ای، پدال ترمز در کنار پدال گاز قرار دارد و شکل آن همانند پدال کلاچ است. در خودروهای اتوماتیک که فاقد پدال کلاچ هستند، پدال ترمز با فاصله بیشتری نسبت به پدال گاز و در سمت چپ راننده قرار گرفته است.

اگر با یک خودرو مجهز به گیربکس دنده‌ای رانندگی می‌کنید، حتما حس کرده‌اید که پدال ترمز نسبت به پدال کلاچ سفت‌تر است و به میزان کمتری قابلیت فشرده شدن دارد. در صورتی که پدال ترمز اتومبیل شما سالم باشد، پس از فشردن مقدار اندکی از آن متوجه خواهید شد که از سرعت خودرو کاسته شده است. در صورتی که پدال ترمز را به صورت ناگهانی و تا انتها فشار دهید، خودرو با شدت بیشتری می‌ایستد.

طرز فشردن پدال ترمز نیز در خودروهای گوناگون متفاوت است. در خودروهای مجهز به گیربکس دنده‌ای، پای چپ راننده وظیفه کنترل پدال کلاچ و ترمز را برعهده دارد و تنها در زمان توقف‌های کامل حین حرکت پای راست به کمک پای چپ می‌آید. در خودروهای اتوماتیک اما این مساله متفاوت است. در این خودروها وظیفه کنترل پدال گاز و پدال ترمز بر عهده پای راست قرار دارد و پای چپ معمولا نقش مهمی در رانندگی ایفا نمی‌کند.

در ابتدای توضیحات مرتبط با پدال ترمز اشاره کردیم که پدال ترمز از پدال کلاچ سفت‌تر است. با این حال سفت شدن بیش از حد پدال ترمز نشانه خرابی این سیستم است. اگر سطح روغن ترمز خودرو از حد مشخصی پایین‌تر بیاید یا سیم‌های ترمز اتومبیل دچار نشتی باشند، پدال ترمز بسیار سفت و سخت خواهد شد. در زمان وقوع چنین مشکلی شانس ترمزگیری موفق اتومبیل به شدت کاهش می‌یابد و بایستی در اسرع وقت نسبت به بهبود این ایراد اقدام کنید.

دیگر مشکل شایع در پدال ترمز، لرزیدن آن هنگام ترمز گرفتن است. اگر پدال ترمز هنگام ترمزگیری می‌لرزد، این احتمال وجود دارد که دیسک‌های ترمز دچار مشکل شده باشند. علت دیگر این ایراد شل بودن چرخ‌ها است.

پدال کلاچ
سومین پدال موجود در خودرو، پدال کلاچ است که البته تنها در خودروهای مجهز به گیربکس دنده‌ای مشاهده می‌شود. خودروهای اتوماتیک نیازی به پدال کلاچ ندارند و حتی در صورت انتخاب حالت تعویض دنده دستی، نیازی به کلاچ وجود ندارد و کلاچ تعبیه شده در خود گیربکس اتوماتیک وظیفه تعویض دنده را برعهده می‌گیرد.

وظیفه پدال کلاچ در خودروهای دنده‌ای ساده است. این پدال وظیفه دارد تا ارتباط میان موتور و گیربکس را قطع کند تا در اثر وقفه ایجاد شده، راننده تعویض دنده را انجام دهد. پدال کلاچ در سمت راست پای راننده قرار گرفته است و با پدال ترمز در یک ارتفاع قرار دارد.

پدال کلاچ با یک سیم که سیم کلاچ نامیده می‌شود، به مجموعه گیربکس خودرو متصل شده است. البته برخی خودروها به کلاچ هیدرولیک مجهز هستند که به جای سیم، با فشار روغن کار می‌کند.

آن‌چه ما به عنوان دیسک و صفحه می‌شناسیم، در حقیقت کار اصلی سیستم کلاچ را انجام می‌دهد. صفحه کلاچ ارتباط بین موتور و گیربکس را قطع و وصل می‌کند و بر اثر مرور زمان فرسوده می‌شود، از این رو در فواصل زمانی منظم بایستی نسبت به تعویض دیسک و صفحه اقدام کنید.

علاوه بر صفحه کلاچ، سیم کلاچ نیز به تنظیم و یا تعویض نیاز پیدا می‌کند. تنظیم سیم کلاچ یک عمل تخصصی است که بایستی توسط مکانیک انجام بگیرد. با تنظیم سیم کلاچ، میزان ارتفاع آن و واکنشی که به فرامین راننده می‌دهد مشخص می‌شود. توصیه می‌کنیم پس از هر بار تعویض دیسک و صفحه، سیم کلاچ را نیز تعویض کنید چرا که سیم کلاچ فرسوده بر اثر فعالیت با دیسک و صفحه نو تحت فشار قرار می‌گیرد.

ترمز دستی پدالی
در برخی خودروهای اتوماتیک، ترمز دستی به صورت یک پدال کوچک در بخش راست راننده قرار دارد. این پدال یکی دیگر از انواع پدال بکار گرفته شده در خودرو هاست. این پدال کوچک وظیفه اهرم ترمز دستی را ایفا می‌کند. راننده با یکبار فشار دادن این پدال، ترمز دستی خودرو را فعال می‌کند. با فشار دادن دوباره این پدال، ترمز دستی غیرفعال می‌شود.

منبع:دیجیاتو

ی حل کند. دیسک تراش رومیزی

 

مشکلات در سیستم ترمز خودرو می‌تواند ناامید‌کننده و در برخی موارد به کابوسی بزرگ برای رانندگان تبدیل شود.
ترس از ناشناخته‌ها موجب اضطراب خواهد شد.

ممکن است هنگام رانندگی سوالاتی از قبیل: آیا دیسک ترمز من خراب است؟ آیا آن‌ها امن هستند؟ آیا می‌توانم به رانندگی با خودروی خود ادامه دهم؟
و پرسش‌هایی از این دست به سراغ شما آمده باشد.

پنج مشکل اصلی سیستم ترمز خودرو

خوب است بدانید که آگاهی یافتن از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو می‌تواند به شما در حل مشکل کمک کند. ۵ مشکل رایج عبارتند از:

  1. پدال ترمز
  2.  حرکت ماشین به یک سمت
  3.  چرخش فرمان در هنگام اعمال ترمز
  4.  پالس پدال ترمز
  5.  لرزش ماشین هنگام اعمال ترمز

در ادامه هر یک از عوامل فوق را توضیح خواهیم داد.

۱) پدال ترمز

وجود یک پدال ترمز نرم در خودرو، از واجبات در رانندگی می‌باشد.
زمانی که هنگام فشار دادن پدال ترمز به این نتیجه دست یافتید که ترمز گرفتن به سختی امکان‌پذیر می‌باشد و یا متوجه مقاومت از سمت آن شدید، به وضعیت خطرناکی دچار شده‌اید و لازم است که با این شرایط رانندگی نکنید..

از سویی دیگر ممکن است متوجه شوید که هنگام اعمال ترمز، پدال به کف خودرو می‌چسبد، این می‌تواند به دلیل نشت مایع ترمز در سیستم باشد.
به همین دلیل اولین چیزی که لازم است بررسی کنید، سطح مایع ترمز در مخزن می‌باشد.

یک سیلندر اصلی ممکن است به دو روش داخلی و خارجی خراب شود.
اگر مایع ترمز به اندازه کافی در مخزن وجود داشته باشد و نشانه‌های نشتی در آن دیده نشود، مشکل شما از داخل سیستم می‌باشد، به همین دلیل قادر نخواهید بود تا با نگاه کردن به سیلندر اصلی مشکل را شناسایی کنید.

توصیه‌ای که وجود دارد این است که در صورتی که قادر به مشاهده مشکل در سیلندر خودرو بودید، بهتر است برای تعویض و جایگزینی آن اقدام کنید.
هیچ گاه نباید آن را نادیده بگیرید، زیرا این یک جزء حیاتی در وسیله نقلیه می‌باشد.

۲) حرکت خودرو به یک سمت

حرکت ماشین به یک سمت هنگام ترمز، می‌تواند آزار دهنده و خطرناک باشد.
این مشکل می‌تواند ناشی از چندین عامل مختلف باشد.

به عنوان مثال یک کالیپر ترمز می‌تواند به مرور زمان یخ زده شود، این فرایندی است که بی توجهی به آن می‌تواند منجر به ایجاد مشکل در دیسک ترمز شود.
البته مشکلات و آسیب‌هایی که برای دیسک ترمز ایجاد می‌شود، با استفاده از  و تخصص تعمیرکار حرفه‌ای بر طرف می‌شود.

از سویی دیگر گرد و غبار، آب و سایر آلاینده‌ها می‌تواند به فلز کالیپر ترمز نفوذ کند و باعث زنگ‌زدگی و خوردگی آن شود.
در صورتی که پیستون گیر کرده باشد و فشار مایع به راحتی انجام نشود، اعمال ترمز به سختی امکان‌پذیر خواهد بود.
برای حل این مشکل شما نیاز به  خواهید داشت.

احتمال دیگر این است که پیستون‌ها در طول کارکرد ترمز دچار آسیب شده و دیگر نمی‌توانند آزادانه حرکت کنند.
کالیپر ترمز همچنین می‌تواند در صورتی که به درستی نگهداری نشود، منجر به کاهش عملکرد سیستم شود.

لازم است که تمیز کردن و روانکاری به صورت دوره‌ای انجام شود، این می‌تواند سبب عدم نیاز خودرو به تعویض و یا جایگزینی کالیپر شود، زیرا خرید و تعویض آن می‌تواند هزینه‌های بیشتری در بر داشته باشد.

۳) سایر علت‌های حرکت یک طرفه

یک شیر یا سیلندر اصلی معیوب می‌تواند باعث کشش خودرو به یک سمت در هنگام اعمال ترمز باشد.
اکثر سیستم‌های ترمز بنا به دلایل ایمنی در هماهنگی با یکدیگر کار می‌کنند.
به این ترتیب اگر در یکی از اجزا اختلال ایجاد شود، سایر بخش‌ها قادر به متوقف کردن خودرو خواهند بود.

گاهی ممکن است که کشش حتی به سیستم ترمز خودرو مربوط نباشد.

تایرهای بد در خودرو می‌تواند باعث ایجاد آن شود.
هر حرکتی که ناشی از تنش‌های نامتعارف باشد، می‌تواند منجر به نارسایی در سیستم شود.
سطوح تماس با لاستیک هنگامی که ترمز اعمال می‌کنید، افزایش می‌یابد، در نتیجه فشار بیشتر بر روی تایر باعث ایجاد کشش خودرو به یک سمت خواهد شد.

۳) چرخش فرمان هنگام اعمال ترمز

این مسئله می‌تواند در اکثر مدل‌های خودرو اتفاق افتد.

هنگامی که شما با سرعت در بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنید و ترمز اعمال می‌کنید ممکن است فرمان خودرو شروع به چرخش کند.

بسیاری از علت‌های احتمالی این مسئله شامل چرخش روتورهای ترمز در جلو، گرمای بیش از حد و یا نشانه اشکال در پدال ترمز باشد.

همچنین در صورتی که وسیله نقلیه شما برای مدت طولانی بدون حرکت باقی بماند، رطوبت ناشی از باران سبب زنگ‌زدگی خودرو خواهد شد.
گاهی نویز متناوب هنگام اعمال ترمز، ممکن است به سطح ناهموار روتور مربوط باشد.

پالس پدال حین اعمال ترمز

اگر هر بار که برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید، پدال ترمز در خودروی شما بالا و پایین می‌شود، مشکل می‌تواند ناشی از پیچیدگی‌های روتور باشد.
در حین فرایند ترمز، روتور از طریق فرایند گرمایش و خنک‌کننده‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در صورتی که شما با خودروی خود اغلب در بزرگراه رانندگی می‌کنید، احتمالا این مسئله را چندین بار در طول عمر وسیله نقلیه خود تجربه خواهید کرد.

رفع این مشکل در سیستم ترمز خودرو ساده خواهد بود، کافی است که برای چرخاندن روتور ترمز و یا تعویض آن‌ها اقدام کنید.

اگر شما هر کدام از این فرایندها را انجام دهید اما بیش از نیمی از لنت‌های ترمز شما فرسوده شده باشد، ارزش جایگزینی را خواهند داشت. ضخامت لنت‌های ترمز به صورت مرتب نازک شده و از بین می‌روند.

خوشبختانه، امروزه بر طرف کردن مشکلات اجزای سیستم ترمز خودرو با کمک ، دستگاه دیسک تراش روی ماشین، دستگاه دیسک تراش درجا و غیره در کوتاه‎ترین زمان و با صرف هزینه‎ی جزئی انجام می‌شود.

۵) لرزش در خودرو هنگام اعمال ترمز

اگر وسیله نقلیه شما هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، دچار لرزش و یا حرکت رو به جلو شود، ممکن است مشکل از ترمزهای عقب خودروی شما باشد.
به همین دلیل لازم است که آن‌ها را به صورت جداگانه آزمایش کنید.

یکی از راه‌های آزمایش ترمزهای درام این است که در هنگام رانندگی ترمز دستی را اعمال کنید، زیرا سیستم ترمز دستی با استفاده از ترمزهای درام در عقب خودرو هماهنگ می‌باشد.

یکی دیگر از آزمون‌های ترمز خودرو این است که زمانی که در یک جاده بدون ترافیک در حال رانندگی می‌باشید، با سرعت حدود ۳۰ مایل در ساعت رانندگی کنید و پس از آن ترمز دستی را بکشید، اگر همچنان شاهد لرزش در خودرو بودید، لازم است که برای تعمیر آن اقدام کنید.

با توجه به  و سایر دستگاه‎های دیسک تراش، بهتر است تعمیرکار مهارت‌های کار با دستگاه را از قبل گذارنده باشد تا دستگاه دچار آسیب نشود.

آگاهی یافتن و توجه به این نکات می‌تواند به افزایش طول عمر وسیله نقلیه شما کمک کند، به همین جهت بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این موارد برای تعمیر سیستم ترمز خودرو اقدام کنید.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی