اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

ایمپلنت دندان چه تاثیری روی جویدن دارد؟

در گذشته برای پر کردن جای خالی دندانها از دندانهای مصنوعی استفاده می کردند. با گذشت زمان و پیشرفت علم دندانپزشکی، دندانپزشکان توانسته اند با استفاده از ایمپلنت به بیماران کمک کنند تا بتوانند برای دندانهای از دست رفته خود جایگزین مناسب داشته باشند. از طریق ایمپلنت، بیماران دیگر مشکلات ناشی از استفاده دندان مصنوعی را ندارند. جنس ایمپلنت از تیتانیوم است و برای بیماران مشکلی ایجاد نمی کند زیرا با لثه و استخوان فک سازگار می باشد. افرادی که یک یا چندین دندان خود را در اثر تصادف، پوسیدگی، و …از دست داده اند، ایمپلنت راه حل مناسبی برای آنها می باشد. ایمپلنت مانند یک ریشه در داخل فک قرار گرفته و حالت پایه داشته و تاج بر روی آن قرار می گیرد. برای انجام عمل ایمپلنت دیگر نیاز به تراشیدن دندانهای اطراف آن نمی باشد.

What effect does a dental implant have on chewing

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد. از جمله:

  • ظاهر بهبود یافته ایمپلنت های دندانی شبیه دندان های خودتان هستند و چون برای ترکیب شدن با استخوان طراحی شده اند، دائمی می شوند.
  • گفتار بهبود یافته با استفاده از پروتزهای نامناسب، دندان‌ها ممکن است در داخل دهان بلغزند و باعث زمزمه کردن یا بدگویی کلماتتان شوند. ایمپلنت های دندانی به شما این امکان را می دهند که بدون نگرانی از دندان ها صحبت کنید.
  • راحتی از آنجایی که ایمپلنت بخشی از شما می شود، ناراحتی دندان های مصنوعی متحرک را از بین می برد.
  • غذا خوردن راحت تر: مصنوعی کشویی می تواند جویدن را دشوار کند. ایمپلنت های دندانی مانند دندان های شما عمل می کنند و به شما این امکان را می دهند که غذاهای مورد علاقه خود را با اطمینان و بدون دردسر بخورید.
  • بهبود عزت نفس: ایمپلنت های دندانی می توانند لبخند را به شما برگردانند و به شما کمک کنند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.
  • بهبود سلامت دهان و دندان: ایمپلنت های دندانی مانند نیازی به دندان های دیگر نیاز ندارند. از آنجایی که دندان‌های مجاور برای حمایت از ایمپلنت تغییر نمی‌یابند، تعداد بیشتری از دندان‌های شما دست نخورده باقی می‌مانند و در طولانی‌مدت سلامت دهان را بهبود می‌بخشند. ایمپلنت‌های فردی نیز دسترسی آسان‌تر بین دندان‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند و بهداشت دهان و دندان را بهبود می‌بخشند.
  • ماندگاری: ایمپلنت ها بسیار بادوام هستند و سال ها دوام خواهند داشت. با مراقبت خوب، بسیاری از ایمپلنت ها مادام العمر دوام می آورند.

عوارض ایمپلنت

ایمپلنت دندان علاوه بر مزایا دارای عوارضی نیز می باشد که شامل:

 افتادن روکش ایمپلنت

در ابتدا روکش های ایمپلنت با چسب موقت بر روی دندانها قرار می گیرند به همین علت امکان دارد روکشها شل شده و بیفتد در این شرایط با مراجعه به دندانپزشک می توان روکش را دوباره بر روی دندان قرار داد. در شرایطی که امکان استفاده از چسب دائم وجود دارد می توان از آن برای چسباندن دائمی استفاده کرد.

 شل و لق شدن روکش ایمپلنت دندان

به علت زیاد بودن فشار در برخی مناطق بر روی دندانها امکان دارد روکش ایمپلنت حالت لق پیدا کند. دلایل مختلفی برای لق شدن ایمپلنت وجود دارد که شامل:

  • در برخی مواقع که دندانپزشک پایه را در داخل فک قرار می دهد امکان دارد پایه در داخل فک به خوبی جوش نخورده باشد در این شرایط زمانیکه پروتز بر روی آن قرار می گیرد در ابتدا سفت است اما به مرور و با خوردن غذا حالت لق پیدا می کند در این شرایط باید کل پایه و پروتز توسط دندانپزشک خارج شود و از یک پایه جدید استفاده شود.
  • در مواقعی که پروتز به درستی بر روی ایمپلنت نچسبیده باشد و یا در اثر بلند بودن پروتز نسبت به سایر دندانها بر روی آن فشار وارد شده در نتیجه موجب جدا شدن پروتز می شود.
  • کوتاه بودن پیچی که پروتز را به پایه متصل می کند

در هنگام قرار دادن پایه، دندانپزشک از زاویه درستی استفاده نکرده باشد در نتیجه در هنگام جویدن به آن فشار می آید و موجب شل شدن ایمپلنت می شود.

 لق شدن پیچ داخلی ایمپلنت و شکستگی پروتز:

برخی افراد دارای مشکل هستند و این امر باعث می شود به روکش ایمپلنت فشار وارد شده و پیچی که در داخل قرار دارد شل شود. در این شرایط پروتز توسط دندانپزشک خارج و ترمیم می شود.

 بدنه ایمپلنت دچار شکستگی شود:

در اثر استفاده از موادغذایی بسیار سفت یا ایجاد فشار زیاد به ایمپلنت، امکان دارد بدنه ی آن دچار شکستگی شود.

 در روزهای ابتدایی انجام ایمپلنت، بیمار با چه مشکلاتی روبه رومی شود:

  • امکان دارد بیمار در اثر خوردن برخی داروهای مربوط به دندان دچار حسایت شود که باید بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کند.
  • در برخی شرایط امکان دارد دندانی که در کنار ایمپلنت قرار دارد مقداری لق شود که البته بعد از گذشتن چند هفته این مشکل برطرف می شود.
  • داشتن درد بعد از انجام ایمپلنت که بیمار با خوردن مسکن می تواند آنرا کاهش دهد.
  • کبودی و تورم که با گذشت چند هفته بهبود می یابد.
  • بی حسی گوشه لب که به مرور بهبود می یابد.
  • با در نظر گرفت این موضوع که ایمپلنت نوعی جراحی می باشد، بیمار باید بعد از آن بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کند تا از بروز عفونت و خونریزی جلوگیری کند.

این شرایط مانع انجام ایمپلنت دندان می شود

سلامتی و وضعیت جسمی فرد مهمترین و قوی‌ترین عامل موثر در موفقیت‌آمیز بودن ایمپلنت دندان محسوب می شود. در برخی از شرایط ممکن است این روش توسط دندانپزشک انجام نشود یا فرایند انجام و بهبودی آن سخت و طولانی باشد.

  • فرد از بیماری های خود ایمنی، آلرژی و دیابت رنج ببرد.
  • فرد بیمار مبتلا به بیماری هایی مزمنی چون آرتریت روماتوئید ، فشار خون یا رماتیسم باشد.
  • بیمار باید قبل انجام ایمپلنت با دندانپزشک درمورد داروهایی که مصرف می کند به طور دقیق صحبت نماید؛ زیرا مصرف برخی از دارو ها ممکن است در پیوند ایمپلنت با استخوان فک اختلال ایجاد کنند.
  • فرد دچار بیماری هایی است که باف لثه را درگیر می نماید. چرا که پیش نیاز ایملنت دندان برخورداری از لثه های سالم است.
  • پوکی استخوان یا استئوپنی به خصوص در زنان بالا 50 سال که توده استخوانی پایینی داشته باشند.
  • مصرف تنباکو یا دخانیات باعث می شود تا نیکوتین درون این مواد جریان خون در باف لثه محدود نموده و روند بهبودی را کندتر کند.
  • وجود التهاب در بافت لثه و اطراف ایمپلنت باعث شکست ایمپلنت در بافت داخلی دهان می شود.
  • شیمی درمانی و پرتودرمانی قسمت های بالای بدن مثل سر یا گردن که ساختار استخوان را تضعیف کرده و بر طول عمر ایمپلنت تاثیر می گذارد.

انتخاب دندانپزشک متخصص ایمپلنت

اگر قصد دارید تا دندان از دست داده خود را با ایمپلنت جایگزین کنید بهتر است از یک جراح دندانپزشک و با تجربه برای انجام این کار کمک بگیرید. جراحی ایمپلنت می تواند توسط یک دندانپزشک عمومی نیز انجام شود، اما مراجعه به یک متخصص می تواند عوارض جانبی ایمپلنت را کاهش دهد.

جراح و دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان با بیماری ها یا نقص های بافت سخت و نرم دهان و دندان سروکار دارد و در زمینه کشیدن دندان، جراحی فک یا کاشت ایمپلنت واجد مهارت و تجربه کافی است. این متخصص پروتزهای مصنوعی در زمینه جایگزینی دندان یا تاج های مصنوعی و نحوه ایجاد و نصب آن ها از دانش کافی بهره مند است. جراح می تواند اختلالات خونریزی، عفونت و واکنش های آلرژیک و عوارض طولانی مدت را به طور کامل مدیریت و برطرف نماید. کاشت ایمپلنت در نزدیکی عصب باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن در زبان، لب ها، لثه ها یا صورت می شود. همچنین رد جسم خارجی باعث احساس درد در محل ایمپلنت همراه با تورم، تب و لرز شده و در نتیجه ناحیه اطراف ایمپلنت شل می شود. آماده ارائه بهترین خدمات به شماست.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت منظم و کامل برای سالم نگه داشتن ایمپلنت ها بسیار حیاتی و مهم است. بنابراین بعد از کاشت ایمپلنت شما باید برخی از نکات بهداشتی و مراقبتی را به طور کامل رعایت نمایید. شما باید بعد از انجام ایمپلنت دندان های خود را حداقل دو بار در روز با کمک یک برس نرم مسواک بزنید.

  • حتما بار در روز نخ دندان بکشید و مراقب باشید که تمام تکه‌های نخ دندان از اطراف دندان‌ها پاک شود.
  • بهتر است برای تمیز کردن دندان ها و ایمپلنت خود از مسواک بین دندانی برای از بین بردن پلاک بین دندانی استفاده نمایید زیرا تجمع پلاک و باکتری در زیر بین بافت لثه و پروتز و زیر خط لثه می تواند منجر به بروز بیماری التهابی به نام پری ایمپلنتیت شود.
  • غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر، ماست، کلم پیچ و ساردین بخورید یا مکمل کلسیم در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • از جویدن یخ، آب نبات های سفت و مواد مشابه که باعث شکستگی تاج می شود خودداری کنید.
  • به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن عمیق دندان های خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 عوارض ایمپلنت در افراد بعد از گذشت چندین سال

  • در شرایطی که دندانپزشک مهارت کافی برای انجام ایمپلنت را نداشته باشد امکان دارد فک بیمار سوراخ شود.
  • در صورت مراجعه به دندانپزشک غیر متخصص امکان ایجاد آسیب به اعصاب فک وجود دارد.
  • در موارد بسیار اندک امکان دارد برای بیمار مشکلات سینوسی بوجود بیاید.

 آیا ایمپلنت نیز پوسیده می شود؟

تاکنون موردی مبنی بر پوسیدگی ایمپلنت وجود نداشته اما بیماران باید بعد از انجام ایمپلنت بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند و در سال یک بار انجام شود.

عفونت ایمپلنت

یکی از مهمترین مشکلاتی که امکان دارد روش درمانی ایمپلنت را با شکست روبرو کند عفونت ایمپلنت می باشد. این عارضه امکان دارد در حالت کلی چند روز پس از جراحی ایمپلنت بروز کند. در برخی موارد نیز امکان دارد فرد پس از چند ماه دچار عفونت در ناحیه ایمپلنت شود. وجود عفونت می تواند برای لثه ها، استخوان و ایمپلنت مشکل ایجاد کند یا باعث ایجاد پری ایمپلنتایتیس شود. معمولا عفونت ایمپلنت در افرادی بروز می کند که از بیماری های لثه، دیابت و پوکی استخوان رنج می برند. برای پیشگیری از عارضه عفونت ایمپلنت لازم است که از بهترین و با کیفیت ترین نوع ایمپلنت استفاده شود. استفاده از ایمپلنت هایی با برند مرغوب و تیناتیوم با کیفیت ریسک این عمل را به میزان زیادی کاهش می دهد. و بهتر است برای دندان هایی که نیاز به ایمپلنت دارند از این روش استفاده شود و برای دندان های سالنم یا دندان های جلو از روش  لمینت دندان استفاده کنید