اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

ایمپلنت از چه سنی

همان‌طور که می‌دانید دندان ممکن بنا به دلایل مختلفی در سنین مختلف از دست برود، مثلاً افراد جوان در اثر شکستگی و یا افراد پیر در اثر کهولت سن، حال سؤال پیش می‌آید که سن مناسب ایمپلنت چه زمانی است؟ لازم به ذکر است که کودکان نیز ممکن است بنا به دلایل متعددی دندانشان از بین برود؛ مثلاً در حین بازی دندانشان بشکند و نیاز به یک جایگزین برای دندان ازدست‌رفته‌شان پیدا کنند.

ایمپلنت از چه سنی

دندانپزشکان توصیه می‌کنند تا ایمپلنت در سن مناسب انجام شود و به همین علت سؤالاتی نظیر سن مناسب برای ایمپلنت چه زمانی است؟ چرا کودکان و نوجوانان کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟ آیا در هر سنی می‌توان ایمپلنت دندان انجام داد؟ چرا بیماران زیر ۱۸ سال بهتر است تا پایان سن بلوغ برای کاشت ایمپلنت منتظر بمانند؟ برای بیماران پیش می‌آید، حال ما در این مقاله قصد داریم این مورد را به صورت کامل بررسی کنیم و به‌تمامی سؤالات مطرح شده در این زمینه پاسخ دهیم.

سن مناسب برای ایمپلنت چه زمانی است؟

به‌طورکلی نمی‌توان سن دقیقی برای ایمپلنت دندان گفت و می‌بایست بیمار ابتدا توسط دندانپزشک معاینه شود، اما به گفتة متخصصین ایمپلنت باید زمانی صورت گیرد که رشد دندان فک تکامل پیدا کرده باشد و لازم است تا افراد پس از ۱۸ سالگی برای ایمپلنت اقدام کنند. لازم به ذکر است اگر دندان‌های بیمار به‌خوبی رشد کرده باشد و شرایط بدن وی سالم باشد ممکن است که در سنین کمتر ۱۸ سالگی نیز این درمان انجام شود، درهرحال بهتر است قبل از هر اقدامی توسط دندانپزشک خود در ایمپلنت مشهد شرایط دهانی شما مورد بررسی قرار گیرد.

چرا کودکان کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

به گفته بسیاری از ایمپلنتولوژیست با کودکان و نوجوانان قادر به استفاده از ایمپلنت نیستند و دلیل آن نیز رشد استخوان و روند تغییرات است، در ادامه قصد داریم هر دو را به صورت مفصل بررسی که به صورت زیر است:لازم به ذکر است در برخی موارد خاص دندانپزشکان برای کودکان و نوجوانان ایمپلنت انجام می‌دهند، مثلاً اگر نیاز به ترمیم شدید دندان داشته باشد و یا اگر جای خالی دندان باعث ایجاد مشکل برای دیگر دندان‌ها می‌شد.

  • رشد استخوان: رشد استخوان کودکان و نوجوانان هنوز کامل نشده و همین امر باعث می‌شود تا این افراد کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت نباشند، زیرا ممکن است فرد به مشکلاتی نظیر عدم تطابق یا عدم ادغام استخوان فک با ایمپلنت، ایجاد اختلال در رشد دندان‌های جدید دچار شود.
  • روند تغییرات: در این سن دهان و دندان کودک نوجوان مدام در حال تغییر است، به همین دلیل ممکن است دندان‌های کودک با ایمپلنت تطابق پیدا نکنند و باعث بروز مشکلاتی شوند.
  • از دیگر دلایلی که باعث می‌شود تا ایمپلنت برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد نیاز به بهداشت دهان و دندان هستند، این در حالی است که برخی از کودکان و نوجوانان به این مورد بی‌توجه هستند و در آینده مشکلاتی را برای وی ایجاد می‌کند.

آیا در هر سنی می‌توان کاشت ایمپلنت دندان انجام داد؟

در حالت کلی اگر فرد بالای 18 سال باشد در هر سنی می‌تواند ایمپلنت انجام دهد، اما این موضوع نیازمند دو شرط است، شرط اول داشتن استخوان کافی و محکم، شرط دوم توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان. لازم به ذکر است که برخی از بیماری‌ها نظیر دیابت کنترل نشده، فشارخون و غیره ممکن موانعی برای کاشت ایمپلنت باشند. درهرحال بهتر است برای اینکه متوجه شوید آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستید یا خیر؟ به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید. همان‌طور که در مطالب بالا گفتیم ایمپلنت دندان برای کودکان و نوجوانان قابل انجام نیست و فقط زمانی انجام می‌شود

که شرایط دندان‌های کودک بسیار حاد باشد، حال سؤالی که بسیار مطرح می‌شود این است که چرا بیماران زیر ۱۸ سال بهتر است تا پایان سن بلوغ برای کاشت ایمپلنت منتظر بمانند؟ در جواب این سؤال دکتر آرش گلستانه بدین‌گونه پاسخ داده‌اند: استخوان‌های و دندان تمامی افراد تا ۱۸ سالگی درحال‌رشد است، به همین علت بهتر است بعد از اتمام دوران بلوغ، ایمپلنت انجام شود تا هیچ‌گونه مشکلی برای بیمار پیش نیاید. علاوه‌برآن استخوان‌هایی که هنوز به تکامل پیدا نکرده‌اند برای ایمپلنت دندان کافی نیستند و در طی دوره ممکن است تغییر کرده و فرد را نیازمند ایمپلنت مجدد کنند. توصیه می‌شود که برای ایمپلنت دندان تا ۱۸ سالگی صبر کنید تا شرایط فکی و دندانی به حالت نرمال درآمده و رشدش متوقف شود.

چه محدودیت‌هایی برای کاشت ایمپلنت در سنین بالا وجود دارد؟

برای کاشت ایمپلنت در سنین برخی محدودیت‌ها وجود دارد که مانع انجام ایمپلنت برای فرد می‌شود، حال در ادامه قصد داریم محدودیت‌های کاشت ایمپلنت را بررسی کنیم که به شرح ذیل است: کاهش دانه‌های استخوانی: با بالارفتن دانه‌های استخوانی کم شده و همین علت موجب می‌شود تا در کاشت ایمپلنت محدودیت‌هایی به وجود بیاید، این مورد قبل از اقدام به ایمپلنت لازم است تا توسط متخصص بررسی شده و در صورت نیاز با روش‌های مخصوص جهت کاشت ایمپلنت تقویت شود. وضعیت عمومی سلامت بدن بیمار: بیمار لازم است تا از سلامت عمومی برخوردار باشد و افرادی که مبتلا به دیابت کنترل نشده دارند،

نیاز به اصلاحات سازگاری با دندان‌های باقیمانده: در برخی مورد دندان‌های موجود فرد با تغییراتی مواجه می‌شوند و همین امر باعث می‌شود تا ایمپلنت نتواند به‌خوبی با دندان‌های باقی‌مانده سازگاری پیداکنند، و قبل از اقدام لازم است تا عواملی که مانع سازگاری با ایمپلنت با دندان‌های دیگر می‌شود را بر طرف کرد. مثلاً، برخی اوقات دندان ازدست‌رفته به یک‌دندان سالم وصل بوده و زمانی که ایمپلنت نصب می‌شود دندان سالم به سمت بیرون منحرف شده و نیاز به اصلاح پیدا می‌کند، همچنین، برخی اوقات زمانی که ایمپلنت دندان در کنار دندان‌های باقیمانده قرار می‌گیرد منجر به فشار بیش از حد روی دیگر دندان‌ها شده و باعث می‌شود تا بیمار به اصلاحات سازگاری با دندان‌های باقیمانده با ایمپلنت نیاز پیدا کند.

شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت های دندانی درافرادی که ازسلامت مناسبی برخوردارند مناسب می باشد. داشتن مشکلات مزمنی مانند فشاردادن دندان ها و دندان قروچه و ابتلابه بیماری هایی مانند فشارخون بالا، دیابت کنترل نشده، سکته قلبی، دریچه مصنوعی قلبی، بیماری کلیه، رادیوتراپی همزمان، پوکی استخوان ونرمی استخوان مقاوم به درمان، احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت رابه طورچشمگیری پایین می آورد و درصورت ابتلا به این بیماری ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید. همچنین میزان تراکم استخوان برای ثبات ایمپلنت بسیارمهم است. نکته مهم دیگرعدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی می باشد.

در حال حاضر تنها گروه‌هایی که برای کاشت دندان مناسب نیستند، شامل بیمارانی است که به نوعی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، به عنوان مثال بیمارانی که رادیوتراپی داشته‌اند، به مدت دوسال نمی‌توانندایمپلنت کنند. همچنین افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، نمی‌توانند کاشت دندان داشته باشند. پس به طور کلی یک کاندیدای مناسب باید دارای سلامت کلی بدن، لثه های سالم و مقدار کافی استخوان برای جوش خوردن ایمپلنت باشد. بعضی مردم چنان استخوان فک شان را از دست داده اند که تنها راه موجود برای درمان آنها ایمپلنت است.

افرادی که مناسب دریافت ایمپلنت نیستند

به طور کلی افرادی که مناسب دریافت ایمپلنت نیستند شامل: افراد بسیار جوانی که فک آنها به حد کافی رشد نکرده است، بانوان باردار، افراد الکلی یا معتاد، افرادی که پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن داشته اند، افرادی که بیماری های مزمن مثل دیابت و هموفیلی و بیماریهای بافت همبند داشته اند، افرادی که داروهای خاصی مثل استروئید وکورتن استفاده می کنند و افرادی که دندان قروچه مرتب شدید شبانه دارند. دندانپزشک با کمک بیمار می تواند تشخیص دهد بیمار کاندید مناسبی هستند یا خیر. از فک شما عکس های رادیوگرافی تهیه می‏شود و در صورت نیازسی تی اسکن هم گرفته می شود تا اطلاعاتی راجع به تراکم استخوان و حتی شکل آن بدست آید و پس مشورت با بیمار در مورد راهها و هزینه ها و مشکلات و مراحل کار، درمان صورت می گیرد.

هنگام انتخاب ایمپلنت میزان استخوان در دسترس، میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت در نظر گرفته می شود و اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد.همچنین بر حسب میزان سختی استخوان انواع پیچ دار و بدون پیچ ایمپلنت انتخاب می شود. ایمپلنت می تواند بلافاصله پس از از دست رفتن دندان و کشیدن آن یا پس از زمان طولانی ترمیم ، جایگزین شود. شکل ایمپلنت مانند ریشه دندان طبیعی است. اگر دندان از دست رود، در صورت عدم جایگزینی سریع با ایمپلنت امکان تحلیل استخوان و کاهش توانایی جویدن و کج شدن دندانهای کناری است.

مکان گذاشتن ایمپلنت و نوع سیستم مناسب تنها به وسیله معاینه ای که دندانپزشک انجام میدهد با در نظر گرفتن سایر شرایط قابل بیان است. میزان حجم و دانسیته استخوان فک، تعداد و موقعیت و استحکام دندانهای طبیعی فرد، شرایط لثه، شرایط و تعداد دندانهای فک مقابل از عوامل مهم حین معاینه است. خوان فک و دندان توصیه می‌کنند تا برای ایمپلنت والدین تا ۱۸ سالگی صبر کنند تا دوران بلوغ فرزندشان به پایان رسد و استخوان وی تکامل یابد. دکتر آرش گلستانه به افراد جوان توصیه می‌کنند تا در صورت ازدست‌دادن دندانشان نسبت به جایگزینی آن سریعاً اقدام کنند؛ زیرا نبود یکی از دندان‌ها در دهان عوارض بسیاری همانند تحلیل استخوان فک را به همراه دارد و ممکن است به دیگر دندان‌های سالم نیز آسیب برساند.